Όπως αναφέρει ο Νίκος Καραγιάννης για το ypodomes.com, Ο σιδηρόδρομος έχει πολλά προβλήματα να λύσει και σε ένα από αυτά ο ΟΣΕ επιστρατεύει drones προσπαθώντας να μειώσει τα φαινόμενα κλοπών υλικών που δημιουργούν σημαντικά προβλήματα στην λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με πρόσφατη απόφαση του Οργανισμού επεκτάθηκε η σύμβαση με εταιρεία που διαθέτει drones για την διαφύλαξη πέραν των παραπάνω και της περιουσίας του.
Σύμφωνα με πληροφορίες τα drones περιπολούν συνολικά επτά περιοχές ευθύνης του ΟΣΕ που περιλαμβάνει σημαντικές εγκαταστάσεις του Οργανισμού αλλά και σιδηροδρομικές γραμμές που διαθέτουν η/μ εξοπλισμό ο οποίος γίνεται πολλές φορές στόχων κλοπών.
Όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης στο ypodomes.com αυτό είναι μια υπηρεσία που ξεκίνησε από την προηγούμενη διοίκηση από τελη του 2021 με διαγωνισμό και συνεχίζεται. Η ανάδοχος εταιρεία πετάει τα μηχανήματα σε ύψος 3.000 ποδιών και έχουν ειδική άδεια πτήσης από την ΥΠΑ.
Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό των συγκεκριμένων drones που τα κάνει σημαντικό σύμμαχο του ΟΣΕ στην καταπολέμηση των κλοπών και των δολιοφθορών είναι πως έχουν την δυνατότητα νυχτερινής οπτικής παρακολούθησης και τα χειρίζονται ειδικοί χειριστές.
Όπως σημειώνει ο κ.Τερεζάκης, τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά καθώς έχει διαπιστωθεί μείωση στις περιοχές που υπάρχει επιτήρηση. Για παράδειγμα στην περιοχή της Θεσσαλίας που υπήρχαν συνεχόμενα συμβάντα, κυρίως με κομμένη ηλεκτροκινηση, το τελευταίο διάστημα δεν έχει υπάρξει κάποιο συμβάν κλοπής η/μ εξοπλισμού και μπορεί να συμβάλει στην κάποια βελτίωση της διεξαγωγής των δρομολογίων όμως βέβαια ο δρόμος είναι ακόμα μακρύς. Φυσικά δεν υπάρχει χώρος για πανηγυρισμούς καθώς τα προβλήματα παραμένουν πολλά, αλλά είναι ένα σημαντικό, θετικό βήμα.
Στον ΟΣΕ φαίνεται ότι υπάρχει σκέψη επέκτασης της χρήσης τους, ειδικά όπου κρίνεται μια εγκατάσταση ή μια γραμμή δυνητικά επικίνδυνη για κλοπές. Τα drones, έχουν προστεθεί μαζί με άλλα συστήματα ελέγχου, όπως οι περιπολίες αλλά και η τοποθέτηση καμερών σε ευαίσθητα σημεία για να υπάρχει μια πιο, όσο το δυνατόν, συνολικότερη ομπρέλα κάλυψης του δικτύου και των εγκαταστάσεων.
Η πρακτική της χρήσης των drones δεν είναι μια ελληνική καινοτομία, καθώς έχει ήδη εφαρμοστεί και σε άλλα ευρωπαϊκά δίκτυα που έχοντας αντίστοιχα προβλήματα είδαν αντίστοιχη μείωση. Στην χώρα μας εφαρμόζεται και από άλλες μεγάλες εταιρείες για λόγους ασφαλείας όπως η ΔΕΗ, η ΕΥΔΑΠ κ.α. και υιοθετήθηκε το σύστημα με τα αντίστοιχα αποτελέσματα.
Ο ΟΣΕ στην προσπάθεια διαφύλαξης της περιουσίας του και της μείωσης των φαινομένων κλοπών και άλλων συμβάντων έχει λάβει και κάποια άλλα μέτρα όπως η σκυροδέτηση των καλωδιοφορέων, η αντικατάσταση των καλωδιων με οπτική ίνα. Η οπτική ίνα μάλιστα είναι εξοπλισμένη με σύστημα το οποίο εντοπιζει ηλεκτρονικά το ακριβές σημείο τυχόν κοπής τους.
Αυτό σημαίνει, όπως αναφέρει ο κ.Τερεζάκης, πως με το που γίνεται κάποιο συμβάν υπάρχει άμεση ενημέρωση από το software της οπτικής ίνας για το σημείο που σημειώθηκε και μπορεί να γίνει η αποκατάσταση της σε πιο γρήγορο χρόνο, σε σχέση με το παρελθόν.
Το πρόβλημα που έχει ο ελληνικός σιδηρόδρομος λόγω των κλοπών καλωδίων και άλλων συμβάντων είναι ένα από φαινόμενα που δημιουργούν σημαντικές δυσλειτουργίες στην εκτέλεση των δρομολογίων και η επιστράτευση της τεχνολογίας με μέσα όπως τα drones, οι κάμερες και οι οπτικές ίνες δείχνει να είναι μια πρακτική προς την βελτίωση των υπηρεσιών αλλά και τη διαφύλαξη της περιουσίας του Οργανισμού.