Σοκάρουν οι καθημερινές αποκαλύψεις για περιστατικά μπούλινγκ (bullying) σε σχολεία. Για την έξαρση της βίας ανηλίκων μίλησαν στην ΕΡΤ και την εκπομπή «Από τις Έξι» η ψυχολόγος Βέρα Αθανασίου και ο ποινικολόγος Βασίλης Χειρδάρης.
Για «πολυπαραγοντικό φαινόμενο» που «πρέπει για να λυθεί να το πιάσουμε από τη ρίζα του», έκανε λόγο η Βέρα Αθανασίου.
«Μέσα σε πολλές ελληνικές οικογένειες συναντούμε παθογένειες. Στο ελληνικό σχολείο υπάρχει ελλιπής ενημέρωση. Το ένα καθρεφτίζει το άλλο. Βλέπουμε στην κοινωνία μας το ένα έγκλημα μετά το άλλο, τη μία δολοφονία μετά την άλλη, εκρήξεις θυμού που φτάνουν σε επίπεδα εγκληματικότητας» είπε.
Για τις περιπτώσεις των θυτών, η κα Αθανασίου σημείωσε ότι «συναντούμε συνήθως παιδιά τα οποία προέρχονται από περιβάλλοντα που είναι αρκετά στερητικά τις περισσότερες φορές. Τα παιδιά – θύτες συνήθως είναι παιδιά τα οποία έχουν κάποια συναισθηματικά ελλείμματα. Δημιουργείται παραμέληση ή μπορεί να παρατηρήσουμε κακοποίηση. Τα παιδιά τείνουν να υιοθετούν και να ταυτίζονται με τις συμπεριφορές του ίδιου του θύτη, με αποτέλεσμα τον φόβο που αισθάνονται μέσα στο σπίτι τους να τον μετατρέπουν σε επιθετικότητα έξω από το σπίτι τους και να το στρέφουν εναντίον κάποιου παιδιού το οποίο εισπράττουν ως πιο εύκολο στόχο, ως πιο αδύναμο παιδί, ως πιο ευάλωτο στο να δεχθεί την ανάγκη τους να ελέγξουν».
«Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να εκπαιδεύουν συναισθηματικά τα παιδιά»
Η Βέρα Αθανασίου επισήμανε την ανάγκη για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών ώστε να μπορούν να εκπαιδεύουν συναισθηματικά τα παιδιά.
«Η τάση είναι να βλέπουμε το παιδί – θύτη και να προσπαθούμε να το τιμωρήσουμε, ουσιαστικά να επαναλάβουμε αυτό που συμβαίνει μέσα στο σπίτι. Να υποστεί επίσης τιμωρία, ενδεχομένως επίπληξη, υπόδειξη για το τι δεν κάνει σωστά παρά στο να εστιάσουμε στα φωτεινά του σημεία. Όλα αυτά που παρατηρούμε, είναι κλιμακούμενα, δεν συμβαίνουν από τη μία μέρα στην άλλη» ανέφερε η ψυχολόγος.
«Έχω την τιμή να συμμετέχω σε μία ομάδα ειδική ψυχικής υγείας που προσπαθούμε με νύχια και με δόντια να εκπαιδεύσουμε εκπαιδευτικούς προς αυτή την κατεύθυνση. Να αναγνωρίζουν σημάδια μέσα στην τάξη: ένα παιδί που νιώθει παραμελημένο, ένα παιδί το οποίο αρχίζει να εκφράζει επιθετικότητα, αρχίζει να είναι απείθαρχο, να έχει ελλιπή κατανόηση των ορίων, αδυναμία επίλυσης συγκρούσεων, καταθλιπτική συμπτωματολογία» είπε η κα. Αθανασίου.
«Όλα αυτά», συνέχισε, «θα πρέπει να μας απασχολήσουν, θα πρέπει να τα βλέπουμε, να τα προσεγγίζουμε και έπειτα να μπορέσουμε να έχουμε μια διασύνδεση με τους ίδιους τους γονείς, να υπάρχει ενημέρωση με τους γονείς, να υπάρχει διασύνδεση με φορείς ψυχικής υγείας, όπου αμέσως θα επιστρατεύονται ειδικοί ψυχικής υγείας για να μπορέσουν να κάνουν ομάδες μέσα στις τάξεις, να αποφύγουμε τέτοιου είδους φαινόμενα».
Υπογράμμισε ότι το σχολείο μπορεί να παρέχει διορθωτικές εμπειρίες στους μαθητές του, μέσα από τη σχέση του εκπαιδευτικού με το παιδί.
«Δεν υπάρχει νομικό πλαίσιο»
Ο ποινικολόγος Βασίλης Χειρδάρης χαρακτήρισε πολύ δύσκολο θέμα την επιβολή ποινών για το μπούλινγκ επειδή γίνεται κυρίως στα σχολεία από παιδιά, τα οποία «δεν μπορείς να τα βάλεις εύκολα σε σωφρονιστικά καταστήματα διότι γίνονται και χειρότερα»
Είναι θέμα κουλτούρας πώς το διαχειρίζεται κανείς στην πράξη» σχολίασε, τονίζοντας: «Στα σχολεία δεν υπάρχει ειδική και σωστή αντιμετώπιση στο θέμα του bullying… Πρέπει να δούμε τι μπορεί να γίνει στα σχολεία και ενδεχομένως πρέπει να γίνει ένα πιο αυστηρό νομικό ειδικό πλαίσιο για το θέμα των εκπαιδευτικών, δηλ. πρέπει να υποχρεούνται να επιλύσουν τέτοιου είδους θέματα».
Ο κ. Χειρδάρης ανέφερε ότι «αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει τέτοιο πλαίσιο νομικό αλλά ένα γενικό που το ερμηνεύει ο καθένας όπως θέλει». Υποστήριξε πως είναι υποχρέωση των εκπαιδευτικών να εξαλείψουν ή να περιορίσουν το μπούλινγκ, προσθέτοντας ότι συμβαίνει το αντίθετο.
Τόνισε ότι «πρέπει να αυστηροποιηθεί το θέμα του σχολείου», πως «οι καθηγητές πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες τους» και «τα παιδιά πρέπει να μάθουν να σέβονται».