Κοινωνία
Ενημερώθηκε στις:

Το ελληνικό παράδοξο: Ο πληθυσμός μειώνεται, οι καταναλωτές αυξάνονται - Παρά την ακρίβεια οι Ελλήνες ξοδεύουν

Η ακρίβεια "χτυπάει" κόκκινο στο μεγαλύτερο μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες. Οι καταναλωτές πρέπει να βάλουν "βαθειά" το χέρι στην τσέπη και να κόψουν όχι πολλές συνήθειες ακόμα και τα βασικά.

Ο χάρτης του αυστριακού ερευνητικού κέντρου World Data Lab, αλλάζει και σύμφωνα με τις τελευταίες προβλέψεις για την εξέλιξη της «καταναλωτικής τάξης», το μεγαλύτερο μέρος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι κόκκινο. Αυτό σημαίνει ότι οι προβλέψεις για την άνοδο της καταναλωτικής τάξης αναθεωρήθηκαν προς τα κάτω, συνέπεια παραγόντων όπως η δημογραφική κρίση, η ασθενική οικονομική ανάπτυξη και το brain drain, όπως αναφέρει η ιστοσελίδα newmoney.gr

Η Ελλάδα είναι η εξαίρεση

Πολλές ανεπτυγμένες οικονομίες αναμένεται να δούνε τις καταναλωτικές δαπάνες να μειώνονται. Μεταξύ αυτών, η Ιαπωνία ξεχωρίζει: προβλέπεται ότι η χώρα θα χάσει 3,6 εκατομμύρια καταναλωτές στα επόμενα επτά χρόνια.

Άλλες συρρικνούμενες καταναλωτικές αγορές περιλαμβάνουν την Ιταλία, την Πορτογαλία, Γερμανία και τη Βουλγαρία.

Η σημαντικότερη εξαίρεση είναι η Ελλάδα, όπου οι προβλέψεις αναθεωρήθηκαν προς τα πάνω. Μάλιστα η χώρα μας βρέθηκε στην ομάδα των 15 χωρών με την μεγαλύτερη πρόβλεψη επέκτασης της καταναλωτικής τάξης παγκοσμίως.

Μέλη της καταναλωτικής τάξης είναι οι πολίτες που ξοδεύουν από 12 δολάρια την ημέρα (σε ισοτιμία αγοραστικής δύναμης, PPP, του 2017).

Η τάξη των Ελλήνων καταναλωτών θα αυξηθεί κατά 24.000 άτομα το 2024 και κατά 14.000 το 2025, φτάνοντας συνολικά τα 10,4 εκατομμύρια άτομα, σύμφωνα με τις προβλέψεις του World Data Lab.

Ο μέσος Έλληνας καταναλωτής αναμένεται να ξοδέψει φέτος 20.344 ευρώ (από 19.548 το 2022) και να φτάσει στα 21.820 ευρώ το 2030.

Οι συνολικές καταναλωτικές δαπάνες στην Ελλάδα θα αυξηθούν κατά 8,8 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024 και κατά 6,6 δισεκατομμύρια ευρώ το 2025.

Καταναλωτική επέκταση παρά την πληθυσμιακή συρρίκνωση

Πώς όμως επιτυγχάνεται αύξηση των καταναλωτών και των δαπανών τους στην Ελλάδα, την ώρα που η χώρα μαστίζεται από τη μείωση των γεννήσεων και της συρρίκνωσης του πληθυσμού;

«Παρά τις δημογραφικές προκλήσεις, η αναβάθμιση σε 2% (από 1,5%) των προβλέψεων για την αύξηση της καταναλωτικής δαπάνης στην Ελλάδα το 2024 αντανακλά πέντε παράγοντες» εξήγησε στο newmoney ο επικεφαλής του World Data Lab, Βόλφγκανγκ Φένγκλερ:

«Καταρχάς, η προβλεπόμενη μείωση του πληθυσμού σε ηλικία εργασίας θα μπορούσε εύκολα να αντισταθμιστεί από την ενεργοποίηση ατόμων που δεν εργάζονται αυτήν τη στιγμή, ιδιαίτερα από γυναίκες άνω των 40 ετών.

Δεύτερον, η οικονομική ανάκαμψη και η σύγκλιση εισοδήματος: η άνοδος της οικονομίας σε επίπεδο τάσης πριν από την πανδημία, χάρη στην κυκλική ανάκαμψη της τουριστικής ζήτησης— που ανήλθε σε 18% του συνολικού ΑΕΠ το 2022 στην Ελλάδα—και η επανάληψη των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και των επενδύσεων.

Τρίτον, οι βελτιωμένες οικονομικές προοπτικές. Η ισχυρή ανάπτυξη και ο υψηλός πληθωρισμός συμβάλλουν στη μείωση του λόγου του δημόσιου χρέους προς το ΑΕΠ σε επίπεδο κάτω από αυτό προ της πανδημίας.

Τέταρτον, η φιλική προς την ανάπτυξη δημοσιονομική εξυγίανση και η στοχευμένη στήριξη σε ευάλωτα νοικοκυριά, αναμένεται να διατηρήσουν την ανάπτυξη και να τονώσουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη και τις καταναλωτικές δαπάνες.

Πέμπτον, η Ελλάδα προχώρησε σε ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις. Ως αντανάκλαση της οικονομικής δυναμικής της χώρας, η Ελλάδα αναγνωρίστηκε ως “Η χώρα της χρονιάς” από τον Economist για το 2023.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ