Τα ηλεκτρικά πατίνια τα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει την εικόνα των μετακινήσεων μέσα στην πόλη, καθώς πρόκειται για ένα γρήγορο, χαμηλού κόστους και προσιτό μέσο. Παρόλα αυτά, με την ραγδαία αύξησή τους έχουν καταγραφεί αρκετά ατυχήματα που σχετίζονται με αυτά αλλά έχει σημειωθεί και μια κυκλοφοριακή «αναρχία» από τους αναβάτες του, είτε μεγάλους είτε μικρούς.
Μιλώντας αποκλειστικά στο ertnews.gr ο οδηγός αγώνων, Κωνσταντίνος Ιαβέρης, ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, Κίμων Λογοθέτης και ο πωλητής ηλεκτροκίνητων πατινιών, Νικήτας Συρμόπουλος επισημαίνουν τα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνουν οι αναβάτες ενός ηλεκτρικού πατινιού και τονίζουν την σημαντικότητα της εκπαίδευσης για τους νέους που κυκλοφορούν στους δρόμους δίχως να γνωρίζουν τον Κ.Ο.Κ. (Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας) και τα μέτρα ασφαλείας.
Ρεπορτάζ: Χριστίνα Παναγιώτα Βελαλή
Τα ηλεκτρικά πατίνια αποτελούν στις μέρες μας, μια μοντέρνα εναλλακτική λύση στις μετακινήσεις είτε των εφήβων, είτε των ενηλίκων που τα χρησιμοποιούν φορώντας ακόμη και κουστούμι για να πάνε στη δουλειά τους. Ωστόσο, στο δύσκολο ελληνικό οδικό δίκτυο, όπου τα ηλεκτρικά πατίνια καλούνται να «συνυπάρξουν» με αυτοκίνητα και άλλα μέσα μεταφοράς είναι λογικό να αυξάνεται και ο κίνδυνος πρόκλησης ατυχημάτων.
Τα αίτια για την επικίνδυνη κατάσταση που επικρατεί στους δρόμους είναι η άγνοια και η μη τήρηση του Κ.Ο.Κ. από τους περισσότερους αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών. Συγκεκριμένα, πρόκειται κυρίως για τα ανήλικα άτομα που δίχως να γνωρίζουν τους κανόνες και τα μέτρα ασφαλείας βγαίνουν στους δρόμους με το ηλεκτρικό τους πατίνι χωρίς να υπολογίζουν την σοβαρότητα της κατάστασης.
Ανησυχία έχει προκαλέσει αυτό το γεγονός στους πολίτες οι οποίοι το βλέπουν καθημερινά και οι ίδιοι. Ωστόσο, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε με ακρίβεια πόσοι τηρούν με ευλάβεια τον Κ.Ο.Κ. και σίγουρα όπως είπε και ο κ. Λογοθέτης «δεν μπορούμε σε κάθε γωνιά να έχουμε έναν αστυνομικό ο οποίος να επιβάλει τους νόμους στα αυτοκίνητα, στο φορτηγάκι, στα ηλεκτρικά πατίνια και σε ό,τι κινείται στο δρόμο» και πρόσθεσε πως αρχικά «πρέπει να έχουμε ατομική ευθύνη και να γνωρίζουμε πώς θα κινηθούμε, με τι ταχύτητα θα κινηθούμε, να είμαστε πάντοτε προσεκτικοί, να μην έχουμε καταναλώσει αλκοόλ και να μην χρησιμοποιούμε κινητά».
Ακόμη, τόνισε πως η κατάσταση αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί «με ένα και μοναδικό τρόπο που ονομάζεται εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση, δηλαδή με πληροφόρηση τόσο στο διαδίκτυο όσο και στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με ένα ολοκληρωμένο εγχειρίδιο και μια ολοκληρωμένη στρατηγική η οποία θα ευαισθητοποιεί και θα ενημερώνει τους χρήστες τόσο αυτών των οχημάτων όσο και των υπόλοιπων χρηστών του οδικού δικτύου, έτσι ώστε να μπορέσει αυτό να ενσωματωθεί στη κοινωνία της πληροφορίας».
Μέχρι σήμερα, «δεν υπάρχει ουσιαστική ύλη για την εκπαίδευση των μαθητών στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση πάνω στη βιωσιμοκινητικότητα, στην οδική ασφάλεια και στη χρήση τέτοιων οχημάτων μικροκινητικότητας» γεγονός που αποδεικνύει πόσο πίσω είμαστε στην χώρα μας, ως κοινωνία, είπε χαρακτηριστικά ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας.
Πρέπει λοιπόν «το κράτος να δείξει τα πιο άμεσα αντανακλαστικά που διαθέτει και να μπορέσει να επικαιροποιήσει αυτή την ύλη, για να μπορέσει να την φτάσει και στη πρωτοβάθμια και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, έτσι ώστε εκεί να ευαισθητοποιήσουμε τους νέους» με σκοπό να τους προτρέψουμε να οδηγούν σωστά και με ασφάλεια, πρόσθεσε.
Τα ηλεκτροκίνητα πατίνια είναι «σαφέστατα ένα πολύ χρηστικό εργαλείο που έχει να κάνει με την ηλεκτροκινητικότητα καθώς και κάθε τι που κινείται με ηλεκτρική ενέργεια και αφήνει ένα ελάχιστο ή ένα μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα» σημειώνοντας πως κάθε χρηστικό εργαλείο είναι ωφέλιμο όταν γίνεται σωστή και ορθολογική χρήση του είπε ο κ. Λογοθέτης.
Επειδή, όμως, δεν πρόκειται για ένα παιχνίδι, αλλά για ένα όχημα που μοιράζεται τους
ίδιους δρόμους με τα αυτοκίνητα οφείλουν να το χρησιμοποιούν όλοι οι αναβάτες με
σύνεση.
Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Ιαβέρης τα ηλεκτρικά πατίνια «δεν μπορούν να
κυκλοφορούν σε λεωφόρους, σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας» και αυτό γιατί «δεν
μπορεί να κινείται ένα αυτοκίνητο με 50 – 60 χλμ. και ένα πατίνι με 25 χλμ., ούτε γίνεται ένα πατίνι να κινείται πάνω στο πεζοδρόμιο με 20 χλμ.» καθώς τότε υπάρχει σημαντικός
κίνδυνος να προκληθεί κάποιο «δυστύχημα άνευ προηγουμένου».
Μέτρα ασφαλείας που πρέπει να λαμβάνει ο αναβάτης
Όπως όλα τα τροχοφόρα μέσα, έτσι και τα ηλεκτρικά πατίνια, εγκυμονούν κινδύνους
ατυχημάτων, που οφείλονται συνήθως σε λανθασμένους χειρισμούς του ίδιου του
αναβάτη, ο οποίος αγνοώντας τα μέτρα ασφαλείας και μη λαμβάνοντας όλες τις
απαραίτητες προφυλάξεις ρισκάρει την ζωή τόσο του ίδιου όσο και των υπολοίπων.
Όπως ανέφερε ο οδηγός αγώνων, κ. Ιαβέρης, ο αναβάτης «πρέπει να φοράει προστατευτικό
κράνος και γάντια» ενώ ακόμη τόνισε πως δεν πρέπει να «φοράει σαγιονάρες, πέδιλα,
αλλά πρέπει να φοράει αθλητικά παπούτσια» με σκοπό να προφυλαχθεί και να συγκρατηθεί σε κάποια ενδεχόμενη πτώση από το πατίνι.
Επίσης, ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας, κ. Λογοθέτης αναφέρθηκε και αυτός στα μέτρα ασφαλείας που πρέπει να εφαρμόζει ο αναβάτης πριν και κατά την διάρκεια της οδήγησης ενός τέτοιου ηλεκτροκίνητου μέσου.
«Πρέπει να φοράμε το προστατευτικό κράνος και οπωσδήποτε προστατευτικά για τους αγκώνες, τους ώμους και τα γόνατα ώστε ο αναβάτης να έχει μια στοιχειώδη ασφάλεια σε περίπτωση πτώσης» είπε χαρακτηριστικά. Ακόμη πρόσθεσε πως «για να οδηγήσουμε ένα τέτοιο μέσο χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και φυσικά χρειάζεται να τηρούμε ευλαβικά τον Κ.Ο.Κ.».
Ακόμη ο κ. Συρμόπουλος, ανάμεσα στα προαναφερθέντα μέτρα ασφαλείας, πρόσθεσε πως ο αναβάτης ενός ηλεκτρικού πατινιού πρέπει «να έχει ένα φωτάκι stop στο πίσω μέρος του πατινιού προκειμένου να είναι ορατό και κάποια αξεσουάρ έξτρα, όπως αυτοκόλλητα ακτινοβολίας στο σκοτάδι».
Τι πρέπει να προσέχει κάποιος κατά την αγορά ενός ηλεκτρικού πατινιού;
Πολλές φορές έχουμε αναρωτηθεί αν η τιμή καθορίζει την ποιότητα ενός προϊόντος, καθώς οι περισσότεροι ταυτίζουμε την ακρίβεια με την ποιότητα. Ωστόσο όπως ανέφερε ο κ. Συρμόπουλος κάτι τέτοιο δεν ισχύει καθώς «δεν παίζει τόσο σημαντικό ρόλο η τιμή του πατινιού, δηλαδή μπορεί να βρει κανείς ένα πολύ καλό πατίνι και με 400 ευρώ».
Έτσι λοιπόν, κατά την έρευνα αγοράς ενός ηλεκτρικού πατινιού, ο πελάτης προκειμένου να καταλάβει αν το πατίνι που επιθυμεί αξίζει ως προς τα χρήματα του, καλό είναι να μην εστιάζει μόνο στην τιμή, αλλά περισσότερο στα χαρακτηριστικά του ηλεκτρικού πατινιού, δηλαδή «να δει πόσα WATT είναι, δηλαδή τη δύναμη του πατινιού, έτσι με βάση αυτή θα δει αν τα χρήματα του ανταποκρίνονται στη ποιότητα του» είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, παρότρυνε τους πελάτες να βλέπουν αν διαθέτει τις «σύγχρονες λειτουργίες, αν συνδέεται δηλαδή με το κινητό, αν κλειδώνει, την αυτονομία του σε χιλιόμετρα» πρόσθεσε.
Μια ενδεικτική τιμή που ανέφερε ο πωλητής «για όσους ενδιαφέρονται να αγοράσουν ένα τέτοιο ηλεκτροκίνητο μέσο για την Αθήνα με αυτονομία 35 ως 40 χλμ. είναι στα 400 με 450 ευρώ. Ωστόσο, αν κάποιος ενδιαφέρεται για ένα πατίνι πιο εξειδικευμένο τότε μπορεί να το βρει στη τιμή των 1000 ευρώ».
Τι ισχύει με την παρούσα νομοθεσία για τα ηλεκτρικά πατίνια – Σε ποιες ηλικίες απευθύνεται
Σύμφωνα με την παρούσα νομοθεσία τα ηλεκτρικά πατίνια με ταχύτητα έως 6 χλμ. την ώρα μπορούν να οδηγηθούν από άτομα άνω των 12 ετών και για τα μεγαλύτερα πατίνια των 25 χλμ. την ώρα, το όριο ανεβαίνει στα 15 έτη. Η χρήση τους σ’ αυτές τις ηλικίες απαιτεί την επίβλεψη ενήλικα και την προσεκτική τήρηση των κανόνων ασφαλείας. Γι’ αυτό σημαντικό ρόλο έχει η οικογένεια καθώς όπως είπε και ο κ. Ιαβέρης, «οι γονείς είναι αυτοί που θα προστατεύσουν τα παιδιά τους, κανένα 12χρονο δεν μπορεί από μόνο του να εφοδιαστεί με ένα τέτοιο όχημα».
Την ίδια άποψη είχε και ο κ. Λογοθέτης, ο οποίος τόνισε πως «σε ηλικίες 12 και 13 ετών είναι πολύ επικίνδυνη η χρήση του ηλεκτρικού πατινιού» καθώς ένας έφηβος χρειάζεται «να έχει τις στοιχειώδης απαιτούμενες θεωρητικές γνώσεις και πιθανόν και την ωριμότητα που χρειάζεται αυτό το όχημα» για να «μπορέσει να κυκλοφορήσει στο δρόμο με ασφάλεια» πρόσθεσε.
Επιτρέπεται η πώληση ηλεκτροκίνητων πατινιών σε ανήλικα άτομα – Τι απαντά ο πωλητής
Τα ηλεκτρικά πατίνια καταγράφεται να έχουν μια μεγάλη δυναμική αποδοχής από τη νεολαία χωρίς να υπάρχει καμία ηλικιακή απαγόρευση και δίχως να είναι προαπαιτούμενη η γνώση του Κ.Ο.Κ.
Παρόλα αυτά οι πωλητές των καταστημάτων πώλησης ηλεκτροκίνητων οχημάτων δεν μπορούν να επέμβουν περαιτέρω παρα μόνο να ενημερώσουν τους πελάτες τους πριν την αγορά.
Όπως είπε και ο κ. Συρμόπουλος «όταν έχουμε μια παραγγελία για ένα ηλεκτρικό πατίνι, καλούμαστε ως πωλητές να καλέσουμε τον πελάτη πρωτίστως για να μάθουμε για ποιον απευθύνεται το πατίνι, δηλαδή να μάθουμε την ηλικία του και τις ανάγκες του» και στη συνέχεια αν διαπιστωθεί ότι πρόκειται για κάποιο ανήλικο άτομο τότε «εμείς οφείλουμε να ενημερώσουμε τον πελάτη ότι δεν ενδείκνυται η αγορά ενός ηλεκτρικού πατινιού για παιδιά κάτω των 12 ετών και από εκεί και πέρα αποφασίζει ο ίδιος αν θα προχωρήσει στην αγορά του».