Το δεύτερο τρένο που μεταφέρει βόριο αναχώρησε από την Τουρκία την Παρασκευή για την Κίνα, δήλωσε ο υπουργός Ενέργειας και Φυσικών Πόρων Φατίχ Ντόνμεζ, εν μέσω εντατικών προσπαθειών τους τελευταίους μήνες για την ενίσχυση του σιδηροδρομικού εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών.
Η αμαξοστοιχία που αποτελείται από 50 εμπορευματοκιβώτια βορίου σηματοδοτεί το τέταρτο φορτηγό τρένο με προορισμό την Κίνα από τον Δεκέμβριο.
Η Eti Maden, η επίσημη εταιρεία εξόρυξης της Τουρκίας και σημαντικός προμηθευτής βορίου, πραγματοποιεί τη δεύτερη σιδηροδρομική αποστολή της στην Κίνα σε συνεργασία με τους τουρκικούς κρατικούς σιδηροδρόμους (TCDD), δήλωσε ο Ντόνμεζ σε δήλωση. Η εταιρεία εξήγαγε προηγουμένως βόριο διεθνώς δια θαλάσσης.
Το τρένο μεταφέρει εξευγενισμένα προϊόντα βορίου, τα οποία παράγονται σε μια τοποθεσία Eti Maden στην κεντρική επαρχία του Eskişehir και θα κατευθυνθούν προς το Xi'an, την πρωτεύουσα της επαρχίας Shaanxi στην κεντρική Κίνα.
Ακολουθεί ένα τρένο που αναχώρησε τον Ιανουάριο, μεταφέροντας 42 εμπορευματοκιβώτια βορίου. Το τρένο ακολούθησε τη Διαδρομή Διεθνούς Διαμετακόμισης Trans Caspian του Μεσαίου Διαδρόμου μέσω του σιδηροδρόμου Baku-Tbilisi-Kars (BTK) και έφτασε τον Φεβρουάριο.
Η γραμμή BTK συνδέει την πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν Μπακού στην Κασπία Θάλασσα με την ανατολική μεθοριακή πόλη της Τουρκίας, Kars μέσω της πρωτεύουσας της Γεωργίας, την Τιφλίδα.
«Η Eti Maden κάνει μια επιτυχημένη στρατηγική μετάβαση στην κινεζική αγορά με εναλλακτικές λύσεις όπως η μίσθωση πλοίων και ο σιδηρόδρομος, εκτός από τις παραδοσιακές θαλάσσιες μεταφορές εμπορευματοκιβωτίων», δήλωσε ο Dönmez.
Η αποστολή μέσω σιδηροδρόμου προς την Κίνα μειώνει τη μεταφορά από το προηγούμενο θαλάσσιο ταξίδι 45-60 ημερών σε μόλις 15-20 ημέρες.
Η Κίνα αποτελεί μια βασική εξαγωγική αγορά εξόρυξης για την Τουρκία, με 5,8 εκατομμύρια τόνους το 2020.
Παρά τις δυσκολίες το 2020, ο Dönmez τον Ιανουάριο είπε ότι η Τουρκία κατόρθωσε να διατηρήσει τη θέση της ως κορυφαίος παίκτης στον παγκόσμιο τομέα βορίου, προμηθεύοντας το 57% της παγκόσμιας ζήτησης και φτάνοντας 1,73 εκατομμύρια τόνους σε πωλήσεις βορίου παγκοσμίως.
Το τρένο εκτιμάται ότι καλύπτει συνολική απόσταση περίπου 7.792 χιλιομέτρων σε όλη την Τουρκία, τη Γεωργία, το Αζερμπαϊτζάν, την Κασπία Θάλασσα και το Καζακστάν πριν φτάσει στο Ξιάν της Κίνας
Το πρώτο τρένο που μετέφερε αγαθά από την Τουρκία στην Κίνα ξεκίνησε από την Κωνσταντινούπολη στις 4 Δεκεμβρίου και κάλυψε απόσταση 8.693 χιλιομέτρων. Περνούσε κάτω από το Βόσπορο μέσω της σήραγγας Marmaray της Κωνσταντινούπολης και ακολούθησε το Trans Caspian East-West Middle Corridor μέσω του σιδηροδρόμου BTK.
Το ταξίδι περιελάμβανε περισσότερα από 2.300 χιλιόμετρα στην Τουρκία, 220 χιλιόμετρα στη Γεωργία, 430 χιλιόμετρα στο Αζερμπαϊτζάν, 420 χιλιόμετρα πέρα από την Κασπία Θάλασσα, 3.200 χιλιόμετρα στο Καζακστάν και 2.100 χιλιόμετρα στην Κίνα. Έφτασε στο Ξιάν στις 19 Δεκεμβρίου.
Ένα δεύτερο τρένο με προορισμό την Κίνα αναχώρησε στις 20 Δεκεμβρίου, με 1400 ψυγεία σε 42 εμπορευματοκιβώτια.
Τον Νοέμβριο του 2019, σε μια ιστορική στιγμή, η Άγκυρα έστειλε το πρώτο τρένο που αναχώρησε για την Κίνα και την Ευρώπη περνώντας κάτω από το Βόσπορο μέσω της σήραγγας Marmaray, σηματοδοτώντας την πραγματοποίηση του ονείρου « σιδηρόδρομος του μεταξιού».
Το China Express Railway συνέδεσε απευθείας την Πράγα της Τσεχικής Δημοκρατίας με το Xi'an μέσω της Τουρκίας.
Ο πραγματικός δρόμος του μεταξιού ήταν μια ενεργή εμπορική οδός που χρησιμοποιήθηκε μεταξύ του 2ου αιώνα π.Χ. και τον 18ο αιώνα μ.Χ. που συνέδεε την Κίνα και την Ευρώπη μέσω της Ανατολίας και της περιοχής της Μεσογείου.
Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road Initiative (BRI), η οποία στοχεύει στη σύνδεση της Ασίας, της Αφρικής και της Ευρώπης μέσω οδών και θαλάσσιων οδών, ο χρόνος μεταφοράς εμπορευμάτων μεταξύ Κίνας και Τουρκίας μειώνεται από ένα μήνα σε 12 ημέρες χάρη στη σιδηροδρομική γραμμή BTK , ενώ ολόκληρη η διαδρομή μεταξύ Ανατολικής Ασίας και Δυτικής Ευρώπης διαρκεί 18 ημέρες με την ενσωμάτωση της σήραγγας Μαρμαρά.
Ανάλυση
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι ο ένας από τις τρείς κύριες οδεύσεις που οδηγούν από την Κίνα πρός την Τουρκία και αντίστροφα έχει τεθεί σε λειτουργία ήδη. Μένει η αποκατάσταση της ειρήνευσης στο Αφγανιστάν και η εξομάλυνση των σχέσεων ΗΠΑ-Ιράν προκειμένου να υλοποιηθούν και οι άλλες δύο οδεύσεις, οδικές και σιδηροδρομικές που άγουν από την Κίνα στη Τουρκία και αντίστροφα.
Το πολύ ενδιαφέρον στοιχείο που παραθέτουμε πέραν της γεωπολιτικής προέκτασης που εν συντομία αναφερθήκαμε νωρίτερα είναι το παρακάτω:
Το βόριο που εξάγει η Τουρκία στην Κίνα, έχει πολλές βιομηχανικές εφαρμογές, κυρίως στην υαλουργία.
Το βόριο στη φύση έχει δύο σταθερά ισότοπα, το βόριο-11 που εμφανίζεται με αναλογία ατόμων 80,1% και το βόριο-10 με αναλογία ατόμων 19,9%.
Το ισότοπο βόριο-10 έχει την ιδιότητα να απορροφά θερμικά νετρόνια. Εξαιτίας αυτής του της ιδιότητας χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της καλής λειτουργίας των πυρηνικών αντιδραστήρων που λειτουργούν με θερμικά νετρόνια, στα συστήματα επείγουσας σβέσης αυτών των πυρηνικών αντιδραστήρων αλλά και ως θωράκιση για προστασία από πεδία θερμικών νετρονίων, αλλά και για ιατρικούς θεραπευτικούς σκοπούς.
Το βόριο-10 χρησιμοποιείται στους αντιδραστήρες ως στερεό με τη μορφή βοριοπυριτικών ράβδων ελέγχου ή ως διάλυμα βορικού οξέος. Στους αντιδραστήρες τύπου πεπιεσμένου ύδατος, εισάγεται με τη μορφή βορικού οξέος στο ψυκτικό του αντιδραστήρα όταν ο αντιδραστήρας είναι κλειστός για ανεφοδιασμό. Μετά την έναρξη της λειτουργίας φιλτράρεται σταδιακά προς τα έξω, καθώς το σχάσιμο υλικό που χρησιμοποιείται σταδιακά γίνεται ολοένα και λιγότερο με αποτέλεσμα να χρειάζονται περισσότερα θερμικά νετρόνια για τη σχάση του..
Λόγω της ιδιαίτερης χρήσης του βορίου-10 σε πυρηνικούς αντιδραστήρες, σε ρόλο απορροφητή θερμικών νετρονίων, έχουν αναπτυχθεί αρκετά βιομηχανοποιημένες διεργασίες παραγωγής του.
Πρόκειται για διεργασίες που διαχωρίζουν κατά το δυνατόν το φυσικό βόριο σε βόριο-10 και βόριο-11.
Παρόλο που υπάρχουν και πολλές άλλες μέθοδοι για το ίδιο αποτέλεσμα, οι διεργασίες που χρησιμοποιούνται στην πράξη είναι κυρίως δύο: η κλασματική απόσταξη του παραγώγου του βορίου DME-BF3 (διμεθυλαιθεροτριφθοροβόριο) και η χρωματογραφία στήλης βοριούχων ενώσεων και ονομάζονται διεργασίες «ισοτοπικού εμπλουτισμού βορίου»». Το προϊόν των διεργασιών που περιέχει σχεδόν καθαρό βόριο-10 ονομάζεται «εμπλουτισμένο» βόριο, ενώ το υπόλειμμα περιέχει σχεδόν καθαρό βόριο-11 και ονομάζεται «απεμπλουτισμένο» βόριο.
Αντίθετα από το βόριο-10, το βόριο-11 δεν απορροφά νετρόνια και γι' αυτό χρησιμοποιείται από τη βιομηχανία ημιαγωγών σε συστήματα που πρέπει να αντέχουν σε προσβολή από ακτινοβολία νετρονίων. Επιπλέον το βόριο-11 έχει προταθεί ως πυρηνικό καύσιμο διότι όταν προσβάλλεται από πρωτόνιο κινητικής ενέργειας περίπου 500 keV παράγει 3 σωματίδια -α και 8,7 MeV ενέργειας. Οι περισσότερες άλλες αντίστοιχες πυρηνικές αντιδράσεις παράγουν και ταχέα νετρόνια που είναι καταστρεπτικά, τόσο για τον ίδιο τον αντιδραστήρα, αλλά και βλαβερά για το προσωπικό που τυχόν εκτίθεται σε αυτά.
Με τη χρήση του βορίου-11 η κινητική ενέργεια των σωματιδίων -α μπορεί να μετατραπεί σε ηλεκτρική ενέργεια, ενώ τυχόν άλλες ραδιενεργές ακτινοβολίες παύουν σύντομα όταν κλείσει ο σχετικός αντιδραστήρας.