Αφαιρούν χρήματα από τραπεζικούς λογαριασμούς χωρίς να το καταλάβετε! Αυξήθηκαν κατακόρυφα οι καταγγελίες για παραπλανητικά e-mail στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις πελατών τραπεζών ή sms στα κινητά τηλέφωνα, με τα οποία υποτίθεται ότι πρέπει να επικαιροποιήσουν τα στοιχεία τους, «πατώντας» σε ειδικό link.
Σε αντίθεση με προηγούμενες, αντίστοιχες απάτες, τα συγκεκριμένα ηλεκτρονικά μηνύματα είναι καλοφτιαγμένα, χωρίς ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη και μπορούν να ξεγελάσουν ανυποψίαστους ή βιαστικούς.
Σε περίπτωση που κάποιος ακολουθήσει το επίμαχο link, το κύκλωμα που βρίσκεται πίσω από την ηλεκτρονική απάτη, υποκλέπτει ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα είτε από το τηλέφωνο είτε από τον υπολογιστή του χρήστη. Και οι προσωπικοί κωδικοί e-banking γίνονται φύλλο και φτερό.
Χιλιάδες τραπεζικοί λογαριασμοί στο έλεος απατεώνων
Στο έλεος επιτήδειων είναι χιλιάδες τραπεζικοί λογαριασμοί που αδειάζουν από τη μια στιγμή στην άλλη, καθώς, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι ηλεκτρονικές απάτες τύπου phishing αυξήθηκαν το 2021 πάνω από… 500%.
Η νέα απάτη στοχεύει στην υφαρπαγή χρημάτων από τραπεζικές καταθέσεις ανυποψίαστων πολιτών. Έχει διαδοθεί στη χώρα μας εδώ και αρκετό καιρό, ωστόσο, τα τελευταία 24ωρα καταγράφεται έξαρση καταγγελιών.
Από τα 6,5 εκατ. ευρώ που εκλάπησαν από τραπεζικούς λογαριασμούς στο εννεάμηνο του 2020, την αντίστοιχη φετινή περίοδο το ποσό εκτοξεύθηκε στα 40 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, κατά μέσο όρο οι δράστες σήκωναν καταθέσεις της τάξης των 150.000 ευρώ την ημέρα, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου.
Αφορμή για την έξαρση των ηλεκτρονικών απατών στάθηκε η στροφή των καταναλωτών από τα γκισέ των τραπεζών στα εναλλακτικά, ηλεκτρονικά, δίκτυα συναλλαγών (e- banking και mobile banking) που ευνοήθηκαν ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα, λόγω κορονοϊού.
1 στις 2 απάτες έχουν στόχο τραπεζικούς λογαριασμούς και κάρτες
Οι νέες συνθήκες ώθησαν τους επιτήδειους να εφεύρουν νέους τρόπους απάτης, ώστε να υφαρπάζουν χρήματα και να αδειάζουν λογαριασμούς.
Οι περισσότερες από τις απάτες αυτές και συγκεκριμένα το 54%, έχουν να κάνουν με κλοπή χρημάτων από τραπεζικούς λογαριασμούς ή κάρτες και το 40% με την υπόσχεση για «εύκολο χρήμα».
Η ζημιά δεν περιορίζεται στις οικονομικές απώλειες των θυμάτων, αλλά δημιουργεί και ζήτημα εμπιστοσύνης μεταξύ πολιτών-επιχειρήσεων και τραπεζικών ιδρυμάτων.
Τα sms – απάτη
Οι πολίτες λαμβάνουν ένα sms στο κινητό τους τηλέφωνο ή κάποιες φορές στο e-mail, το οποίο τους ενημερώνουν για δήθεν προβλήματα με την τραπεζική τους κάρτα.
Ενδεικτικό είναι το μήνυμα που έχει σταλεί σε αρκετούς χρήστες κινητών, το οποίο αναφέρει πως η κάρτα τους έχει τεθεί σε αναστολή. Μέσω του συγκεκριμένου SMS ζητείται από τον παραλήπτη του μηνύματος να κάνει κλικ σε ένα link, μέσω του οποίου καλείται να καταχωρήσει τα στοιχεία της κάρτας για τη λύση του δήθεν τεχνικού προβλήματος.
Βεβαίως, πρόκειται για απάτη, καθώς με αυτό τον τρόπο οι επιτήδειοι υποκλέπτουν προσωπικά στοιχεία, καταφέρνοντας να αποσπάσουν χρήματα από τραπεζικούς λογαριασμούς.
Σύσκεψη Θεοδωρικάκου με Στουρνάρα και ΕΕΤ
Η εκτόξευση του phishing ήταν το αντικείμενο ευρείας σύσκεψης που έγινε το μεσημέρι της Τετάρτης στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, υπό τον υπουργό Τάκη Θεοδωρικάκο, με την ηγεσία της ΤτΕ και της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών. Μεταξύ άλλων αποφασίστηκε να γίνει μεγάλη ενημερωτική εκστρατεία, ώστε οι πολίτες να γνωρίζουν πως μπορούν να προστατεύσουν τους τραπεζικούς λογαριασμούς.
Θα δημιουργηθεί, επίσης ένας κόμβος, ένα hub, στα πρότυπα μοντέλων που ήδη ισχύουν σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, στο οποίο θα συμμετέχουν ειδικές υπηρεσίες ΕΛΑΣ, η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, η Ελληνική Ένωση Τραπεζών και θα συνδέεται με τα αντίστοιχα call centers των τραπεζών.