Βάζουν τα πάντα στο τραπέζι της διαπραγμάτευσης του Σκοπιανού και σε μία προσπάθεια να πειστούν οι κοινωνίες πώς η λύση στο όνομα, με την παράδοση όπως όλα δείχνουν βεβαίως του ονόματος της «Μακεδονίας» από ελληνικής πλευράς και τις οδηγίες των ΗΠΑ, μπορεί να φέρει την οικονομική ανάπτυξη. Ετοιμάζουν λοιπόν και το άνοιγμα της διασυνοριακής διάβασης των Πρεσπών, θέμα που εκκρεμούσε εδώ και πολλά χρόνια.
Για το σκοπό αυτό πραγματοποιήθηκε την περασμένη Παρασκευή διευρυμένη κυβερνητική σύσκεψη στο υπουργείο Εξωτερικών, αλλά υπό το βάρος των άλλων αποκαλύψεων πέρασε στα ψηλά. Σε αυτή τη σύσκεψη συζητήθηκε η κατασκευή των απαραίτητων υποδομών για την απρόσκοπτη πρόσβαση στη διάβαση τόσο από την ξηρά όσο και από τη λίμνη μεταξύ Ελλάδας και Σκοπίων.
Για την ιστορία να σημειωθεί πώς τη συνοριακή διάβαση στις Πρέσπες, χρησιμοποιούσε το ιστορικό στέλεχος του ΚΚΕ Μάρκος Βαφειάδης για να μπαινοβγαίνει στη Γιουγκοσλαβία του Τίτο στον εμφύλιο πόλεμο. Με αυτή, καθώς επίσης και μια σιδηροδρομική γραμμή λίγων χιλιομέτρων, που φτιάχτηκε τον 19ο αιώνα, Αθήνα και Σκόπια φιλοδοξούν να ανοίξουν έναν ακόμη «δρόμο εμπιστοσύνης».
Το αποκαλούμενο «μονοπάτι του Μάρκου» και η επαναλειτουργία του τρένου, από τη Φλώρινα στο Μοναστήρι (Μπίτολα), είναι δύο από τα Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης (ΜΟΕ) που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν οι δύο πλευρές για να βελτιώσουν το κλίμα στις κοινωνίες. Πρόκειται για μια προϋπόθεση απαραίτητη ώστε να διευκολυνθούν οι όποιες κινήσεις συμβιβασμού για τη διευθέτηση του καυτού ζητήματος του ονόματος.
Πιο αναλυτικά, η σύσκεψη που έγινε υπό τον υπουργό Εξωτερικών, Νίκο Κοτζιά και με τη συμμετοχή του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη, Νίκου Τόσκα, της υφυπουργού Οικονομίας Αικατερίνης Παπανάτσιου, του περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, Θεόδωρου Καρυπίδη, καθώς και εκπροσώπων των υπουργείων Εθνικής Άμυνας και Υποδομών & Μεταφορών, είχε αντικείμενο την προετοιμασία για το άνοιγμα της διασυνοριακής διάβασης των Πρεσπών.
Οι συζητήσεις εστιάστηκαν στην απαραίτητη προετοιμασία για την εξασφάλιση της λιμναίας και χερσαίας πρόσβασης στη διάβαση των Πρεσπών. Προς τούτο θα απαιτηθεί η κατασκευή δρόμου, καθώς και κτιριακών υποδομών που θα φιλοξενούν τελωνείο και εγκατάσταση διαβατηριακού ελέγχου. Συμφωνήθηκε να προωθηθεί η διαδικασία ανάθεσης των απαραίτητων συναφών μελετών. Ως προς την χρηματοδότηση, θα επιδιωχθεί να αξιοποιηθούν πόροι του διασυνοριακού προγράμματος Ελλάδας-πΓΔΜ.
Εκτιμήθηκε ότι η γραφειοκρατική διαδικασία και η κατασκευή νέων υποδομών θα πάρει χρόνο, γι’ αυτό προκειμένου να λειτουργήσει το συντομότερο η διασυνοριακή διάβαση, αποφασίστηκε: η βελτίωση των εγκαταστάσεων υφιστάμενου φυλακίου που θα χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες του τελωνείου και η βελτίωση της οδικής σύνδεσης υφιστάμενου δρόμου. Αυτή βεβαίως, είναι η προσωρινή λύση. Η μόνιμη λύση είναι να γίνει καινούργιο κτήριο με τελωνείο και διαβατηριακό έλεγχο, διασυνοριακός δρόμος σύνδεσης και οδική σύνδεση του οικισμού Λαιμού με τα σύνορα, μήκους 4 χιλιομέτρων.
Αυτά τα έργα μπορούν να χρηματοδοτηθούν από το την ΣΑΕ του υπουργείου Υποδομών ή από το ΠΕΠ Δυτικής Μακεδονίας 2014-2020. Ως προς τις άμεσες ενέργειες εξετάστηκαν η διερεύνηση της πιθανότητας δημιουργίας πλωτής πρόσβασης κοντά στην περιοχή χερσαίας διάβασης, ώστε να ελέγχονται τα σκάφη, καθώς και η πιθανότητα ύπαρξης κι’ άλλων προϋποθέσεων, όπως η οριοθέτηση αιγιαλού ή άλλης ζώνης, οι συντελεστές δόμησης, η δυνατότητα τροποποίησης ΚΥΑ κ.λ.π.
Επίσης, παρουσιάστηκε σχέδιο τριμερούς συμφωνίας. Μόλις ολοκληρωθεί αυτό το σχέδιο, θα οριστεί και μία τριμερής συνάντηση στις Πρέσπες με τους υπουργούς Εξωτερικών Ελλάδας, ΠΓΔΜ και Αλβανίας. Ανώτατος διπλωματικός υπάλληλος που ανέλαβε το κείμενο της συμφωνίας ζήτησε έναν μήνα για να το ολοκληρώσει, καθώς απαιτούνται «λεπτοί χειρισμοί και διατυπώσεις».
Ακόμη εξετάζεται η διοργάνωση ενός μεγάλου πολιτιστικού και αθλητικού γεγονότος στην περιοχή για το άνοιγμα των συνόρων. Τέλος, ορίστηκε μία κοινή ομάδα εργασίας για να «τρέξει» το θέμα, στην οποία συμμετέχουν εκπρόσωποι των υπουργείων Εξωτερικών, Υποδομών, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας και Οικονομικών, καθώς και η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας. Συντονιστής της Επιτροπής είναι ο περιφερειάρχης Θ. Καρυπίδης, ενώ να σημειωθεί ότι η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας έχει αναλάβει την εκπόνηση των απαιτούμενων μελετών.
Όλες οι πλευρές ανέδειξαν τη σημασία του έργου για την τοπική οικονομία αλλά και την ενίσχυση των σχέσεων μεταξύ της Ελλάδας, της πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας και της Αλβανίας.