Η Βρετανία έχει ξεκινήσει ήδη τους σχεδιασμούς για την ανάπτυξη ενός μαχητικού αεροσκάφους έκτης γενιάς, μια πρώτη ρέπλικα του οποίου παρουσιάστηκε στην διεθνή αεροπορική έκθεση Farnborough Air Show 2018.
Η αεροπορική επίδειξη Farnborough 2018 διεξάγεται στο πλαίσιο του εορτασμού της εκατονταετηρίδας της Βασιλικής Πολεμικής Αεροπορίας. Τουλάχιστον πενήντα αρχηγοί αεροπορικών δυνάμεων από όλο τον κόσμο είναι παρόντες στο γεγονός.
Το όνομα του βρετανικού μαχητικού αεροσκάφους έκτης είναι «Tempest» (στα Ελληνικά «Θύελλα») και σύμφωνα με τον Υπουργό Άμυνας της Βρετανίας το αεροσκάφος θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως επανδρωμένο, αλλά και ως μη επανδρωμένο.
Τα αποκαλυπτήρια του Tempest:
Ήδη από τις 4 Ιουλίου, οι Financial Times ανέφεραν ότι η Βρετανία αναμένεται τουλάχιστον να ανακοινώσει την δέσμευση της να αρχίσει να κατασκευάζει ένα μαχητικό έκτης γενιάς μέχρι το 2020. Αυτό ακολούθησε με μια άλλη αναφορά από το Defense News που προέβλεψε ότι το Λονδίνο «θα χρησιμοποιήσει την τεράστια συγκέντρωση διεθνών αρχηγών αεροπορικών δυνάμεων στο Ηνωμένο Βασίλειο στα μέσα Ιουλίου για να ανακοινώσει την στρατηγική του που θα οδηγήσει στην ανάπτυξη μιας νέας γενιάς μαχητικών αεροσκαφών για μετά το 2040».
https://twitter.com/EmirLouise/status/1018854304189468673
Το Υπουργείο Άμυνας του Ηνωμένου Βασιλείου τους τελευταίους μήνες εργάστηκε μαζί με την αμυντική βιομηχανία της Αγγλίας για να αναπτύξει μια στρατηγική εναέριας μάχης, η οποία ανακοινώθηκε στην ίδια εκδήλωση.
Η Γαλλία και η Γερμανία έχουν σημειώσει πρόοδο σto κοινό πρόγραμμα για την ανάπτυξη ενός δικού τους μαχητικού έκτης γενιάς. Ειδικότερα, το Παρίσι και το Βερολίνο ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι η Γαλλία θα αναλάβει ηγετικό ρόλο στην ανάπτυξη των νέων αεροσκαφών, ενώ το Βερολίνο θα έχει τα ινία στην κατασκευή ενός νέου άρματος μάχης.
Παρόλο που το Βερολίνο και το Παρίσι έχουν αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να προσχωρήσουν στο πρόγραμμα αργότερα και άλλες χώρες, όπως η Βρετανία, αρκετοί θεωρούν την παραπάνω κίνηση ως απάντηση στην απόφαση του Λονδίνου να εγκαταλείψει την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Αυτό φαίνεται να ενεθάρρυνε τη Βρετανία να δείξει κάποια από τη δική της πρόοδο στο τομέα της ανάπτυξης ενός μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς.
https://twitter.com/EmirLouise/status/1018860531615174656
Μερικοί παράγοντες περιορίζουν πόσο μακριά μπορεί να προχωρήσει η Βρετανία αναφορικά με το νέο μαχητικό έκτης γενιάς. Το πρώτο είναι ότι το Λονδίνο δεν γνωρίζει με ποια χώρα (ή χώρες) θα συνεργαστεί για την ανάπτυξη του αεροπλάνου. Είναι γνωστό ότι η Βρετανία δεν διαθέτει πόρους για να κατασκευάσει το αεροπλάνο από μόνη της. Η ελπίδα είναι ότι η επίτευξη κάποιας μονομερούς προόδου θα βοηθήσει στην προσέλκυση ενός ή περισσοτέρων εταίρων.
Μια επιλογή είναι ότι τελικά το Λονδίνο θα ενταχθεί στο γερμανικό-γαλλικό πρόγραμμα. Αλλά υπάρχουν κάποιες επιπλοκές με αυτή την επιλογή. Για αρχή, όπως ήδη αναφέρθηκε, το Βερολίνο και το Παρίσι ενδέχεται να θέλουν να αποκλείσουν τη Βρετανία για παραδειγματισμό εξαιτίας του BREXIT. Επιπλέον, ορισμένοι αναλυτές πιστεύουν ότι το Λονδίνο θα χρειαστεί νέα μαχητικά αεροσκάφη πολύ νωρίτερα από ότι η Γερμανία και η Γαλλία.
Άλλοι δυνητικοί εταίροι για το νέο μαχητικό 6ης γενιάς της Βρετανίας είναι η Τουρκία και η Ιαπωνία, αλλά αυτές οι επιλογές παρουσιάζουν τα δικά τους προβλήματα. Για παράδειγμα, η BAE Systems, βρετανική εταιρεία, έχει ήδη συμφωνήσει να βοηθήσει στην ανάπτυξη του τουρκικού προγράμματος μαχητικού αεροσκάφους TF-X. Αλλά αυτό το πρόγραμμα έχει αντιμετωπίσει προβλήματα στο ζήτημα της μεταφορές τεχνολογίας.
Η Βρετανία και η Ιαπωνία έχουν ήδη συζητήσει για τη συνεργασία ανάπτυξης ενός μαχητικού επόμενης γενιάς. Αλλά η Ιαπωνία δεν έχει την ίδια εμπειρία στην κατασκευή αεροσκαφών όπως κάποιες άλλες χώρες.
Ωστόσο αυτό βέβαια, θα μπορούσε να είναι ελκυστικό για τη Βρετανία, καθώς αυτό θα επέτρεπε σε μια βρετανική εταιρία (πιθανότατα την BAE) να αναλάβει ηγετικό ρόλο. Αυτό είναι κάτι που το Λονδίνο αναμένεται να απαιτήσει. Επιπλέον, η συνεργασία με την Ιαπωνία θα ήταν ένας ισχυρός συμβολισμός που θα υπογράμμιζε την αλλαγή στην βρετανική εξωτερική πολιτική μετά το BREXIT.
Άλλοι δυνητικοί εταίροι για τη Βρετανία είναι η Σουηδία, η Ιταλία και οι Ηνωμένες Πολιτείες. Πράγματι, οι Financial Times αναφέρουν ότι το Λονδίνο βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Σουηδία για τη συνεργασία στο πρόγραμμα.
Ένας ακόμη λόγος για να μετριαστούν οι προσδοκίες, ύστερα από την πανηγυρική βρετανική ανακοίνωση είναι ότι δεν υπάρχει ένας σαφής ορισμός του τι είναι ένα μαχητικό έκτης γενιάς. Και δεδομένου του ρυθμού των τεχνολογικών εξελίξεων, ίσως να μην είναι σώφρων να αποφασίσουμε για το ποιες τεχνολογίες πρέπει να έχει ένα μαχητικό έκτης γενιάς είκοσι χρόνια νωρίτερα (αν και οι χρόνοι ανάπτυξης απαιτούν από τις χώρες να αρχίσουν να εξετάζουν αυτό το ζήτημα από τώρα).
Υπάρχουν ορισμένα πιθανά χαρακτηριστικά που θα μπορούσαν να καθορίσουν το τι είναι ένα μαχητικό έκτης γενιάς. Ο Tim Robinson σημειώνει κάποιους πιθανούς συνδυασμούς. Έκτης γενιάς θα μπορούσαν να είναι αεροσκάφη με όλα τα χαρακτηριστικά των μαχητικών πέμπτης γενιάς, μαζί με ενεργειακά ή υπερηχητικά οπλικά συστήματα. Ένας ακόμη συνδυασμός είναι ότι τα μαχητικά έκτης γενιάς θα είναι απλά πολύ οικονομικά προσιτά μαχητικά πέμπτης γενιάς.
Μία δυνατότητα που συζητείται συνήθως αναφορικά με τα μαχητικά έκτης γενιάς είναι αν θα είναι επανδρωμένα ή όχι. Η τεχνητή νοημοσύνη είναι πιθανό να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην επόμενη γενιά μαχητικών και κάθε αεροπλάνο είναι πιθανό να ελέγχει ένα μεγαλύτερο στόλο μη-επανδρωμένων σκαφών (drones) ή άλλων μη επανδρωμένων οντοτήτων. Ανεξαρτήτως, τέτοια ζητήματα θα πρέπει να αποφασιστούν πριν οποιαδήποτε χώρα προχωρήσει στην ανάπτυξη και κατασκευή ενός αεροσκάφους έκτης γενιάς.