Αναφορές για αύξηση της ιδιωτικής αγοράς όπλων μεταξύ των ριζοσπαστικών ισλαμιστικών ομάδων τωn Σαλαφιστών έχουν ρίξει φως στους κινδύνους της αύξησης του Σαλαφισμού και του ατομικού εξοπλισμού των μελών του στην Τουρκία.
Η ανησυχία σχετικά με το εξοπλισμό των ομάδων αυτών ξεκίνησε όταν ο μουσουλμάνος τηλεαγγελιστής Ahmet Mahmut Unlu - επίσης γνωστός ως Ahmet Hodja - έγινε πρωτοσέλιδο στις αρχές Σεπτεμβρίου όταν προειδοποίησε τις τουρκικές αρχές για την αύξηση του εξοπλισμού μεταξύ των ενώσεων των Σαλαφιστών. «Υπάρχουν περίπου 2.000 σύλλογοι. Αυτοί παίρνουν τα όπλα », δήλωσε ο Unlu σε τηλεοπτική συνέντευξη στις 9 Σεπτεμβρίου, προειδοποιώντας τις ομάδες «να ετοιμάζονται για εμφύλιο πόλεμο». Ο Unlu είπε ότι μπορεί να ονομάσει περισσότερους από 200 από τους συλλόγους αυτούς.
Η προειδοποίηση του Unlu ώθησε το υπουργείο Εσωτερικών της Τουρκίας να ξεκινήσει έρευνα σχετικά με το θέμα, με τον Τούρκο υπουργό Εσωτερικών Suleyman Soylu να λέει την 1η Οκτωβρίου ότι σύντομα θα κληθεί ο Unlu να καταθέσει μπροστά σε αξιωματούχους σχετικά με τους ισχυρισμούς του.
Αν και οι παρατηρήσεις του Unlu ξεκίνησαν μια ευρύτερη δημόσια συζήτηση επί του θέματος, οι ανησυχίες για την παρουσία των Σαλαφιστών στην Τουρκία δεν είναι καινούργιες. Σύμφωνα με μια έκθεση πληροφοριών του 2015, η ιδεολογία του Σαλαφισμού έχει περίπου 20.000 υποστηρικτές στην Τουρκία.
Η προειδοποίηση αντανακλά επίσης μια ευρύτερη μάχη εξουσίας μεταξύ των παραδοσιακών θρησκευτικών κοινοτήτων της Τουρκίας και των ομάδων των Σαλαφιστών. Για παράδειγμα, το 2019 μια ομάδα Σαλαφιστών με όπλα φέρεται να επιτέθηκαν σε μέλη μιας υπερ-συντηρητικής θρησκευτικής τάξης, γνωστής ως Ismailaga. Στην επίθεση τραυματίστηκαν μερικά από αυτά τα μέλη στην παράκτια επαρχία της Σμύρνης.
Σύμφωνα με τον θεολόγο Cemil Kilic, ο κύριος λόγος πίσω από αυτόν τον αγώνα είναι οι ιδεολογικές διαφορές. Ο Κίλιτς είπε ότι ο Σαλαφισμός, που αποτελεί την ιδεολογική βάση των ριζοσπαστικών ισλαμιστικών τρομοκρατικών ομάδων όπως η Αλ Κάιντα, το Ισλαμικό Κράτος και η Μπόκο Χαράμ, απορρίπτει τις ισλαμικές διαταγές.
«Ο σαλαφισμός στοχεύει τις θρησκευτικές αιρέσεις, πιστεύοντας ότι υπονομεύουν το Ισλάμ. Είναι εναντίον του Σουφισμού, των ιερών, των Σεΐχηδων και των δερβίσηδων. Πιστεύουν ότι οι αιρέσεις της Τουρκίας δεν είναι ριζοσπαστικές και ότι είναι ομάδες συμφερόντων», δήλωσε ο Kilic στο πρακτορείο Al-Monitor. «Θεωρούν επίσης το AKP μη ισλαμικό», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με τον Κίλιτς, Σύριοι, Αφγανοί και Πακιστανοί πρόσφυγες με πεποιθήσεις Σαλαφιστών έπαιξαν ρόλο κερδίζοντας έδαφος στην Τουρκία. Ο Κίλιτς είπε ότι ο Σαλαφισμός έχει αυξηθεί ιδιαίτερα δυναμικά στις κυρίως κουρδικές νοτιοανατολικές και ανατολικές περιοχές της Τουρκίας, με οργανώσεις Σαλαφιστών να προσεγγίζουν τους ντόπιους ανοίγοντας ενώσεις και ιδρύματα.
Ο Ayhan Akcan, ψυχίατρος που βρίσκεται στο διοικητικό συμβούλιο του Ιδρύματος Umut, με πεποίθηση κατά του ατομικού εξοπλισμού, είπε ότι το πραγματικό ερώτημα δεν είναι ποιος παίρνει όπλα. Αντίθετα, είναι η έκταση του μη εγγεγραμμένου εξοπλισμού στην Τουρκία. Ο Akcan είπε ότι περίπου 26 εκατομμύρια έχουν πρόσβαση σε πυροβόλα όπλα στην Τουρκία, με μόνο 4 εκατομμύρια από αυτά νόμιμα.
«90% των ιδιωτικών όπλων δεν είναι εγγεγραμμένα. Αυτό σημαίνει εννέα στα 10», είπε στο Al-Monitor. Δεδομένων αυτών των αριθμών, θα ήταν αφελές να πιστεύουμε ότι μόνο οι ομάδες Σαλαφιστών παίρνουν όπλα.
Ο εμπειρογνώμονας ασφαλείας Αμπντουλάχ Αγκάρ είπε ότι ο ιδιωτικός οπλισμός μεταξύ κάθε οργανωμένης ομάδας δημιουργεί κινδύνους για την εσωτερική ασφάλεια. Ο Αγκαρ είπε επίσης ότι το λαθρεμπόριο όπλων στην Τουρκία από τη Συρία και το Ιράκ έχει φτάσει σε σοβαρά επίπεδα.