Καθώς βρίσκονται σε εξέλιξη οι προετοιμασίες για τη δεύτερη σύνοδο κορυφής Ρωσίας-Αφρικής που προγραμματίζεται για το 2022, Αφρικανοί ηγέτες, πολιτικοί, ακαδημαϊκοί ερευνητές και ειδικοί έχουν συζητήσει διάφορες πτυχές της τρέχουσας κατάστασης των σχέσεων Ρωσίας-Αφρικής. Τις περισσότερες φορές, την συγκρίνουν με ορισμένες ξένες χώρες, ιδίως με την Κίνα, τις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρωπαϊκή Ένωση, την Ινδία, τη Γαλλία, την Τουρκία, την Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα που έχουν διοργανώσει τέτοιες συγκεντρώσεις σε αυτή τη μορφή με την Αφρική.
Ορισμένοι έχουν υποστηρίξει πειστικά ότι η Ρωσία έχει απομακρυνθεί από τη στρατηγική της χαμηλών τόνων, όπως έδειξε η πρώτη συμβολική σύνοδος κορυφής Ρωσίας-Αφρικής στην πόλη Σότσι της Μαύρης Θάλασσας τον Οκτώβριο του 2019. Ρωσία και Αφρική ενέκριναν κοινή δήλωση, ένα συνολικό έγγραφο που σκιαγραφεί τους βασικούς στόχους και τα απαραίτητα καθήκοντα που επιδιώκουν να ανεβάσουν δυναμικά το σύνολο των σχέσεων σε ένα νέο επίπεδο.
Πολύ πριν από τη σύνοδο κορυφής, τουλάχιστον, κατά την τελευταία δεκαετία, υπογράφηκαν αρκετές διμερείς συμφωνίες μεταξύ της Ρωσίας και των μεμονωμένων αφρικανικών χωρών. Άλλωστε, στις επίσημες ομιλίες κυριάρχησαν τα μνημόνια συνεννόησης, η δήλωση συμφερόντων, οι δεσμεύσεις και οι υποσχέσεις. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία είναι απλώς αόρατη στους οικονομικούς τομείς στην Αφρική, παρά το γεγονός ότι καυχιέται για σταθερές σχέσεις δεκαετιών με την ήπειρο.
Αναμφίβολα, η Αφρική ανοίγει νέα πεδία ευκαιριών. Η δημιουργία της Αφρικανικής Ηπειρωτικής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών (AfCFTA) παρέχει μια μοναδική και πολύτιμη ευκαιρία για τις επιχειρήσεις να έχουν πρόσβαση σε μια ολοκληρωμένη αφρικανική αγορά άνω των 1,3 δισεκατομμυρίων ανθρώπων με ΑΕΠ άνω των 2,5 τρισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ. Φιλοδοξεί να συνδέσει όλες τις περιοχές της Αφρικής, να εμβαθύνει την οικονομική ολοκλήρωση και να τονώσει το ενδοαφρικανικό εμπόριο και τις επενδύσεις.
Παρά τους υπάρχοντες κινδύνους, τις προκλήσεις και τις απειλές, ορισμένες εξωτερικές χώρες συνεχίζουν να ενισχύουν τα οικονομικά τους ερείσματα στην Αφρική και συμβάλλουν σημαντικά στις προσπάθειες της ηπείρου για την επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (SDGs).
Η Ρωσία πρέπει να αναβαθμίσει τη συνεργασία της με την Αφρική. Πρέπει να εξετάσει σοβαρά το ενδεχόμενο έναρξης περισσότερων προγραμμάτων ενημέρωσης του κοινού, ιδίως τη συνεργασία με την κοινωνία των πολιτών για την αλλαγή των αντιλήψεων του κοινού και τον ιδιωτικό τομέα για την ενίσχυση της εταιρικής σχέσης του με την Αφρική. Για να το πετύχει αυτό, πρέπει να ξεπεράσει τις προκλήσεις, να πάρει το θάρρος και να εργαστεί με συνέπεια τόσο με τον ιδιωτικό όσο και με τον δημόσιο τομέα και με ένα αποτελεσματικό Σχέδιο Δράσης.
Σε αυτή την αποκλειστική συνέντευξη του Eurasia Review με τον Steven Gruzd, Επικεφαλής του Προγράμματος Αφρικανικής Διακυβέρνησης και Διπλωματίας στο Νοτιοαφρικανικό Ινστιτούτο Διεθνών Υποθέσεων (SAIIA), συζητούνται μερικές ερωτήσεις, ενώ ο αναλυτής επισημαίνει τις υπάρχουσες προκλήσεις και προσφέρει με πάθος κάποιες προοδευτικές προτάσεις σχετικά με τις σχέσεις Ρωσίας-Αφρικής.
Ο Steven Gruzd ηγείται επίσης του Ερευνητικού Προγράμματος Ρωσίας-Αφρικής που ξεκίνησε φέτος στο SAIIA, το κορυφαίο ερευνητικό ινστιτούτο της Νότιας Αφρικής για διεθνή θέματα. Είναι μια ανεξάρτητη, μη κυβερνητική δεξαμενή σκέψης, με μακρά και περήφανη ιστορία παροχής ηγεσίας σκέψης στην Αφρική. Ακολουθούν τα αποσπάσματα της συνέντευξης στο Eurasia Review:
Ποιες είναι οι εκτιμήσεις και οι φόβοι σας για την επιστροφή της Ρωσίας στην Αφρική;
Η Αφρική γεμίζει κόσμο, με πολλούς παλιούς και νέους ''παίκτες'' να συμμετέχουν ενεργά στην ήπειρο. Εκτός από τις χώρες της ΕΕ, την Κίνα και τις ΗΠΑ, έχουμε παίκτες όπως το Ιράν, η Τουρκία, το Ισραήλ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ιαπωνία και άλλοι. Έτσι, το ανανεωμένο ενδιαφέρον της Ρωσίας για την Αφρική δεν συμβαίνει μεμονωμένα. Φυσικά, επιδιώκει να οικοδομήσει τους δεσμούς της σοβιετικής εποχής, και αρκετοί Αφρικανοί ηγέτες σπούδασαν σήμερα στην ΕΣΣΔ ή στη σοβιετική σφαίρα επιρροής. Η Ρωσία έχει την τάση να επικεντρώνεται σε εξειδικευμένους τομείς όπως οι πωλήσεις όπλων, η πυρηνική ενέργεια και η εξόρυξη πόρων, σε πολύ μικρότερη κλίμακα από την Κίνα. Πολλοί ηγέτες καλωσορίζουν την προσοχή της Ρωσίας, αλλά κάποιοι παραμένουν επιφυλακτικοί για τα κρυφά κίνητρα και τις προθέσεις της Ρωσίας. Οι συναλλαγές της Ρωσίας δεν είναι διαφανείς και ανοιχτές σε σύγκριση με την Κίνα. Ο σκιώδης κόσμος των ιδιωτικών στρατιωτικών εταιρειών, όπως ο όμιλος Wagner της Ρωσίας, προκαλεί ανησυχία σε ασταθείς χώρες όπως η Κεντροαφρικανική Δημοκρατία, η Λιβύη και το Μάλι. Έτσι, στην πραγματικότητα, υπάρχει ένα είδος μικτής εικόνας, τα συναισθήματα και οι ερμηνείες ποικίλλουν επίσης εδώ.
Πώς θα υποστηρίζατε ότι η Ρωσία εμπλέκεται δίκαια σε «ανταγωνισμό για συνεργασία» στην Αφρική;
Η Αφρική είναι μια πολυσύχναστη γεωπολιτική αρένα, με πολλούς παίκτες να δρουν. Η Ρωσία πρέπει να ανταγωνιστεί εναντίον τους, και σαφώς να παραμείνει εστιασμένη στις προσπάθειές της. Η Ρωσία καλωσορίζει τη διπλωματική υποστήριξη από τις αφρικανικές χώρες, και σε αντίθεση με τη Δύση, δεν απαιτεί χρηστή διακυβέρνηση ούτε υποστηρίζει μεταρρυθμίσεις στα ανθρώπινα δικαιώματα. Η Ρωσία αρέσκεται να παρουσιάζεται ότι δεν αναμειγνύεται στην τοπική πολιτική ή ότι δεν κρίνει αφρικανικές χώρες, παρόλο που υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι έχει εμπλακεί στις εκλογές στην Αφρική μέσω παραπληροφόρησης, ψεύτικων ειδήσεων και προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί τα σφάλματα στις κοινωνίες μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Πιστεύετε ότι, σε κάποιο βαθμό, η Ρωσία πολεμά τις νεοαποικιακές τάσεις, όπως φαίνεται στη Γουινέα, το Μάλι, την Αυστραλία και το Σουδάν; Υπονοεί ότι η Ρωσία υποστηρίζει στρατιωτικούς ηγέτες στην Αφρική;
Η Ρωσία χρησιμοποιεί τη ρητορική της αντι-αποικιοκρατίας στην εμπλοκή της με την Αφρική και ότι πολεμά τη νεοαποικιοκρατία από τη Δύση, ειδικά στις σχέσεις με τις πρώην αποικίες της. Θεωρεί τη Γαλλία ως απειλή για τα συμφέροντά της, ιδίως στη γαλλόφωνη Δυτική Αφρική, στο Μαγκρέμπ και στο Σαχέλ. Η Ρωσία έχει επενδύσει πόρους στην ανάπτυξη γαλλόφωνων ειδησεογραφικών μέσων και συμμετέχει σε αντιγαλλική δραστηριότητα μέσων ενημέρωσης, μεταξύ άλλων μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Νομίζω ότι η Ρωσία έχει τα δικά της οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα σε χώρες όπως η Γουινέα, το Μάλι, η ΚΑΔ και το Σουδάν, ακόμα κι αν χρησιμοποιεί τη γλώσσα της καταπολέμησης της νεοαποικιοκρατίας. Φαίνεται ρητά ότι η Ρωσία υποστηρίζει αρκετούς αντιδημοκρατικούς Αφρικανούς ηγέτες και τα καθεστώτα τους.
Ορισμένοι ειδικοί υποστήριξαν ότι η διπλωματία της Ρωσίας είναι γεμάτη από διμερείς συμφωνίες, που σε μεγάλο βαθμό δεν εφαρμόζονται, και μια γκάμα δεσμεύσεων και υποσχέσεων. Ποιες είναι οι απόψεις σας για αυτά;
Θα συμφωνήσω σε μεγάλο βαθμό ότι υπάρχει διάκριση μεταξύ αυτών που έχουν δεσμευτεί και υποσχεθεί σε συναντήσεις και διασκέψεις κορυφής υψηλού επιπέδου, σε σύγκριση με αυτό που έχει πράγματι υλοποιηθεί επί τόπου. Υπάρχει περισσότερος λόγος παρά δράση, και στις περισσότερες περιπτώσεις με τα χρόνια απλές προθέσεις και ιδέες έχουν παρουσιαστεί επίσημα ως πρωτοβουλίες που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Θα είναι ενδιαφέρον να δούμε τι έχει επιτευχθεί συγκεκριμένα στις εκθέσεις στη δεύτερη σύνοδο κορυφής Ρωσίας-Αφρικής που έχει προγραμματιστεί για τα τέλη του 2022.
Από τις παραπάνω συζητήσεις μέχρι τώρα, ποιες πιστεύετε ότι είναι οι προκλήσεις και τα πισωγυρίσματα της Ρωσίας στην Αφρική;
Η Αφρική είναι ένας γεμάτος αγωνιστικός χώρος. Η Ρωσία δεν έχει τους ίδιους πόρους και προσεγγίσεις με την Κίνα, τη Γαλλία, το Ηνωμένο Βασίλειο ή τις ΗΠΑ, επομένως έχει περιορισμένο αντίκτυπο. Το γλωσσικό εμπόδιο θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως δικαιολογία, αλλά η Ρωσία έχει τη μεγάλη δυνατότητα να ασκήσει μόχλευση στη διασπορά που έχει εκπαιδευτεί από τη Σοβιετική και τη Ρωσία. Από την άλλη πλευρά, η Ρωσία αισθάνεται ότι απεικονίζεται άδικα στα δυτικά μέσα ενημέρωσης, επομένως αυτή είναι μια άλλη αντίληψη που επιδιώκει να αλλάξει. Μπορεί να αλλάξει την αντίληψη υποστηρίζοντας προγράμματα ενημέρωσης του κοινού. Η στενή συνεργασία με την ακαδημαϊκή κοινότητα, όπως το Νοτιοαφρικανικό Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων και παρόμοια σε όλη την Αφρική, είναι ένα πιθανό μέσο για την ενίσχυση της δημόσιας εικόνας της. Σε μέρη όπως η Μοζαμβίκη και η CAR, ο όμιλος Wagner έφυγε μετά από ανθρώπινες απώλειες – έχει η Ρωσία δύναμη διατήρησης;
Καθώς προετοιμάζεται να πραγματοποιήσει τη δεύτερη σύνοδο κορυφής Ρωσίας-Αφρικής το 2022, ποιες θα μπορούσαν να είναι οι προσδοκίες για την Αφρική; Τι να κάνουμε τελικά με την πρώτη Κοινή Διακήρυξη από το Σότσι;
Όπως ήδη αναφέρθηκε, πρέπει να σημειωθεί μεγάλη απτή πρόοδος επί τόπου προκειμένου η δεύτερη σύνοδος κορυφής να έχει αντίκτυπο. Αξίζει να επαναλάβουμε εδώ ότι οι αφρικανικές χώρες θα περιμένουν περισσότερη ελάφρυνση χρέους και ισχυρές επενδύσεις από τις ρωσικές επιχειρήσεις. Όσον αφορά την πολιτική υποστήριξη σε μέρη όπως το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, υπάρχει στενή αλληλεπίδραση μεταξύ της Ρωσίας και των αφρικανικών κρατών, αλλά όπως δείχνει πρόσφατη έρευνα της SAIIA, όχι τόσο όσο υποτίθεται. Ωστόσο, η σχέση πρέπει να αποδώσει και να περάσει από τα λόγια στις πράξεις. Εν κατακλείδι, θα πρότεινα ότι η Ρωσία πρέπει να ανταποκριθεί τόσο στις προκλήσεις όσο και στις μοναδικές ευκαιρίες και να προσπαθήσει να κλιμακώσει την επιρροή της δουλεύοντας με συνέπεια σε πρακτικά πολύπλευρα ζητήματα βιώσιμης ανάπτυξης και διατηρώντας αξιόλογες σχέσεις με την Αφρική. Και οι αφρικανικές χώρες πρέπει επίσης να επινοήσουν βιώσιμες στρατηγικές για τη συνεργασία με τη Ρωσία.