Δεύτερη δύσκολη νύχτα συμπληρώνουν οι επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης στα βαγόνια του μοιραίου τρένου που συγκρούστηκε με εμπορικό τη νύχτα της Τρίτης στα Τέμπη, με αποτέλεσμα δεκάδες νεκρούς, τραυματίες και αγνοούμενους, τους οποίους τα αγαπημένα τους πρόσωπα αναζητούν μέσω των social media.
Μέχρι το βράδυ της Τετάρτης έχει γίνει γνωστό πως οι νεκροί ανέρχονται σε 44 (οι 7 απανθρακωμένοι), οι τραυματίες σε 72 (οι 57 νοσηλεύονται σε νοσοκομεία, οι 6 σε ΜΕΘ) και οι αγνοούμενοι είναι δεκάδες, με τους φόβους ότι όλοι αυτοί οι αριθμοί μπορεί να αυξηθούν, αφού η σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη ήταν τόσο σφοδρή με 2 βαγόνια να τυλίγονται στις φλόγες και τα υπόλοιπα να καταστρέφονται.
Οι 38 νεκροί που ακόμη δεν έχουν ταυτοποιηθεί είναι κυρίως νεαρά άτομα, ηλικίας από 20 έως 30 ετών. Για τον λόγο αυτό στο Γενικό Νοσοκομείο Λάρισας, ειδικά κλιμάκια της Ελληνικής Αστυνομίας έκαναν τις λήψεις γενετικού υλικού (DNA) από τους συγγενείς, το οποίο παραδόθηκε στην ιατροδικαστική υπηρεσία ώστε να γίνει και η ταυτοποίηση των σορών.
Σύμφωνα με πληροφορίες έχουν βρεθεί 17 σακούλες με ανθρώπινα μέλη που δεν ξέρουν σε ποιον ανήκουν και δεν ανήκουν στους 38 νεκρούς... Σύμφωνα με την ενημέρωση της πυροσβεστικής, η φωτιά που ξέσπασε ανέβασε τη θερμοκρασία μέχρι και τους 1.300 βαθμούς Κελσίου. Αυτό σημαίνει πως η διαδικασία αναγνώρισης – ταυτοποίησης των σορών γίνεται εξαιρετικά δύσκολη. Μέχρι το βράδυ, οι έρευνες στράφηκαν στο τρίτο βαγόνι.
Τα τρία λάθη που οδήγησαν στην τραγωδία
Τα λάθη που έγιναν στον σταθμό και οδήγησαν στην τραγωδία στα Τέμπη ήταν τρία, σύμφωνα με δηλώσεις στην ΕΡΤ του πραγματογνώμονα σιδηροδρομικών ατυχημάτων κ. Αναστάσιο Δέδε.
Όπως είπε: «Το πρώτο λάθος ήταν η αλλαγή κατεύθυνσης του σιδηροδρόμου, που κατευθύνθηκε αντί για την άνοδο στην πορεία καθόδου. Το δεύτερο ότι δεν ελέγχθηκε από την στιγμή που ξεκίνησε και έφυγε, σε ποια γραμμή κινείται, και αυτό ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη. Το τρίτο λάθος από την στιγμή που έχεις μπροστά σου το πάνελ που ρυθμίζεις τα κλειδιά και το συγκεκριμένο 118, από την στιγμή που έφυγε το τρένο με μία απλή παρατήρηση θα μπορούσες να δεις ότι στην γραμμή ότι έφυγε στην ανάποδη γραμμή και να ειδοποιήσεις τον μηχανοδηγό να σταματήσει».
Όσο για το αν υπάρχουν και ποιες είναι οι δικλίδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να λειτουργήσουν, ο κ. Δέδες απάντησε: «Όλα αυτά τα τρένα, τα οποία είναι ηλεκτροκίνητα, είναι εφοδιασμένα με συστήματα τηλεδιοίκησης και με συστήματα σηματοδότησης και ελέγχου με αισθητήρες. Δηλαδή υπάρχει καταρχήν φανάρι, το οποίο είναι και κατά την άνοδο και κατά την κάθοδο. Άρα θα μπορούσε να δει και ο ένας μηχανοδηγός και ο άλλος ότι υπάρχει κόκκινο φανάρι, άρα να σταματήσει τον συρμό. Δεύτερη δικλείδα ασφαλείας είναι τη στιγμή κατά την οποία το φανάρι αυτό παραβιάζεται για κάποιο λόγο από τον οδηγό, έχει συστήματα emergency break που σημαίνει ότι σταματάει άμεσα η αμαξοστοιχία με αυτόματο σταμάτημα και υπάρχει και το άλλο το σύστημα το οποίο είναι το ολοκληρωμένο σύστημα ελέγχου όπου βλέπουμε σε όλο το δίκτυο των γραμμών πού κινούνται τα τρένα, με ποια ταχύτητα κινούνται και όλα τα υπόλοιπα».
Για το αν δεν λειτούργησε κανένα από αυτά τα συστήματα, ο κ. Δέδες απάντησε: «Αυτά τα συστήματα, από ό, τι άκουσα δεν λειτουργούσαν ποτέ και εφόσον δεν λειτουργούσαν ποτέ, δεν λειτούργησαν και τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Το μόνο σύστημα το οποίο δουλεύει για την επιτήρηση και τον έλεγχο είναι στην περιοχή Τιθορέας, όπου εκεί δουλεύει το σύστημα κανονικά με κάμερες κλπ».
Τέλος, στο ερώτημα όταν δεν λειτουργούν όλα τα συστήματα ασφαλείας, αν πρέπει να δίνετε άδεια στα τρένα να κάνουν δρομολόγια και ποιος τη δίνει αυτή την άδεια, ο πραγματογνώμονας απάντησε: «Εδώ υπάρχει ένα άλλο ζήτημα, το οποίο θα το εξετάσουν οι άνθρωποι, οι οποίοι είναι επιφορτισμένοι να κάνουν αυτή τη δουλειά, δηλαδή οι δικαστικοί λειτουργοί, οι οποίοι θα εξετάσουν, πέραν των ευθυνών που έχει ο συγκεκριμένος άνθρωπος, ο οποίος έκανε λάθος στη γραμμή, και τα υπόλοιπα στοιχεία, τα οποία είναι: αυτός που έχει την υποδομή και η υποδομή είναι τα συστήματα αυτά που έχει η ΟΣΕ- ΤΡΑΙΝΟΣΕ και αυτός που έχει και το μεταφορικό κομμάτι που είναι η Hellenic Train. Εφόσον, υπήρχαν αναφορές, όπως άκουσα, ότι το σύστημα δεν λειτουργούσε, δεν είχε εγκατασταθεί κλπ και είχαν σταλεί και εξώδικα, sυνεπώς προκύπτει ότι και η Hellenic Train γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα στη σηματοδότηση και παρά το γεγονός ότι γνώριζε ότι υπάρχει πρόβλημα, έβαζε κόσμο από πάνω και τον μετέφερε, ενώ γνώριζε ότι μπορεί να γίνει και δυστύχημα. Άρα υπάρχει σωρευτική ευθύνη».
«Ίσως να έκανα εγώ το λάθος» κατέθεσε ο σταθμάρχης μετά τη σύλληψή του
Σύμφωνα με την ΕΡΤ, η απολογία του σταθμάρχη ολοκληρώθηκε το βράδυ της Τετάρτης, με τον ίδιο να δηλώνει μεταξύ άλλων πως «ίσως να έκανα εγώ το λάθος» και τις αστυνομικές πηγές να επιβεβαιώνουν ότι εμμέσως αποδέχθηκε την ευθύνη του στην τραγωδία.
Ο 60χρονος σταθμάρχης συνελήφθη νωρίτερα την Τετάρτη, καθώς ήταν αυτός που είχε βάρδια στον σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Φαίνεται ότι δεν γύρισε το κλειδί ώστε να οδηγηθεί το επιβατηγό τρένο στη σωστή γραμμή. Πρόκειται για έναν πρώην αχθοφόρο του ΟΣΕ, που για 10 χρόνια ήταν μετακλητός υπάλληλος του υπουργείου Παιδείας.
Είχε ελάχιστη εμπειρία για να αναλάβει τη θέση του σταθμάρχη, αφού πέρασε και μικρής διάρκεια εκπαίδευση, σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν στην εκπομπή TLive. Είχε ξεκινήσει δουλειά ως σταθμάρχης περίπου 1 μήνα και κάτι ημέρες.
«Ίσως να έκανα εγώ το λάθος», κατέθεσε στις Αρχές ο 60χρονος σταθμάρχης του Σ.Σ. στη Λάρισα, μετά τη σύλληψή του για τη φριχτή τραγωδία μετά τη σύγκρουση των τραίνων στα Τέμπη, όπως μεταδίδει η ΕΡΤ.
Αρχικά, ο σταθμάρχης ανέφερε ότι τα έκανε όλα σωστά. Δηλαδή, ότι γύρισε το κλειδί ως όφειλε, για να αλλάξει πορεία το τρένο. Όμως αυτό δεν έγινε, με τον 60χρονο να αναφέρει εμμέσως ότι υπήρξε τεχνικό πρόβλημα.
Όταν αντιλήφθηκε ότι τα πράγματα δεν πάνε καλά για τον ίδιο, ζήτησε δικηγόρους, αναφέρει η ΕΡΤ επικαλούμενη αστυνομικές πηγές.
Η επίσημη κατάθεσή του ξεκίνησε στις 17:00 και ολοκληρώθηκε μετά από περίπου 4 ώρες. Αστυνομικοί της Τροχαίας, του έδειξαν έγγραφα από πραγματογνώμονες που αποδείκνυαν ότι τα συστήματα λειτουργούσαν κανονικά.
Τότε, είπε «ίσως να έκανα εγώ λάθος» και ανέφερε ότι και μια άλλη αμαξοστοιχία είχε πρόβλημα νωρίτερα και ότι υπήρχε φόρτος εργασίας.
Σε πρώιμο στάδιο, προκύπτει πως όχι μόνο δεν γύρισε το κλειδί αλλά και ότι ξεχάστηκε εντελώς το όλο ζήτημα, αφού δεν ενημερώθηκε ποτέ ο μηχανοδηγός. Πάντως, η πραγματογνωμοσύνη αποδίδει ευθύνη στον σταθμάρχη και αναμένεται να προσαχθεί την Πέμπτη στον ανακριτή.