"Το μελλοντικό drone του Πολεμικού Ναυτικού αντιμετωπίζει τεχνικές δυσκολίες", είναι ο τίτλος άρθρου Γαλλικού ΜΜΕ του οποίου τα κυριότερα σημεία είναι τα ακόλουθα:
"Ανατέθηκε το 2017 από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) σε μια ομάδα που σχηματίστηκε από την Airbus Helicopters και τη Naval Group, το πρόγραμμα SDAM (Air drone system for the Navy) βασίζεται στο VSR-700, ένα πρωτότυπο που προέρχεται από το ελαφρύ πολιτικό ελικόπτερο Cabri G2, σχεδιασμένο από τη γαλλική SME Guimbal.
Τελικά, και όπως προβλέπεται στο στρατηγικό σχέδιο Mercator, θα πρέπει να καταστήσει δυνατό τον εξοπλισμό των λεγόμενων φρεγατών πρώτης τάξεως με αυτό, εκτός από το εποχούμενο ελικόπτερο τους.
Κατασκευασμένο με σύνθετα υλικά, αυτό το drone μπορεί να πετάξει σε υψόμετρο 5.000 μέτρων με ταχύτητα 185 km/h χάρη σε έναν κινητήρα 145 ίππων, με αντοχή οκτώ ωρών.
Έχοντας επωφεληθεί από μια ώθηση ως μέρος του κυβερνητικού σχεδίου για τη στήριξη του τομέα της αεροναυπηγικής, που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο του 2020, αυτό το πρόγραμμα περιλαμβάνει την αντιμετώπιση πολλών προκλήσεων, συμπεριλαμβανομένης της αυτόματης προσγείωσης «σε πλατφόρμες μικρών πολεμικών πλοίων», εξήγησε τότε, το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων.
Επιπλέον, σχολιάζοντας την άσκηση "Polaris 21" στις σελίδες του περιοδικού Conflits, ο Αρχηγός του Γαλλικού Ναυτικού, Ναύαρχος Pierre Vandier, εξήγησε πρόσφατα ότι το "εν λόγω drone" θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο στις ναυτικές επιχειρήσεις. , «ειδικά με τις διαρκείς δυσκολίες στη διαθεσιμότητα ελικοπτέρων Cayman».
Τον Μάρτιο ήδη είχε επιτύχει χάρη στο σύστημα Deck-Finder, πλήρως αυτόνομες προσεγγίσεις απογείωσης και προσγείωσης από και προς μια κινητή πλατφόρμα κατά τη διάρκεια δοκιμών που πραγματοποιήθηκαν στην ξηρά.
«Οι τρόποι ημιαυτόματης και αυτόματης προσγείωσης και απογείωσης έχουν δοκιμαστεί με επιτυχία σε διαφορετικές θαλάσσιες εξέδρες», δήλωσε η Airbus Helicopters. Αυτό άνοιξε το δρόμο για δοκιμές σε μια φρεγάτα.
Ωστόσο, τον Ιούλιο, ο γερουσιαστής Cédric Perrin άφησε να εννοηθεί ότι αυτό το πρόγραμμα ήταν υπό απειλή.
«Από τη στιγμή που ένα κομμάτι του εξοπλισμού είναι σχεδόν έτοιμο, ποιες είναι οι δυσκολίες που συναντά αυτό το πρόγραμμα και ποια είναι η θέση σας για το θέμα; », είχε ρωτήσει τον Sébastien Lecornu, τον Υπουργό των Ενόπλων Δυνάμεων, κατά τη διάρκεια μιας ακρόασης.
«Όσον αφορά το SDAM, οι επόμενες εβδομάδες είναι καθοριστικές. Το φθινόπωρο προγραμματίζονται καθοριστικές κατατακτήριες δοκιμασίες για το υπόλοιπο πρόγραμμα», απάντησε.
Ομολογουμένως, το φθινόπωρο δεν έχει τελειώσει ακόμα… Αλλά οι «αποφασιστικές» δοκιμές δεν έχουν γίνει ακόμη… Αυτό στην πραγματικότητα είπε ο Ναύαρχος Vandier στους βουλευτές στις 13 Οκτωβρίου.
«Το πρόγραμμα SDAM παρακολουθείται από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών. Οι δοκιμές που πραγματοποιήθηκαν σε μια πλατφόρμα κατέστησαν δυνατό να δείξει όλο το ενδιαφέρον της, αλλά όταν ήρθε η ώρα να στραφεί το θέμα σε φρεγάτες, το σύστημα αντιμετώπισε τεχνικές δυσκολίες», ανέφερε η CEMM.
Και να διευκρινίσουμε:
«Το πρόγραμμα αυτό θα εξεταστεί στο πλαίσιο εργασιών για τον σωστό στρατιωτικό προγραμματισμό, προκειμένου να εξασφαλιστεί μια σύγκλιση κόστους-απόδοσης-χρόνου».
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες σχετικά με το γαλλικό ναυτικό, μια επίδειξη στη θάλασσα του SDAM θα προγραμματιζόταν σε μια φρεγάτα πολλαπλών αποστολών FREMM, κατά το πρώτο εξάμηνο του 2023.
«Καθώς η δυνατότητα εφαρμογής σε πλοίο με ισχυρή δυναμική και ισχυρές γωνίες κλίσης δεν είναι διαθέσιμη επί του παρόντος στην ευρωπαϊκή αγορά, αποτελεί την κύρια τεχνική πρόκληση η μελέτη αφαίρεσης του κινδύνου.
Υπενθυμίζουμε ότι ο στόχος του είναι η δυνατότητα απογείωσης και προσγείωσης σε πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, ιδίως FREMM και FDI, μέχρι την κατάσταση 5 μποφώρ στην θάλασσα», υπενθυμίζεται στο έγγραφο.
Το γεγονός είναι ότι, σε σύγκριση με το εναέριο drone Serval ,το όνομα δόθηκε στο S-100 Camcopter του Schiebel], που υλοποιείται ιδίως από αμφίβια ελικόπτερα (PHA), το SDAM δεν θα παρείχε «αποφασιστικές» δυνατότητες, όπως για παράδειγμα την ικανότητα να μεταφέρει πυρομαχικά.
Τέλος, τα πρώτα αντίτυπα δεν θα παραδοθούν πριν από το 2028, ούτε καν το 2029, που είναι σχετικά μακρινός ορίζοντας."
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Από τα παραπάνω συνάγεται το πόσο δύσκολο τεχνικά είναι να κατασκευαστεί από την πολύ προηγμένη αμυντική βιομηχανία της Γαλλίας ένα drone το οποίο θα έχει δυνατότητα αποπροσγείωσης από φρεγάτες.
Η χώρα μας δυστυχώς στον τομέα των θαλάσσιων drones, βρίσκεται στα σπάργανα ακόμη, γεγονός που την ωθεί σε αναζήτηση άμεσων λύσεων από άλλες προηγμένες δυτικές χώρες.
Ωστόσο η χώρα μας θα πρέπει πέραν των άμεσων λύσεων, στις οποίες θα πρέπει να προβεί για την αντιμετώπιση της ραγδαίας τουρκικής επιθετικότητας, αλλά και των αυξημένων δυνατοτήτων των Τούρκων σε drones, θα πρέπει να βάλει τα θεμέλια παραγωγής δικών της drone στο μέλλον , μέσω συμπαραγωγής με φίλη-σύμμαχο χώρα όπως η Γαλλία, είτε στα πλαίσια της PESCO με άλλες χώρες από κοινού της ΕΕ.