Σύμφωνα με επιστολή της Ένωσης Στρατιωτικών Νήσων Αττικής (ΕΣΠΕΕΝΠΑ), αποκαλύπτονται στοιχεία που προκαλούν τεράστια ερωτηματικά για παραιτήσεις και απολύσεις το 2023 στο Πολεμικό μας Ναυτικό.
Μιλάμε για 179 έμπειρα και εκπαιδευμένα στελέχη που αποχώρησαν το προηγούμενο έτος, σε μια περίοδο που δεν είναι καθόλου καλή η κατάσταση και στην αγορά εργασίας.
Η Ομοσπονδία μας δεν αναδεικνύει για πρώτη φορά το πρόβλημα του μεγάλου αριθμού παραιτήσεων και πρόωρων αποστρατειών που παρουσιάζεται ιδιαίτερα οξυμένο στο ΠΝ και σαφώς αφορά το σύνολο των ΕΔ [σχετικό (δ)]. Η Ένωση Στρατιωτικών Περιφερειακής Ενότητας Νήσων (Ε.Σ.ΠΕ.Ε.Ν.Π.Α.) επαναφέρει το θέμα με δύο έγγραφα, τα οποία σας αποστέλλουμε συνημμένα [σχετικά (στ) και (ζ)].
Το μεν πρώτο, καταγράφει τον συνολικό αριθμό των παραιτήσεων στο ΠΝ για το έτος 2023, όπου η κατάσταση είναι υπέρ το δέον εφιαλτική: εκατόν εβδομήντα εννέα (179) στελέχη όλων των προελεύσεων, βαθμών και ετών υπηρεσίας (δηλαδή ένα πλήρες πλήρωμα Φρεγάτας) επέλεξαν τη φυγή, προκειμένου να απεμπλακούν από το τοξικό εργασιακό περιβάλλον των ΕΔ, αφού, προφανώς, έκριναν ότι αυτή ήταν η μόνη ρεαλιστική λύση που τους είχε απομείνει.
Ακόμα σοβαρότερα, μεγάλο μέρος των παραιτηθέντων είναι νέοι άνθρωποι με, λιγότερο ή περισσότερο, σταδιοδρομικό μέλλον. Το γεγονός ότι αρκετοί εξ αυτών επέλεξαν συνειδητά την καταβολή αποζημίωσης για να φύγουν μια ώρα αρχύτερα, υποδηλώνει ότι ένα ιδιαίτερα σοβαρό πρόβλημα υπάρχει στο ΠΝ και το οποίο η Ηγεσία διαρκώς επιχειρεί να υποβαθμίζει ή δικαιολογεί και το οποίο δυστυχώς αναμένουμε να επεκταθεί στο σύνολο των ΕΔ. Την ίδια στιγμή σύμφωνα με τα στοιχεία που προκύπτουν από τη Διαύγεια, η Πολιτεία απέλυσε για λόγους υγείας πενήντα έξι (56) στελέχη του ΠΝ, εκ των οποίων οι τριάντα (30) είναι ΕΠΟΠ, από τις πρόσφατες σειρές κατατάξεων με μεταβολή κατάστασης (σε Ι3), ενώ άλλα στελέχη γεγονός απολύθηκαν λόγω μη ύπαρξης υπηρεσιακών αναγκών και παρά το γεγονός ότι οι γνωματεύσεις της ΑΝΥΕ παρείχαν τη δυνατότητα παραμονής. Όλα αυτά εγείρουν πολλά σοβαρά ερωτήματα που αφορούν το «συντελεστή ισχύος».
Την ίδια στιγμή η Ένωση Νήσων έφερε στο φως δύο ακόμα, ιδιαίτερα ανησυχητικά, στατιστικά. Το πρώτο είναι ότι το 20% των παραιτηθέντων κατά τη δεκαετία 2014-23 καταγράφεται το 2023, όταν το 2013 (δηλαδή το πρώτο πλήρες έτος των αιματηρών μισθολογικών περικοπών) είχαν υποβάλει αίτηση πρόωρης αποστρατείας 194 στελέχη, η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων Αξιωματικοί ειδικοτήτων που είχαν σπεύσει να κατοχυρώσουν δικαιώματα της 25ετίας.
Εν ολίγοις, ο φετινός αριθμός παραιτήσεων είναι αριθμητικά και ποιοτικά πολύ δυσμενέστερος από αυτόν του 2013.
Το δεύτερο, ότι, κατά την ίδια δεκαετία, 700 εκ των παραιτηθέντων είναι απόφοιτοι ΑΣΕΙ και ΣΜΥΝ, αριθμός που αντιστοιχεί σχεδόν στο 70% των εισακτέων σε ΣΝΔ και ΣΜΥΝ για το ίδιο διάστημα, γεγονός που αποτελεί πολύ σοβαρή ένδειξη ότι το φαινόμενο των παραιτήσεων / πρόωρων αποστρατειών φαίνεται να έχει μεγαλύτερη έξαρση στους αποφοίτων των παραγωγικών σχολών (συμπεριλαμβανομένου του διαστήματος φοίτησης σε αυτές, οι παραιτήσεις στις οποίες δεν έχουν συνυπολογιστεί).
Καταργήθηκαν σιωπηρά αποζημιώσεις (όπως για την εκτέλεση υπηρεσίας σε ημέρες αργιών, όπου αυτή καταβάλλετο).
• Στην αποζημίωση για τις ώρες νυκτερινής εργασίας θεσπίστηκε τσεκούρι από 35 έως 62% (την ίδια στιγμή στα ΣΑ αυξήθηκε το όριο αποζημιούμενων ωρών).
• Αντί να θεσπιστούν στοχευμένα επιδόματα στήριξης του σφόδρα πληττώμενου εισοδήματος των στρατιωτικών, τελικώς κατακερματίστηκε το επίδομα Στόλου και υποβαθμίστηκε σε μια υποτιθέμενη προσαύξηση στο επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας. Με αυτό τον τρόπο επιβλήθηκε ισότητα στη φτωχοποίηση αφού το ούτως ή άλλως «λίγο» μοιράστηκε σε «πολλούς» και τελικώς όλοι έλαβαν από «τίποτα».
• Τόσο η αποζημίωση νυκτερινής εργασίας, όσο και η «προσαύξηση» στο επίδομα ιδιαίτερων συνθηκών εργασίας λογίζονται πλέον ως εισόδημα και εκ των πραγμάτων υπόκεινται σε εξοντωτικό φόρο εισοδήματος. Εκ του γεγονός αυτού, οι στρατιωτικοί είδαν να αλλάζουν φορολογική κλίμακα σε αρκετές περιπτώσεις (και ιδίως οι υπηρετούντες στο Στόλο).
• Την ίδια στιγμή, η αποζημίωση για εκτέλεση υπηρεσίας παραμένει στα επίπεδα του 1999, την στιγμή που εκκρεμεί (και έμμεσα έχει προαναγγελθεί) η εφαρμογή του πολύ δυσμενέστερου καθεστώτος του ν.4336/2015.
• Ακόμα και οι υποτιθέμενες αυξήσεις που θεσπίστηκαν με το ν. 5045/2023 θεωρούμε βέβαιο ότι θα επιστραφούν στο πολλαπλάσιο με έμμεσο τρόπο αφού θα προκαλέσουν νέα αλλαγή στις φορολογικές κλίμακες, που με τη σειρά της θα επιφέρει απώλεια και των τελευταίων προνομίων (όπως η υπαγωγή στο ΕΣΠΑ για παιδικούς σταθμούς). Υπενθυμίζουμε ότι οι στρατιωτικοί αποκλείονται από το μεγαλύτερο μέρος (έως και καθ’ ολοκληρίαν) των επιδοτήσεων καθιέρωσης της φτωχοποίησης (τύπου -pass).
• Οι στρατιωτικοί εξαιρούνται από κάθε ειδικό ευεργετικό μέτρο (υπενθυμίζουμε την έκτακτη οικονομική ενίσχυση των 600 € που δόθηκε στα ΣΑ). Εξάλλου, για να μην υπάρχουν αμφιβολίες ως προς το αν «απλώς έτυχε», θα θυμίσουμε ότι η διάθεση για δυσμενή διάκριση εις βάρος των στελεχών ΕΔ ξεκαθαρίστηκε θεσμικά ακόμα και για τους σπουδαστές των στρατιωτικών σχολών [σχετικό (γ)].
• Ασάφειες ή δυσχέρειες στην εφαρμογή υφιστάμενων προνοιών επιφέρει πρόσθετες χρεώσεις και οικονομικά βάρη (πχ σε επίπεδο ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης)
• Σε όλα αυτά προστίθεται η σταθερή τακτική της Πολιτείας να καταβάλει τα δεδουλευμένα του προσωπικού, από καθυστερημένα (διάφορες αποζημιώσεις για εκτέλεση υπηρεσίας, μισθολογικές εκκρεμότητες) έως καθόλου (άρνηση αναγνώρισης αναδρομικότητας, διπλές ασφαλιστικές εισφορές κλπ).
Το θέμα χρήζει ειδικής διερεύνησης από την κυβέρνηση και το υπουργείο Άμυνας, αυτό είναι το μόνο σίγουρο που πρέπει να γίνει τάχιστα.