Κοινωνία

New York Times: Ελλάδα, το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη

Διεθνή πρωτοσέλιδα έχει συγκεντρώσει η θανατηφόρα σύγκρουση τραίνων στα Τέμπη, που οδήγησε στον άδικο χαμό δεκάδων νέων ανθρώπων. Οι New York Times επισημαίνουν πως η Ελλάδα έχει το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη, ενώ στην έρευνά τους τονίζονται οι ανεπάρκειες του κρατικού μηχανισμού, η έλλειψη διαφάνειας και η πομπώδης χρηματοδότηση, που μόνο στον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου δεν κατέληξε.

Η ελληνική κυβέρνηση υποτίθεται ότι θα είχε εγκαταστήσει ένα σύστημα ασφαλείας πριν από σχεδόν τρία χρόνια, το οποίο σχεδιάστηκε για να αποτρέψει το είδος της μετωπικής σύγκρουσης τρένου που είχε ως αποτέλεσμα αυτή την εβδομάδα τη χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία του έθνους, αναφέρουν οι New York Times σε ένα δημοσίευμα-κόλαφο για τις κρατικές ευθύνες.

Το διεθνές δημοσίευμα συνεχίζει:

Καθώς μια εμπορευματική και μια επιβατική αμαξοστοιχία κινούνταν μετωπικά με υψηλές ταχύτητες στην ίδια γραμμή αργά το βράδυ της Τρίτης, οι σιδηροδρομικοί αξιωματούχοι έπρεπε να βασιστούν σε ένα σύστημα που ήταν πολύ λιγότερο εξελιγμένο από αυτό που χρησιμοποιείται σε πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Αλλά ακόμη και αυτό το πιο υποτυπώδες σύστημα δεν ήταν πλήρως λειτουργικό, με φώτα και σήματα εκτός λειτουργίας, δήλωσαν αξιωματούχοι του συνδικάτου και της ασφάλειας την Πέμπτη, καθώς οι Έλληνες ερευνητές έψαχναν για περισσότερα πτώματα ανάμεσα στα συντρίμμια.

Αυτή η συρροή καθυστερήσεων, προειδοποιήσεων και λαθών κατέστησε  τον πιο πολυσύχναστο σιδηροδρομικό διάδρομο της Ελλάδας ευάλωτο σε αυτό που έχει σχεδιαστεί για να αποτρέπει κάθε σύστημα ασφαλείας: το ανθρώπινο λάθος.

Πολλά από τα όσα συνέβησαν πριν από τη συντριβή, στην οποία σκοτώθηκαν 57 άνθρωποι, παραμένουν ασαφή. Αλλά οι αξιωματούχοι και οι ειδικοί συμφώνησαν σε ένα πράγμα: Εάν ένα σύγχρονο σύστημα ασφαλείας είχε εφαρμοστεί όπως είχε προγραμματιστεί, θα ήταν σχεδόν αδύνατο για ένα φορτηγό τρένο να καταλήξει στην ίδια γραμμή με ένα γεμάτο επιβατικό τρένο.

Θα είχαν ηχήσει προειδοποιήσεις και θα είχαν πατήσει αυτόματα φρένα. «Ναι, σίγουρα ναι», είπε ο Josef Doppelbauer, επικεφαλής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος προειδοποιεί εδώ και χρόνια για σημαντικές ανεπάρκειες στο σύστημα ασφάλειας των σιδηροδρόμων της Ελλάδας.

Ο Έλληνας πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, κατηγόρησε τη συντριβή στο «τραγικό ανθρώπινο λάθος». Ο υπουργός Μεταφορών παραιτήθηκε, αναγνωρίζοντας ότι οι προσπάθειες για τη βελτίωση της σιδηροδρομικής ασφάλειας ήταν ανεπαρκείς. Και ο διευθυντής του σταθμού στη Λάρισα, μια πόλη κοντά στο σημείο της συντριβής, αντιμετωπίζει κατηγορίες συμπεριλαμβανομένης της ανθρωποκτονίας από αμέλεια.

Αλλά η συντριβή ρίχνει φως σε συστημικά προβλήματα που ξεπερνούν τα όποια λάθη έγιναν αυτή την εβδομάδα.

Το σιδηροδρομικό σύστημα της Ελλάδας κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πιο επικίνδυνων της ηπείρου παρά το γεγονός ότι έλαβε 700 εκατομμύρια δολάρια σε χρήματα εκσυγχρονισμού από την Ευρωπαϊκή Ένωση την τελευταία δεκαετία. Και η εγκατάσταση του νέου συστήματος ασφαλείας καθυστέρησε τόσο πολύ που ένας ανώτερος κυβερνητικός αξιωματούχος παραιτήθηκε πέρυσι για να διαμαρτυρηθεί για τις «αδικαιολόγητες καθυστερήσεις», όπως αποκάλεσε.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση αναμένει από τα 27 κράτη μέλη της να εφαρμόσουν εξελιγμένες νέες διαδικασίες γνωστές ως Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων έως το τέλος της δεκαετίας. Η Ευρωπαϊκή Ένωση θέλει να επεκτείνει τις διασυνοριακές μετακινήσεις με τρένο και η εναρμόνιση των προτύπων ασφαλείας σε ολόκληρο το μπλοκ αποτελεί μέρος αυτής της στρατηγικής. Αλλά η εφαρμογή της ήταν ασυνεπής, όπως αποδεικνύεται από το κραχ αυτής της εβδομάδας.

«Εάν το Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Τρένων είχε εγκατασταθεί και λειτουργούσε σωστά, θα έπρεπε να είχε αποτρέψει απολύτως κάτι τέτοιο από το να συμβεί», δήλωσε ο Jedde Hollewijn, υπεύθυνος πολιτικής σιδηροδρόμων για την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορών. «Στόχος είναι όλες οι ευρωπαϊκές χώρες να το εφαρμόσουν αυτό και γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα υστερεί σημαντικά».

Η Ελλάδα δεν είχε ποτέ ένα εθνικό αυτοματοποιημένο σύστημα ασφαλείας, δείχνουν τα αρχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και το σύστημα μεταγωγής στη Λάρισα είναι ανεπαρκές εδώ και χρόνια καθώς χάθηκαν εξαρτήματα από τον βασικό εξοπλισμό σηματοδότησης, δήλωσε ο Νικόλαος Τσικαλάκης, πρόεδρος του σωματείου προσωπικού του Εθνικού Οργανισμού Σιδηροδρόμων.

Διάφορα στελέχη του σιδηροδρομικού συνδικάτου έχουν γράψει οργισμένες επιστολές στην ελληνική κυβέρνηση εδώ και χρόνια, συμπεριλαμβανομένου και του περασμένου μήνα, προειδοποιώντας για προβλήματα ασφάλειας. Εκείνη η επιστολή προειδοποιούσε δυσοίωνα για μια τραγωδία και επέκρινε τους Έλληνες αξιωματούχους. «Δεν θα περιμένουμε το επερχόμενο ατύχημα για να τους δούμε να κλαίνε κροκοδείλια δάκρυα», έγραφε η επιστολή. «Τι άλλο περιμένουν να συμβεί για να παρέμβουν;»

Αξιωματούχοι σιδηροδρομικής ασφάλειας στην Ευρώπη δήλωσαν ότι οι ελληνικές αρχές έχουν επίσης παραμελήσει το κρίσιμο καθήκον της παρακολούθησης και της ενημέρωσης των διαδικασιών και του εξοπλισμού ασφάλειας σε όλο το δίκτυο. Αυτό θα μπορούσε να είχε βελτιώσει ακόμη και το υποτυπώδες σύστημα ασφάλειας της χώρας, είπαν.

Η συντριβή υπογραμμίζει επίσης την περιορισμένη ισχύ της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απαιτεί βελτιώσεις από τους σιδηροδρόμους, ακόμη και όταν ρίχνει χρήματα σε αυτούς. Το μπλοκ διέθεσε περίπου 117 εκατομμύρια δολάρια ειδικά για αναβαθμίσεις ασφαλείας στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στο οποίο έλαβε χώρα η σύγκρουση των τραίνων.

Ο κ. Doppelbauer, του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τους Σιδηροδρόμους, είπε ότι ο οργανισμός ασφαλείας του είχε εκδώσει εκθέσεις και κάλεσε τα κράτη μέλη να κάνουν καλύτερα, αλλά δεν μπορούσε να αναγκάσει τις εθνικές κυβερνήσεις να κάνουν αλλαγές. Σύμφωνα με πολλά πρότυπα, η Ελλάδα ήταν το πιο θανατηφόρο σιδηροδρομικό σύστημα στην Ευρώπη. «Συντάξαμε ένα σχέδιο δράσης και ζητήσαμε από τις ελληνικές αρχές να υποβάλουν έκθεση για το σχέδιο δράσης», είπε. «Αλλά οι δυνάμεις μας είναι περιορισμένες».

Οι ελληνικές αρχές, δεν ήταν διαφανείς σχετικά με σημαντικές σιδηροδρομικές λεπτομέρειες. Δύο εβδομάδες πριν από τη συντριβή, Ευρωπαίοι αξιωματούχοι οδήγησαν την Ελλάδα στο δικαστήριο για την άρνησή της να δημοσιοποιήσει τη βασική σύμβαση που διευκρινίζει πώς θα γίνεται η διαχείριση του σιδηροδρόμου καθώς εκσυγχρονίζεται.

Σε συνέντευξη Τύπου την Πέμπτη, ο Έλληνας υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, ζήτησε συγγνώμη από τις οικογένειες των θυμάτων του δυστυχήματος και υποσχέθηκε διεξοδική έρευνα. Ορκίστηκε επίσης να εκσυγχρονίσει τις σιδηροδρομικές υποδομές για να «αποκαταστήσει την ασφάλεια των σιδηροδρομικών ταξιδιών και να τονώσει το αίσθημα ασφάλειας στην ψυχολογία των πολιτών».

Ο κ. Doppelbauer είπε ότι ελπίζει ότι η τραγωδία θα επιβάλει βελτιώσεις σε άλλα σιδηροδρομικά συστήματα σε όλη την Ευρώπη. «Ένα τέτοιο καταστροφικό ατύχημα είναι πάντα μια υπενθύμιση του πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια», είπε. «Και μια υπενθύμιση για όλους να λάβουν σοβαρά υπόψη τις προειδοποιήσεις».

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Ελληνοτουρκικά 0

Αποκάλυψη: Αυτές είναι οι περιοχές του Αιγαίου που οι Τούρκοι θέλουν να υφαρπάξουν από την Ελλάδα στην «μοιρασιά» ΑΟΖ-υφαλοκρηπίδας

Η Τουρκία, επιδιώκει την περιορισμένη επέκταση των Ελληνικών χωρικών υδάτων στο Αιγαίο, διαφοροποιούμενη γεωγραφικά...