Εξακόσιοι εβδομήντα τόνοι αμυντικής διπλωματίας εντάχθηκαν χθες στον ελληνικό στόλο. Η πυραυλάκατος «Βλαχάκος» είναι τύπου Super Vita. Το κύριο σκάφος είναι κατασκευασμένο από ατσάλι και η υπερδομή είναι από αλουμίνιο. Πρόκειται για ένα σκάφος μήκους 62 μέτρων που μπορεί να αναπτύξει ταχύτητα έως και 35 κόμβους.
Διαθέτει πλήρωμα 45 αξιωματικών και ναυτών και μπορεί να επιχειρεί σε κατάσταση θαλάσσης 5 και να επιβιώνει σε κατάσταση θαλάσσης 7. Έχει δυνατότητες Διοικήσεως και Ελέγχου ομάδος πλοίων με ικανοποιητικές ευκολίες εξωτερικών και εσωτερικών επικοινωνιών, τακτικό σύστημα, σύστημα LINK-11 και δορυφορικές επικοινωνίες.
Ο οπλισμός της θυμίζει εκείνον μικρής φρεγάτας ή κορβέτας καθώς αποτελείται από
•8 Κ/Β Ε-Ε Exocet MM-40 Blk2 / Blk3
•1 πυροβόλο 76mm / 62 Super Rapido της OTOBREDA
•2 πυροβόλα 30mm της OTOBREDA
•1 αντιβληματικό σύστημα (CIWS) GLMS RAM το οποίο φέρει 21 Κ/Β
Αν λάβει κανείς υπόψη τα διδάγματα από τον πόλεμο των Φωκλαντς όπου ένας ή δύο πύραυλοι Exocet έθεταν εκτός μάχης μία φρεγάτα τότε οι 8 που φέρει η πυραυλάκατος Βλαχάκος είναι αρκετοί για να προκαλέσουν πονοκέφαλο σε μια ολόκληρη μοίρα φρεγατών. Η διεύθυνση πυρός γίνεται με χρήση συστημάτων που δύσκολα εντοπίζονται και παρεμβάλλονται.
Ο τύπος αυτής της πυραυλακάτου μπορεί να εκτελέσει συγκαλυμμένες επιχειρήσεις με «αθόρυβο πλου», χαμηλή «ηλεκτρομαγνητική υπογραφή» και χαμηλή «υπέρυθρη υπογραφή» πλησιάζει δηλαδή πολύ τα όρια ενός «στελθ» πλοίου.
Το σύστημα μάχης Tacticos παρέχει αυτόματη εκτίμηση κινδύνου, καθώς και χρήση των αισθητήρων και του οπλισμού του πλοίου για τον εγκλωβισμό στόχων.
Η ιστορία της κλάσης Ρουσέν
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του Πολεμικού Ναυτικού στα τέλη της δεκαετίας του 1990 περιελάμβανε την κατασκευή τριών σύγχρονων πυραυλικών σκαφών και υπογράφηκε τον Ιανουάριο του 2000. Η ναυπήγηση έγινε στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, ενώ η Vosper Thornycroft (τώρα BAE Systems Surface Ships) παρείχε τον απαραίτητο σχεδιασμό, υλικοτεχνική υποστήριξη και εξοπλισμό για τα πλοία. Τον Αύγουστο του 2003 και τον Σεπτέμβριο του 2008 χρησιμοποιήθηκαν επιλογές που προέβλεπαν την απόκτηση τεσσάρων ακόμη πλοίων με το τελευταίο πλοίο να τεθεί σε λειτουργία το 2015. Στις 25 Σεπτεμβρίου 2008 υπογράφηκε σύμβαση ύψους 299 εκατομμυρίων ευρώ μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και των Ναυπηγείων Ελευσίνας για τη ναυπήγηση των δύο υπολοίπων πλοίων της κλάσης, P-78 και P-79. Σύμφωνα με τη σύμβαση, οι χρόνοι παράδοσης των δύο πυραυλακάτων ήταν 46 μήνες από την έναρξη της σύμβασης για το πρώτο πλοίο και 52 μήνες για το δεύτερο. Λόγω σοβαρών οικονομικών προβλημάτων των ναυπηγείων και του ελληνικού κράτους, υπήρξε 10ετής καθυστέρηση στη ναυπήγηση των δύο πλοίων. Το 2016 η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε ότι το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό πρέπει να αναλάβει την ολοκλήρωση της ναυπήγησης των δύο σκαφών. Το σχέδιο ήταν τα δύο πλοία να είχαν δρομολογηθεί το αργότερο 18 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης και να είχαν παραδοθεί στο ναυτικό το αργότερο εντός του 2019. Το 2017, σε δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Άμυνας Δ. Βίτσα υπήρχαν ελπίδες ότι η κατασκευή θα είχε τελειώσει στα μέσα του 2018. Τελικά, την 1η Ιουνίου 2018, έγινε η καθέλκυση του 6ου Super Vita P-78 στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Με τελετή που πραγματοποιήθηκε στις 28 Ιουλίου 2020, το 6ο σκάφος τέθηκε επίσημα στο Πολεμικό Ναυτικό.
Ναυάγησαν οι κορβέτες;
«Σε λίγο το ταχύ περιπολικό κατευθυνόμενων βλημάτων θα αρμενίζει τιμώντας τον Παναγιώτη Βλαχάκο, που θυσιάστηκε δίπλα στον Υποπλοίαρχο Καραθανάση και στον Αρχικελευστή Γιαλοψό, ταξιδεύοντας παντού την αλήθεια της ιστορίας: Ότι τα σύνορά μας έχουν χρώμα γαλάζιο και όχι γκρίζο. Σε μία ιερή αποστολή, στην οποία σε λίγο θα ενταχθούν τρεις νέες φρεγάτες Belharra, τέσσερις αναβαθμισμένες φρεγάτες ΜΕΚΟ, ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα Romeo, ενώ σύντομα αναμένονται και άλλες αποφάσεις για την περαιτέρω ενίσχυση του Πολεμικού μας Ναυτικού» είπε σε σχέση με το εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού ο έλληνας πρωθυπουργός.
Από την αναφορά αυτή απουσιάζουν παντελώς οι κορβέτες κάτι που σημαίνει ότι το συγκεκριμένο πρόγραμμα ναυάγησε λόγω οικονομικής αδυναμίας. Ίσως επανέλθει στο πλαίσιο άλλου εγχειρήματος