Τα διαχρονικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι ναυτικοί στα λιμάνια των τουριστικών προορισμών του καλοκαιριού και όχι μόνο περιγράφει η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού στην 100σέλιδη ετήσια έκθεση της «Έκθεση Λιμένων 2024».
Λιμάνια που έχουν γίνει πιο ρηχά με τον καιρό, ανύπαρκτοι επιβατικοί σταθμοί στους οποίους θα έβρισκαν δροσερό καταφύγιο μέσα στο κατακαλόκαιρο αλλά και τον χειμώνα εκατομμύρια τουρίστες εν αναμονή της επιβίβασης τους, προβλήτες ετοιμόρροπες, φάροι κι άλλα μέσα σήμανσης που απαιτούν αντικατάσταση, ανεξέλεγκτη αγκυροβόληση μεγάλων σκαφών αναψυχής στην είσοδο των λιμανιών που δημιουργούν προβλήματα στη ναυσιπλοΐα. Υπάρχουν όμως και προβλήματα ελέγχου και αστυνόμευσης.
Στην έκθεση που συνοδεύεται από χάρτες και φωτογραφίες που έχουν τραβήξει πλοίαρχοι όλων των εταιριών καταγράφονται οι «εξαιρετικά δύσκολες καταστάσεις» που αντιμετωπίζουν στην προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τα λιμάνια αυτά.
Αν και στην επιστολή προς το υπουργείο Ναυτιλίας και το Λιμενικό η ΠΕΠΕΝ επισημαίνει ότι έχουν γίνει προσπάθειες βελίτωσης των λιμανιών μέσω της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ), εντούτοις οι Έλληνες πλοίαρχοι σημειώνουν ότι «η γενική εικόνα απαιτεί να δοθούν λύσεις οι οποίες θα συμβάλουν στην εξάλειψη των προβλημάτων που υπάρχουν.
Η ΠΕΠΕΝ στις πάνω από 100 σελίδες της έκθεσής της καταγράφει προβλήματα που ξεκινούν από αλλαγή λαμπτήρων σε φάρους και σηματοδότες και φτάνουν έως την την κατασκευή νέων προβλητών ή βυθοκόρηση της λιμενολεκάνης τους.
Οι πλοίαρχοι στην έκθεση τους δίνουν μεγάλη έμφαση στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο λιμάνι του Πειραιά, το μεγαλύτερο της Ανατολικής Μεσογείου.
Την περίοδο από 01.07 – 30.07 2024 σε απόλυτους αριθμούς, ο αριθμός των διακινούμενων επιβατών μέσω του Κεντρικού Λιμένα Πειραιά έχει φτάσει το 1.400.000 εντός του Ιουλίου εκ των οποίων 400.000 από την περιοχή του Αργοσαρωνικού και 1.000.000 από τον υπόλοιπο λιμένα προς νησιά τ ου Αιγαίου και την Κρήτη. Η πληρότητα των Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων προσεγγίζει το 85-90%, με προορισμούς όπως το Ανατολικό και Κεντρικό Αιγαίο να αγγίζει το 100%.
Διαβάστε το πρώτο τμήμα της έκθεσης για Άγιο Ευστράτιο, Αγκίστρι, Αίγινα, Αλόννησο, Αμοργό, Ανάφη, Άνδρο Αντικύθηρα, Αντίρριο, Αστυπάλαια, Βόλο, Δονούσα, Ζάκυνθο, Ηγουμενίτσα, Ηρακλειά, Ηράκλειο, Θάσο, Ιθάκη, Ικαρία, Φούρνους, Ίο, Καβάλα, Κάλυμνο
Διαβάστε το δεύτερο τμήμα της έκθεσης για Κάρπαθο, Κάσο, Καστέλι Κισσάμου, Καστελόριζο, Κέα, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Κίμωλο, Κουφονήσι, Κύθηρα, Κύθνο, Κυλλήνη, Λήμνο, Λειψούς, Λέρο, Λευκάδα, Μεγίστη, Μαντούδι, Μέθανα, Μήλο
Διαβάστε το τρίτο τμήμα της έκθεσης για Μύκονο, Μυτιλήνη, Νάξο, Νεάπολη, Νίσυρο, Οινούσσες, Παξούς, Πάρο, Πάτμο, Πάτρα
Διαβάστε το τέταρτο τμήμα της έκθεσης για Πειραιά, Δραπετσώνα
Διαβάστε το πέμπτο τμήμα της έκθεσης για Πόρο, Ραφήνα, Ρέθυμνο, Ρίο, Ρόδο, Σαλαμίνα, Σαμοθράκη, Σάμο, Σαντορίνη, Θηρασιά, Σέριφο, Σίφνο, Σέριφο, Σητεία, Σίκινο, Σκιάθο, Σκόπελο, Σούδα, Σπέτσες, Σύρο, Σχοινούσα, Τήλο, Τήνο, Ύδρα, Φολέγανδρο, Χάλκη, Χίο, Ψαρά,
Ενδεικτικά σημειώνουν ότι στην Κάσο η προσέγγιση και η ασφαλής πρόσδεση με νότιους και νοτιοανατολικούς ανέμους χαρακτηρίζεται «άκρως επισφαλής και επικίνδυνη», στην Τζια οι πλοίαρχοι ζητούν επέκταση του προβλήτα εκεί προς βορρά και προς νότο και εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και φωτοσήμανση του λιμενοβραχίονα, στον Πόρο ζητούν εκβάθυνση του διαύλου και αυστηρό έλεγχο από το λιμενικό «για την αποφυγή της άναρχης κίνησης ιδιαίτερα στις ώρες διέλευσης των πλοίων εντός του διαύλου, το οποίο δημιουργεί κινδύνους ειδικά όταν πνέουν ισχυροί άνεμοι», στο Ρέθυμνο απαιτείται άμεση εκβάθυνση του λιμανιού το οποίο με τα χρόνια έχει γίνει ρηχό από φερτά υλικά, στη Φανερωμένη της Σαλαμίνας, η προσέγγιση και ο ελλιμενισμός του πλοίου χαρακτηρίζεται επικίνδυνα, στη Σαμοθράκη το λιμάνι χαρακτηρίζεται επικίνδυνο για μεγάλα πλοία και εκτεθειμένο στον βοριά, ενώ ο προβλήτας στη Νάξο, ετοιμόρροπος.