Πρόκειται για τρεις Ρομά που συνελήφθησαν ύστερα από πολύμηνη και οργανωμένη έρευνα αστυνομικών της Υποδιεύθυνσης Αντιμετώπισης Οργανωμένου Εγκλήματος Βορείου Ελλάδος, ενώ στη δικογραφία που έχει σχηματιστεί για την υπόθεση περιλαμβάνονται ακόμα 11 άτομα. Σήμερα οι τρεις συλληφθέντες πέρασαν το «κατώφλι» του ανακριτή και μετά τις απολογίες τους κρίθηκαν προσωρινά κρατούμενοι.
Όπως αποκαλύπτει το protothema.gr, από την έρευνα για την υπόθεση, προέκυψε ότι τα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης που εμπλέκονται σε τουλάχιστον 15 περιπτώσεις, κατά τις μεταξύ τους επικοινωνίες χρησιμοποιούσαν «συνθηματικά» προκειμένου να μην προδώσουν την εγκληματική τους δράση που περιλάμβανε κλοπές οχημάτων και την παραποίηση τους.
Ενδεικτικά, κάποιες από τις παρακάτω λέξεις που χρησιμοποιούσαν ήταν οι εξής:
- «Κεφάλι» ή «κουτάκι» σημαίνει ηλεκτρονικός εγκέφαλος οχήματος
- «Μαϊμουνάκια» σημαίνει ταμπέλες που αναγράφουν τον αριθμό πλαισίου του κλεμμένου οχήματος
- «Κυνήγι» σημαίνει αναζήτηση οχήματος πρόσφορο για κλοπή
Έκαναν «προπόνηση» πριν τις κλοπές
Μεταξύ άλλων, τα μέλη της συμμορίας έκαναν και «προπόνηση» πριν τις κλοπές τους καθώς «μίσθωναν» συγκεκριμένα αυτοκίνητα από εταιρείες μίσθωσης οχημάτων, είτε για να εξασκηθούν στον τρόπο αφαίρεσης οχημάτων ίδιων χαρακτηριστικών με διαρρηκτικά εργαλεία, είτε για να χρησιμοποιήσουν το αντικλεπτικό σύστημα και τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο για την αφαίρεση ίδιου τύπου οχήματος».
Μοναδικός σκοπός της συμμορίας ήταν η διάθεση των αυτοκινήτων στην αγορά, είτε αυτούσιων (παραποιημένων), είτε με τη μορφή ανταλλακτικών και συνακόλουθα την αποκόμιση μεγάλου παράνομου περιουσιακού οφέλους.
Το mondus operandi
Γενικότερα, τα μέλη της ως άνω εγκληματική οργάνωσης ενέχονταν συστηματικά σε κλοπές συγκεκριμένων τύπων αυτοκινήτων, τα οποία αφότου διασφαλίζονταν ότι δεν ήταν δυνατό να εντοπιστούν από τις διωκτικές αρχές, είτε τα νομιμοποιούσαν «φαινομενικά» και τα διέθεταν στην αγορά με διαφορετικά αναγνωριστικά στοιχεία και κρατικές πινακίδες κυκλοφορίας από νομίμως κυκλοφορούντα αυτοκίνητα, τα οποία προμηθεύονταν έναντι χαμηλού αντιτίμου (λόγω εκτεταμένων φθορών που έφεραν), είτε τα αποσυναρμολογούσαν και διέθεταν στην αγορά τα ανταλλακτικά και μέρη αυτών (αφαιρεθέντων αυτοκινήτων).
Ως προς τον ιδιαίτερο και συγκεκριμένο τρόπο δράσης (modus operandi) που χρησιμοποιούσαν τα μέλη της εγκληματικής οργάνωση, προέκυψε ότι συνίστατο:
- Στον εντοπισμό και αφαίρεση συγκεκριμένων αυτοκινήτων (μάρκας, μοντέλου κτλ.) από τους χώρους, όπου ήταν σταθμευμένα σε περιοχές της Θεσσαλονίκης και Αττικής, μέσω της χρήσης ηλεκτρονικών εγκεφάλων και ειδικών «τσιπ» κλειδιών
- Στη μεταφορά και στάθμευση των αφαιρεθέντων οχημάτων για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα σε χώρους πλησίον της κατοικίας τους - «ορμητηρίου», ώστε να διασφαλίσουν έπειτα από επιτήρηση ότι δεν φέρουν συστήματα γεωεντοπισμού (GPS) και ως εκ τούτου δύναται να εντοπιστούν από τον παθόντα ή τις διωκτικές αρχές.
- Στον εντοπισμό και αγορά αυτοκινήτων που διατίθονταν προς πώληση από τους ιδιοκτήτες τους με πολύ χαμηλό αντίτιμο, καθώς έφεραν εκτεταμένες φθορές συνεπεία σύγκρουσης (τρακάρισμα), με σκοπό τη χρήση τους από την εγκληματική οργάνωση για την φαινομενική νομιμοποίηση των αφαιρεθέντων αυτοκινήτων και τη συνακόλουθη διάθεση τους στην αγορά. Σε κάποιες περιπτώσεις δε προμηθεύονταν έναντι χαμηλότερου αντιτίμου τα έγγραφα και τα αναγνωριστικά στοιχεία των προς πώληση αυτοκινήτων για τον ίδιο σκοπό.
- Στον εντοιχισμό και παραποίηση των αναγνωριστικών στοιχείων των αφαιρεθέντων αυτοκινήτων με αυτά που νομίμως κυκλοφορούν, όμως τυγχάνουν τρακαρισμένα και που προμηθεύονταν η εγκληματική οργάνωση για τον σκοπό αυτό, καθώς και τον επαναπρογραμματισμό του εγκεφάλου, ώστε να μην δύναται να αναγνωριστούν από τα διαγνωστικά συνεργείων και επίσημων αντιπροσωπειών πώλησης αυτοκινήτων
- Στην αποσυναρμολόγηση των αφαιρεθέντων αυτοκινήτων και διάθεση των μερών τους στην αγορά και πιο συγκεκριμένα σε καταστήματα πώλησης ανταλλακτικών αυτοκινήτων.
- Στη διάθεση των αφαιρεθέντων και παραποιημένων αυτοκινήτων στην αγορά, μέσω καταστημάτων πώλησης αυτοκινήτων, ώστε να μεγιστοποιείται το κέρδος και το παράνομο περιουσιακό όφελος των μελών της εγκληματικής οργάνωσης.
- Στη μίσθωση συγκεκριμένων αυτοκινήτων από εταιρείες μίσθωσης οχημάτων, είτε για να χρησιμοποιήσουν το αντικλεπτικό σύστημα (immobilizer) και τον ηλεκτρονικό εγκέφαλο για την αφαίρεση αυτοκινήτου ιδίων χαρακτηριστικών, είτε για να εξασκηθούν στον τρόπο αφαίρεσης αυτοκινήτου ιδίων χαρακτηριστικών, χρησιμοποιώντας διαρρηκτικά εργαλεία που ήδη είχαν στην κατοχή τους.
- Στη λήψη μέτρων αντιπαρακολούθησης κατά τη διενέργεια των μεταξύ τους τηλεφωνικών συνδιαλέξεων που αφορούσαν τις συνεννοήσεις τους, προ και μετά την εκδήλωση της παράνομης δράσης τους.
Οι ρόλοι των 14 μελών της εγκληματικής οργάνωσης:
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα μέλη της εγκληματικής, είχαν διακριτούς ρόλους, κύριους και βοηθητικούς, αλλά αλληλοϋποστηριζόμενους, οι οποίοι κατανέμονταν στα ίδια από το ηγετικό μέλος, ανάλογα με τις ιδιαίτερες ικανότητες τους.
Είναι ενδεικτικό, όπως προέκυψε μεταξύ άλλων από την έρευνα της ΕΛ.ΑΣ., ένας εκ των δραστών, ως διευθύνων την εγκληματική οργάνωση και ηγετικό της στέλεχος, ήταν επιφορτισμένος με την επιλογή των ατόμων που θα εντάσσονταν ως μέλη στην εγκληματική οργάνωση, τον καθορισμό των ειδικότερων ρόλων τους (ατόμων) ανάλογα με ικανότητες και γνώσεις τους και την καθοδήγηση τους πριν, κατά τη διάρκεια και έπειτα από την αφαίρεση των αυτοκίνητων. Επίσης, από κοινού με έτερα μέλη της εγκληματικής ομάδας, αναλάμβανε την αφαίρεση των αυτοκινήτων από τον χώρο που ήταν σταθμευμένα, την μεταφορά τους σε έτερα μέλη για την αποσυναρμολόγηση τους και τον εντοπισμό ατόμων (κλεπταποδόχων), τα οποία προέβαιναν στην αγορά τους.
Τέσσερις από τους κατηγορούμενους που περιλαμβάνονται στη δικογραφία, ήταν επιφορτισμένοι με τον εντοπισμό των προς αφαίρεση οχημάτων και την αφαίρεση τους, όταν οι συνθήκες θα το επέτρεπαν, με σκοπό να τα παραδώσουν σε έτερα μέλη της ομάδας για αποσυναρμολόγηση και διάθεση στην αγορά. Επιπρόσθετα, κάποιοι εξ αυτών, γίνονταν κύριοι – νόμιμοι κάτοχοι αυτοκινήτων που έφεραν εκτεταμένες φθορές συνεπεία σύγκρουσης (κατεστραμμένων σχεδόν ολοσχερώς), τα οποία προμηθευόταν η εγκληματική οργάνωση, προκειμένου να νομιμοποιήσει τα αφαιρεθέντα αυτοκίνητα, μέσω της τοποθέτησης στα τελευταία (αφαιρεθέντα) των αναγνωριστικών στοιχείων (αριθμό πλαισίου, πινακίδα κυκλοφορίας κτλ) των πρώτων (τρακαρισμένων).
Άλλος κατηγορούμενος ήταν επιφορτισμένος με τον εντοπισμό προς πώληση αυτοκινήτων που έφεραν εκτεταμένες φθορές συνεπεία σύγκρουσης (συνήθως τρακαρισμένων), ώστε να περιέλθουν στην κατοχή – κυριότητα έτερων μελών της εγκληματικής οργάνωσης και να αποτελέσουν τον «δούρειο ίππο» φαινομενικής νομιμοποίησης των αφαιρεθέντων οχημάτων.
Ένας εκ των κατηγορουμένων, αξιοποιώντας την ιδιότητά του ως προγραμματιστής ηλεκτρονικών εγκεφάλων οχημάτων, ήταν επιφορτισμένος με την απενεργοποίηση του αντικλεπτικού συστήματος (immobilizer) και τον επαναπρογραμματισμό των εγκεφάλων των αφαιρεθέντων οχημάτων, ώστε να μην δύναται να αναγνωριστούν από τα διαγνωστικά συνεργείων και επίσημων αντιπροσωπιών πώλησης αυτοκινήτων
Δύο μέλη της συμμορίας ήταν επιφορτισμένοι με την φυσική επιτήρηση των αφαιρεθέντων οχημάτων, τα οποία η εγκληματική οργάνωση στάθμευε σε σημεία πέριξ και πλησίον των κατοικιών των μελών της για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, ώστε να διαπιστωθεί εάν έφεραν σύστημα γεωεντοπισμού (gps) και εντοπίζονταν από τους παθόντες ή τις διωκτικές αρχές. Για τον ίδιο σκοπό, απομάκρυναν όλα τα έγγραφα του αυτοκινήτου και απέκρυπταν τα αναγνωριστικά σημεία του.
Μάλιστα, στη δικογραφία περιλαμβάνονται και ιδιοκτήτες καταστημάτων πώλησης αυτοκινήτων, οι οποίοι προμηθεύονταν τα αφαιρεθέντα και παραποιημένα αυτοκίνητα από την εγκληματική οργάνωση και τα διέθεταν στην αγορά, έναντι μεγάλου χρηματικού ανταλλάγματος.
Κάποιοι εκ των μελών της οργάνωσης, οι οποίοι περιλαμβάνονται αναλυτικά στο κατηγορητήριο, ήτο επιφορτισμένοι με την παραποίηση – εντοιχισμό των οχημάτων που αφαιρούσαν τα λοιπά μέλη της εγκληματικής ομάδας, μέσω της τοποθέτησης σε αυτά τα αναγνωριστικά στοιχεία από τα νομίμως κυκλοφορούντα αυτοκίνητα που έφεραν εκτεταμένες φθορές συνεπεία σύγκρουσης που φέρεται να προμηθεύονταν η εγκληματική οργάνωση για τον συγκεκριμένο σκοπό.
Επιπλέον, κατηγορούμενος είναι και ένας οδηγός γερανοφόρου οχήματος, ο οποίος είχε αναλάβει την μεταφορά των αυτοκινήτων που έφεραν εκτεταμένες φθορές συνεπεία σύγκρουσης, τα οποία προμηθεύονταν η εγκληματική οργάνωση, από τον τόπο της αγοράς τους στον τόπο που θα ελάμβανε χώρα ο εντοιχισμός – παραποίηση του αφαιρεθέντος οχήματος.