Η σημασία της Ανατολικής Μεσογείου, που είναι ένα από τα πιο στρατηγικά μέρη στον κόσμο, αυξήθηκε εκθετικά με τις ανακαλύψεις νέων κοιτασμάτων υδρογονανθράκων όπως το φυσικό αέριο κ.λπ..
Ένας βασικός παράγοντας για να πετύχουν οι χώρες τους στόχους τους είναι ένα ισχυρό ναυτικό. Για το λόγο αυτό οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου δίνουν ιδιαίτερη σημασία στο ναυτικό. Τα υποβρύχια είναι ένα από τα απαραίτητα στοιχεία των σύγχρονων ναυτικών.
Μόνο τέσσερις από τις εννέα χώρες της Ανατολικής Μεσογείου (Τουρκία, Ελλάδα, Αίγυπτος, Ισραήλ, Συρία, Λίβανος, Ιορδανία, Παλαιστίνη, Κύπρος) έχουν υποβρύχια στο ναυτικό τους. Ένα κοινό χαρακτηριστικό των τεσσάρων χωρών είναι ότι όλες έχουν στο απόθεμά τους υποβρύχια γερμανικής κατασκευής.
Ελλάδα
Το Ελληνικό Ναυτικό είναι ένα από τα ναυτικά με τη βαθύτερη υποβρύχια ιστορία μεταξύ των ναυτικών της Ανατολικής Μεσογείου. Η πρώτη τορπίλη που βλήθηκε εναντίον πολεμικού πλοίου στην ιστορία ήταν από το υποβρύχιο Δελφίν του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, στο ελαφρύ καταδρομικό Mecidiye του Οθωμανικού Ναυτικού στις 22 Δεκεμβρίου 1912. Αν και η βολή ήταν ανεπιτυχής, ήταν η πρώτη στην ιστορία του κόσμου.
Αυτή τη στιγμή στο Ελληνικό Ναυτικό υπάρχουν συνολικά 10 υποβρύχια που ανήκουν σε 4 διαφορετικές κλάσεις. Η Ελλάδα ήταν ο πρώτος χρήστης των γερμανικών υποβρυχίων κλάσης Type-209, τα οποία έγιναν αποδεκτά από πολλά ναυτικά στον κόσμο και θεωρήθηκαν ένα από τα πιο επιτυχημένα σύγχρονα υποβρύχια. Περισσότερα από τα μισά υποβρύχια είναι πολύ παλιά και ξεπερασμένα υποβρύχια. Όλα τα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού είναι ντίζελ-ηλεκτροκίνησης και 5 στα 10 υποβρύχια διαθέτουν τεχνολογία AIP. Ο μέσος όρος ηλικίας των υποβρυχίων στο Ελληνικό Ναυτικό είναι τα 31 έτη.
Υποβρύχιο Μέλλον του Ελληνικού Ναυτικού
Όταν η κλάση Γλαύκος και η κλάση Ποσειδών αποσυρθούν θα μείνουν μόνο 4 υποβρύχια κλάσης Παπανικολής και 1 υποβρύχιο κλάσης Ωκεανός.
Τουρκία
Από το παρελθόν, το τουρκικό ναυτικό είναι εκείνο με τον μεγαλύτερο αριθμό υποβρυχίων μεταξύ των χωρών της Ανατολικής Μεσογείου. Ενεργά, υπάρχουν 12 υποβρύχια που ανήκουν σε 3 διαφορετικές κατηγορίες στις Τουρκικές Ναυτικές Δυνάμεις. Ο μέσος όρος ηλικίας των υποβρυχίων στο τουρκικό ναυτικό είναι τα 28 έτη. Όλα τα υποβρύχια του Τουρκικού Ναυτικού είναι ντίζελ-ηλεκτρικής πρόωσης και δεν υπάρχει ακόμη επιχειρησιακό υποβρύχιο με τεχνολογία AIP [Air Independent Propulsion].
Υποβρύχιο Μέλλον των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων
Τα πρώτα υποβρύχια του προγράμματος υποβρυχίων κλάσης Reis (Type-214TN), που ξεκίνησε η Τουρκία το 2009, θα παραδοθούν στο τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό στο πολύ άμεσο μέλλον. Μετά την πρώτη παράδοση, ένα υποβρύχιο κατηγορίας Type-214TN θα τίθεται σε υπηρεσία σχεδόν κάθε χρόνο μέχρι το 2027. Αν και το Type-214TN βασίζεται σε γερμανικό σχέδιο, πολλά εξαρτήματα, συστήματα και όπλα εγχώριας και εθνικής παραγωγής θα χρησιμοποιηθούν στο πλοίο. Οι δοκιμές εν πλω του υποβρυχίου TCG PİRİREİS, του πρώτου πλοίου της κατηγορίας (S-330), συνεχίζονται. Η επίσημη ένταξή του στον τουρκικό στόλο αναμένεται σε λίγους μήνες.
Αίγυπτος
Το μόνο ναυτικό μεταξύ των ναυτικών της ανατολικής Μεσογείου που διαθέτει τόσο ανατολικά όσο και δυτικά υποβρύχια είναι το Αιγυπτιακό Ναυτικό. Ξεπερασμένα κινέζικα υποβρύχια εδώ και πολλά χρόνια.
Στις αρχές της δεκαετίας του 2010, η Αίγυπτος στράφηκε προς τα δυτικά και άρχισε να αγοράζει υποβρύχια από τη Γερμανία. Συνολικά 8 υποβρύχια που ανήκουν στις δύο κατηγορίες του Αιγυπτιακού Ναυτικού είναι όλα ντίζελ-ηλεκτρική πρόωση, με μέσο όρο ηλικίας τα 22 έτη.
Τα ρωσικής κατασκευής υποβρύχια κατηγορίας Type 033/Romeo (η κινεζική έκδοση των υποβρυχίων κατηγορίας Project 633), τα οποία εντάχθηκαν στο Αιγυπτιακό Ναυτικό τη δεκαετία του 1980, υπέστησαν εκτεταμένο εκσυγχρονισμό από τις Ηνωμένες Πολιτείες στις αρχές της δεκαετίας του '90. 4 υποβρύχια που υπόκεινται σε εκσυγχρονισμό έχουν φτάσει στην ικανότητα να εκτοξεύουν το κατευθυνόμενο βλήμα UGM-84 Sub-Harpoon. Η μέση ηλικία των αιγυπτιακών υποβρυχίων κλάσης τύπου 033 είναι τα 40 έτη.
Το Υποβρύχιο Μέλλον του Αιγυπτιακού Ναυτικού
Το μέλλον των υποβρυχίων του Αιγυπτιακού Ναυτικού είναι αβέβαιο. Δεν έχουν ανακοινωθεί νέες αγορές ή εκσυγχρονισμοί, αλλά η γήρανση των παλαιότερων υποβρυχίων Type 033/Romeo αυξάνει την πιθανότητα η Αίγυπτος να αγοράσει ένα νέο υποβρύχιο στο εγγύς μέλλον. Δεν αποκλείεται να γίνει πιθανή αγορά από τη Γερμανία και η Αίγυπτος να παίξει ρόλο στην παραγωγή.
Ισραήλ
Το Ισραηλινό Ναυτικό, που δίνει την εντύπωση ενός boutique ναυτικού, διαθέτει τα πιο σύγχρονα και χαμηλότερης μέσης ηλικίας υποβρύχια μεταξύ των ναυτικών της Ανατολικής Μεσογείου. Υπάρχουν 5 υποβρύχια που ανήκουν σε 2 κλάσεις στο Ισραηλινό Ναυτικό. Ένα άλλο υποβρύχιο θα μπει σύντομα στην απογραφή. Η μέση ηλικία των υποβρυχίων είναι τα 17.
Από το παρελθόν μέχρι σήμερα, το Ισραηλινό Ναυτικό δίνει σημασία στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα. Τρία από τα ισραηλινά υποβρύχια, όλα με ντίζελ-ηλεκτρική πρόωση, θα έχουν τεχνολογία AIP στο εγγύς μέλλον.
Σε ανεπίσημες πηγές, οι πυρηνικές κεφαλές μπορούν να προσαρτηθούν σε πυραύλους κρουζ που είναι ενσωματωμένοι σε υποβρύχια. Το 2018, υποστηρίχθηκε ότι το Ισραήλ ανέπτυξε μια τορπίλη μεγάλης εμβέλειας βαριάς κατηγορίας.
Το Υποβρύχιο Μέλλον του Ισραηλινού Ναυτικού
Το Ισραηλινό Ναυτικό ξεκίνησε το πρόγραμμα υποβρυχίων κλάσης Dakar το 2017 για να αντικαταστήσει τα υποβρύχια κατηγορίας Dolphin. Η κατηγορία Dakar θα αρχίσει να λειτουργεί μετά τη δεκαετία του 2030. Αν και το Ισραήλ αγοράζει νέα υποβρύχια, δεν είναι υπέρ της αύξησης της παρουσίας υποβρυχίων. Ο αριθμός των υποβρυχίων θα παραμείνει στο -+6.
Συρία
Η Συρία, η οποία απέσυρε τα υπάρχοντα υποβρύχια της τη δεκαετία του 1990, δεν έχει κάνει βήμα στο θέμα των υποβρυχίων εδώ και πολύ καιρό. Το 2015, η Συρία φέρεται να είχε συνομιλίες για τα ρωσικής κατασκευής υποβρύχια κλάσης Amur 1650. Προς το παρόν, δεν υπάρχουν πληροφορίες για τις διαπραγματεύσεις.
Γενική κατάσταση
Τουρκία:
Αριθμός υποβρυχίων: 12
Μέση ηλικία υποβρυχίου: 28
Αριθμός υποβρυχίων που θα τεθούν σε λειτουργία: 6
Ελλάδα:
Αριθμός υποβρυχίων: 10
Μέση ηλικία υποβρυχίων: 31
Αριθμός υποβρυχίων που θα τεθούν σε υπηρεσία: 0
Ισραήλ:
Αριθμός υποβρυχίων: 5
Μέση ηλικία υποβρυχίου: 17
Αριθμός υποβρυχίων που θα τεθούν σε λειτουργία: 4
Αίγυπτος:
Αριθμός υποβρυχίων: 8
Μέση ηλικία υποβρυχίων: 22
Αριθμός υποβρυχίων που θα τεθούν σε υπηρεσία: 0