Στην οδό Βίτσι, στη Θεσσαλονίκη, ανακάλυψαν πραγματογνώμονες των οικογενειών άλλο ένα σημείο όπου θα έπρεπε να στραφούν οι έρευνες της Αστυνομίας ώστε να αποσαφηνιστούν τα αίτια πίσω από τη φονική έκρηξη στη διάρκεια της σύγκρουσης των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη.
Εκεί βρίσκεται το μηχανοστάσιο του ΟΣΕ και από εκεί ξεκίνησαν οι δύο μηχανές του εμπορικού τρένου το απόγευμα της 28ης Φεβρουαρίου σύμφωνα με την εφημερίδα «Το Βήμα» και τον Βασίλη Λαμπρόπουλο.
«Μέχρι στιγμής δεν έχει αναζητηθεί υλικό από τις κάμερες του εν λόγω μηχανοστασίου, ούτε εξετάστηκε κάποιος υπάλληλός του», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο «Β». Ποιος όμως θα ήταν ο σκοπός μιας τέτοιας έρευνας; «Να ερευνηθεί αν είχε υπάρξει κίνηση με φόρτωση εύφλεκτου υλικού στις μηχανές», απαντούν οι ίδιες πηγές.
Το κόκπιτ της δεύτερης μηχανής
Τα «μυστήρια του μηχανοστασίου» θα μπορούσαν ενδεχομένως να φωτίσουν ένα ζήτημα το οποίο απασχόλησε εκτενώς και τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ).
Κατά τους πραγματογνώμονες, με τους οποίους συνομίλησε το «Β», «από το πόρισμα προκύπτει πως το κόκπιτ της δεύτερης μηχανής του εμπορικού τρένου αποκόπηκε τη στιγμή της σύγκρουσης πιθανόν από πλήγμα - σαν "φτιάρισμα" στην κάτω πλευρά του - από φορτίο λαμαρινών που είχε το τρίτο βαγόνι του εμπορικού τρένου. Στη συνέχεια είναι πιθανό να ανεφλέγη στον αέρα, δεν αποκλείεται δηλαδή να ήταν μέσα στην πυρόσφαιρα που σχηματίστηκε.Και να κατέληξε κάτω από το κυλικείο του επιβατικού τρένου όπου προκλήθηκε παρανάλωμα πυρός με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους πολλοί νεκροί επιβάτες που είχαν απεγκλωβιστεί εκεί».
Το ερώτημα, κατόπιν αυτών, «είναι αν και γιατί το κόκπιτ τυλίχθηκε ίσως στις φλόγες αφού επισήμως είχε μόνο πλαστικά και μεταλλικά αντικείμενα. Όπως και το αν εκεί είχαν τοποθετηθεί μικρές δεξαμενές ή μπιτόνια παράνομων φορτίων».
Σε μια τέτοια περίπτωση, η υπόθεση είναι πως το φορτίο θα παραδινόταν στο μηχανοστάσιο του Ρέντη, στην Αττική, οπού θα κατέληγαν οι δύο μηχανές του εμπορικού τρένου αφού άφηναν πρώτα τα κοντέινερ που μετέφεραν στο Θριάσιο Πεδίο.
Οι ίδιοι αναλυτές πάντως εμφανίζονται επιφυλακτικοί ως προς το αποτέλεσμα της έρευνας. Δηλώνουν, μάλιστα επιφυλακτικοί για τον εάν τελικώς «εντοπιστούν αξιοποιήσιμα ευρήματα για το τι συνέβη με το κόκπιτ της δεύτερης μηχανής, αφού αυτό εμφανίζεται στο πόρισμα να καταστράφηκε από τη φωτιά κάτω από το βαγόνι του κυλικείου».
Σύμφωνα με την αρχική έρευνα κλιμακίου της ΔΕΕ της Πυροσβεστικής πιθανόν να εντοπίστηκε ένα κατεστραμμένο τμήμα του κόκπιτ στο Κουλούρι Λάρισα όπου έχουν μεταφερθεί συντρίμμια στων τρένων. «Όμως θα ακολουθήσει νέα έρευνα για τυχόν ίχνη καύσης του από τυχόν εύφλεκτο υλικό που μετέφερε ή αν αυτά έχουν προκληθεί σε δεύτερη φάση από την επέκταση της φωτιάς στο τρένο».
Σε αυτό το σημείο προσθέτουν ακόμη έναν προβληματισμό: να υπάρξει νέα καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του φακέλου της τραγωδίας των Τεμπών, αφού το κλιμάκιο της Διεύθυνσης Εγκλημάτων Εμπρησμού που μετέβη στο Κουλούρι για να ερευνήσει το συγκεκριμένο κόκπιτ είναι πιθανόν να ζητήσει νέο κύκλο αναλύσεων από χημικούς, μεταλλουργούς κ.λ.π.
Εύφλεκτο φορτίο περίπου δύο τόνων
Αρχικά, από πόρισμα πραγματογνωμόνων που είχε διορίσει η Τροχαία Λάρισας, αλλά και από τη σχετική ανάλυση της Hellenic Train, η πύρινη «σφαίρα» αποδόθηκε στην ανάφλεξη ελαίων σιλικόνης που μετέφεραν οι μετασχηματιστές των δύο τρένων. Όμως τουλάχιστον δύο έρευνες πραγματογνωμόνων που είχαν διορίσει οι συγγενείς των θυμάτων, αλλά και πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που δημοσιοποιήθηκε προ μερικών ημερών, αμφισβητούν την εκδοχή ή ανάφλεξη να οφείλεται σε έκρηξη των ψυκτικών υγρών των δύο τρένων.
Με το πόρισμα του ΕΜΠ επί αυτού του ζητήματος να αναμένεται, ερευνητές της υπόθεσης πιθανολογούν η έκρηξη να σχετίζεται με παράνομο εύφλεκτο φορτίο βάρους περίπου δύο τόνων που μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία ανάμεσα στη δεύτερη μηχανή της και στο πρώτο βαγόνι με τις λαμαρίνες.
Αρχικά διατυπώθηκε η θεωρία ότι αυτό το φορτίο ήταν διαλύτες για νόθευση καυσίμων (αξίας περίπου 800 ευρώ ανά τον τόνο) που βρισκόταν σε μικρή δεξαμενή στην άκρη του βαγονιού με τις λαμαρίνες. Κάτι που δεν επιβεβαιώθηκε από βίντεο διέλευσης του εμπορικού τρένου στο τούνελ της Ραψάνης λίγο πριν από τη μοιραία σύγκρουση.
Προ μερικών ημερών, λοιπόν, ο δικηγόρος και πατέρας ενός εκ των θυμάτων Αντώνης Ψαρόπουλος διατύπωσε την άποψη ότι «ίσως τα εύφλεκτα υλικά βρίσκονταν στο άδειο κόκπιτ της δεύτερης μηχανής που προηγείτο του βαγονιού με τις λαμαρίνες».