Ένας Γάλλος δικαστής ανέλαβε να ερευνήσει μια αμφιλεγόμενη πώληση μαχητικών αεροσκαφών Rafale στην Ινδία το 2016 για υποψίες «διαφθοράς», σύμφωνα με την ανακοίνωση της εθνικής οικονομικής εισαγγελίας (PNF).
Πρέπει να αναφέρουμε ότι η συμφωνία των 7,8 δισεκατομμυρίων ευρώ (9,3 δισεκατομμύρια δολάρια) για 36 αεροπλάνα μεταξύ της ινδικής κυβέρνησης και της γαλλικής εταιρείας κατασκευής αεροσκαφών Dassault έχει εδώ και καιρό «βυθιστεί» σε κατηγορίες για διαφθορά.
Το PNF είχε αρχικά αρνηθεί να διερευνήσει την πώληση, με αποτέλεσμα ο γαλλικός ιστότοπος ερευνών Mediapart να κατηγορήσει αυτήν και τη Γαλλική Υπηρεσία Καταπολέμησης της Διαφθοράς ότι «θάβουν» τις υποψίες γύρω από τη συμφωνία του Σεπτεμβρίου 2016.
Τον Απρίλιο, η Mediapart ισχυρίστηκε ότι «εκατομμύρια ευρώ κρυφών προμηθειών» δόθηκαν σε έναν μεσολαβητή που βοήθησε την Dassault να ολοκληρώσει την πώληση, εκ των οποίων «κάποια... θα μπορούσαν να είχαν δοθεί ως δωροδοκία» σε Ινδούς αξιωματούχους.
Η Dassault απάντησε ότι δεν επισημάνθηκε καμία αδικοπραγία στους ελέγχους της ομάδας.
Μετά τις αναφορές, η γαλλική ΜΚΟ Sherpa, η οποία ειδικεύεται στο οικονομικό έγκλημα, υπέβαλε επίσημη καταγγελία για «διαφθορά» και «διαπραγμάτευση επιρροής» μεταξύ άλλων κατηγοριών, με αποτέλεσμα να οριστεί ένας ανακριτής για να ερευνήσει τη συμφωνία.
Ο Sherpa είχε ήδη ζητήσει έρευνα για τη συμφωνία το 2018, αλλά το PNF δεν έκανε καμία ενέργεια.
Σε αυτή την πρώτη καταγγελία, η ΜΚΟ είχε καταγγείλει το γεγονός ότι η Dassault επέλεξε την Reliance Group ως ινδικό εταίρο της, έναν όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων με επικεφαλής τον δισεκατομμυριούχο Anil Ambani, ο οποίος είναι κοντά στον πρωθυπουργό Narendra Modi .
Η Dassault είχε αρχικά κερδίσει ένα συμβόλαιο το 2012 για την προμήθεια 126 τζετ στην Ινδία και διαπραγματευόταν με την ινδική αεροδιαστημική εταιρεία Hindustan Aeronautics Limited (HAL).
Μέχρι τον Μάρτιο του 2015, αυτές οι συνομιλίες είχαν σχεδόν καταλήξει, σύμφωνα με την Dassault. Όμως, τον Απρίλιο του ίδιου έτους, μετά την επίσημη επίσκεψη του Μόντι στη Γαλλία, οι συνομιλίες ξαφνικά σταμάτησαν σε γενική έκπληξη.
Η Reliance Group, η οποία δεν έχει εμπειρία στην αεροναυπηγική, αντικατέστησε το HAL και οριστικοποίησε νέα σύμβαση για 36 τζετ.
Τον Ιανουάριο του 2016, την εποχή των διαπραγματεύσεων, η Reliance είχε χρηματοδοτήσει μια ταινία συμπαραγωγής της Julie Gayet, της συντρόφου του Francois Hollande, ο οποίος ήταν τότε πρόεδρος.
Ο Sherpa πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να συνιστά «διαπραγμάτευση επιρροής». Ο Ολάντ είπε ότι δεν υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων, λέγοντας ότι η Γαλλία δεν είχε λόγο για το ποιος ήταν ο Ινδός εταίρος της Ντασό.
Η γαλλική εφημερίδα Le Monde αποκάλυψε επίσης ότι η Γαλλία το 2015 ακύρωσε μια φορολογική προσαρμογή 143,7 εκατομμυρίων ευρώ που στόχευε μια γαλλική εταιρεία που ανήκε στη Reliance, τη στιγμή που η συμφωνία ήταν υπό διαπραγμάτευση.
Η γαλλική πύλη Mediapart τη Δευτέρα ισχυρίστηκε ότι έχει αποδεικτικά στοιχεία για μίζες που κατέβαλε η γαλλική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Dassault Aviation για να συμβάλει στην εξασφάλιση της πώλησης 36 μαχητικών αεροσκαφών Rafale στην Ινδία, υποστηρίζοντας περαιτέρω στην έκθεση ότι η CBI και η ED είχαν στοιχεία για δωροδοκίες από τον Οκτώβριο του 201, αλλά δεν ασχολήθηκε με το θέμα.
Η πύλη μέσων ενημέρωσης ισχυρίστηκε ότι χρησιμοποιήθηκαν πλαστά τιμολόγια για να μπορέσει η Dassault Aviation να πληρώσει 7,5 εκατομμύρια ευρώ σε μυστικές προμήθειες στον μεσάζοντα Sushen Gupta.
O Gupta συνελήφθη νωρίτερα για υποτιθέμενες κατηγορίες στην συμφωνία Agusta Westland.
«Αυτό περιλαμβάνει υπεράκτιες εταιρείες, αμφίβολα συμβόλαια και ψεύτικα τιμολόγια. Το Mediapart μπορεί να αποκαλύψει ότι ντετέκτιβ από την ομοσπονδιακή αστυνομία της Ινδίας, το κεντρικό γραφείο ερευνών που καταπολεμούν το ξέπλυμα βρώμικου χρήματος έχουν αποδείξεις από τον Οκτώβριο του 2018 ότι η Γαλλική αεροπορική εταιρεία Dassault πλήρωσε μυστικές προμήθειες» ανέφερε μια αναφορά στον ιστότοπο Mediapart.
Το Mediapart είχε δημοσιεύσει νωρίτερα τον Απρίλιο μια έκθεση και αποκάλυψε πως ένας ισχυρός άνδρας Ινδός μεσάζων επιχειρηματίας πληρωνόταν κρυφά εκατομμύρια ευρώ από τον κατασκευαστή Rafale Dassault Aviation και την Γαλλική εταιρεία Thales.
Πρέπει να αναφερθεί ότι το Κογκρέσο δεν έχει ακόμη αντιδράσει στην τελευταία έκθεση.
Σύμφωνα με την Ινδική Διαδικασία Προμηθειών Άμυνας, δεν μπορεί να υπάρξει μεσάζων ή πληρωμή προμήθειας ή δωροδοκίας που να σχετίζεται με οποιαδήποτε αμυντική συμφωνία. Η μη τήρηση του κανόνα μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την απαγόρευση της αμυντικής εταιρείας από το να συναλλάσσεται με τη χώρα, συμπεριλαμβανομένης της εγγραφής του FIR έναντι του προμηθευτή.
Γιατί η Ινδία προτίμησε τα Rafale
Όπως εξηγεί ο αναλυτής στρατηγικών υποθέσεων Nitin J Ticku, «η ινδική Πολεμική Αεροπορία υπήρξε μακροχρόνιος και ικανοποιημένος χρήστης των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών, ξεκινώντας τη σχέση της με το Dassault Ouragan τη δεκαετία του 1950».
Η Ινδία εκτιμά ιδιαίτερα την απόδοση των γαλλικών Mirage, τα οποία βοήθησαν τη χώρα να επιτύχει σημαντικές νίκες, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών επιδρομών Kargil το 1999 κατά του Πακιστάν.
Ακόμη και σε μια κρίσιμη αποστολή όπως το Balakot, η Ινδία έστειλε τα αεροσκάφη Mirage-2000 για να βομβαρδίσει εχθρικά κρησφύγετα (και όχι τα τελευταία Su-30 MKI) πέρα από τα σύνορα, κάτι που αποτελεί μαρτυρία της εμπιστοσύνης που έχει η IAF στο μαχητικό.
Επιπλέον, η εξοικείωση της ινδικής αεροπορίας με γαλλικά πολεμικά αεροσκάφη όπως το Mirage, καθιστά τη νέα ρύθμιση ευκολότερη και υπάρχει μεγαλύτερη κατανόηση και εμπειρία συνεργασίας.
Και ο πιο σημαντικός λόγος για να πάμε για το Rafale, όπως τόνισε ο πρώην πρεσβευτής της Ινδίας στη Γαλλία Rakesh Sood στο The Print , ήταν ότι οι Γάλλοι δεν πείραζαν τις τροποποιήσεις στο μαχητικό για να του επιτρέψουν να φέρει πυρηνικά όπλα. Αυτή η τροποποίηση ικανότητας φέρεται να αρνήθηκε από την κοινοπραξία Typhoon.
Γαλλία Ένας ζωτικός Ινδός σύμμαχος
Όσον αφορά τους πολιτικούς λόγους, η Γαλλία είναι σταθερή στην υποστήριξή της προς την Ινδία στη διεθνή σκηνή, και σε αντίθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, μπορεί να βασιστεί όταν η Ινδία χρειάζεται υποστήριξη σε διεθνή φόρουμ όπως ο ΟΗΕ όπου η πρώτη έχει δικαίωμα βέτο.
Ενώ, η σχέση με τις ΗΠΑ μπορεί να είναι περίπλοκη και ως επί το πλείστον αναξιόπιστη, ειδικά όταν πρόκειται για στρατιωτική πώληση στρατιωτικού εξοπλισμού. Οι ΗΠΑ είχαν σταματήσει τις παραδόσεις F-16 στο Πακιστάν ακόμη και όταν η χώρα είχε πραγματοποιήσει τις πληρωμές, και όταν η Ινδία έψαχνε για εξαρτήματα για το ελαφρύ αεροσκάφος μάχης (LAC) που ανέπτυξε η χώρα, η πρώτη είχε προσπαθήσει είτε να ασκήσει βέτο είτε να επιβραδύνει τις παραδόσεις.
Κατόπιν, καταλήγει κανείς στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε μια αξιόλογη επιλογή εκτός από τα μαχητικά Dassault Rafale για την ινδική κυβέρνηση, εγείροντας έτσι ερωτήματα σχετικά με την ακρίβεια των αναφορών για δωροδοκίες ή τη συμμετοχή της «προμήθειας» στην προμήθεια.