Ολοκληρώθηκε για το Πολεμικό Ναυτικό η κατάθεση των φακέλων από όλους τους υποψήφιους «μνηστήρες» και πλέον ξεκινά η κρίσιμη αξιολόγηση και των οκτώ προτάσεων από τους Επιτελείς του Πολεμικού Ναυτικού. Έως και την τελευταία στιγμή οι ενδιαφερόμενες εταιρείες έστελναν συνεχώς βελτιώσεις στις προτάσεις τις οποίες ήδη έχουν καταθέσει και αφορούν κυρίως αλλαγές στη διαμόρφωση των πλοίων ώστε οι φρεγάτες που προσφέρουν να γίνουν όσο δυνατό πιο ελκυστικές. Ισχυρότερος οπλισμός αλλά και συμπίεση του κόστους αφού πλέον ο ανταγωνισμός φαίνεται ότι είναι κάτι παραπάνω από έντονος, γράφει για λογαριασμό του newspost. gr o Κώστας Σαρικάς.
Στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο της αρμόδιας υπηρεσίας του ΠΝ έφταναν έως και χθες απαντήσεις από όλες τις εταιρείες σε ερωτήματα τα οποία ήδη είχαν θέσει οι Επιτελείς ώστε η επιτροπή η οποία ξεκινά την αξιολόγηση να έχει πλήρη και ξεκάθαρη εικόνα τόσο για τα προτεινόμενα πλοία όσο και για την υποστήριξή τους τα επόμενα χρόνια. Κυρίως όμως σε αυτό που στέκονται τα εξειδικευμένα Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού είναι να αποτυπώσουν με απόλυτη ακρίβεια χωρίς «αστερίσκους» και «σκοτεινά» σημεία τη διαμόρφωση και όλα τα τεχνικά χαρακτηριστικά των προτεινόμενων πλοίων ανάλογα με τις ανάγκες και απαιτήσεις του Στόλου.
Ήδη εδώ και τουλάχιστον ένα χρόνο το Πολεμικό Ναυτικό έχει καταρτίσει σχετική έκθεση με τα πλήρη χαρακτηριστικά των πλοίων τα οποία θέλει να αποκτήσει. Αφορά κάθε στοιχείο από την «minimum» διαμόρφωση ακόμα και στην πιο μικρή τεχνική λεπτομέρεια αλλά και τα επιπλέον επιθυμητά χαρακτηριστικά τα οποία θα δίνουν «πόντους» στα υποψήφια πλοία. Με τεράστια εμπειρία οι αρμόδιοι Επιτελείς του Στόλου στα τεχνικά χαρακτηριστικά και ταυτόχρονα λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες ανάγκες του Στόλου στο δύσκολο περιβάλλον του Αιγαίου έχουν ανεβάσει ψηλά τον πήχη των απαιτήσεων. Άλλωστε τα πλοία που θα αποκτήσει το Πολεμικό Ναυτικό θα αποτελέσουν τη «ραχοκοκαλιά» του Στόλου για τα επόμενα σαράντα χρόνια. Αφού η Ελλάδα δεν έχει την οικονομική πολυτέλεια να αλλάζει φρεγάτες τακτικά.
Καταλυτικό ρόλο στις απαιτήσεις του Στόλου αναμένεται να παίξει και η πρόσφατη εμπειρία από την Ελληνοτουρκική κρίση η οποία κράτησε περισσότερο από πέντε μήνες όταν τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού αναγκάστηκαν να παραμείνουν εν πλω στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο για χρόνο ρεκόρ. Σε αυτή την περίοδο καταγράφηκαν και αξιολογήθηκαν αναλυτικά οι δυνατότητες του Τουρκικού στόλου αλλά και όλα τα πιθανά σενάρια σύγκρουσης στη θάλασσα από ένα απλό επεισόδιο έως τον ολοκληρωτικό ναυτικό πόλεμο.
Τα συμπεράσματα αποτελούν ήδη τον «μπούσουλα» για το πώς πρέπει να είναι τα καινούργια πλοία του Στόλου ώστε το Πολεμικό Ναυτικό να κυριαρχήσει σε οποιαδήποτε μορφής ναυτική εμπλοκή με τους γείτονες όχι πλέον μόνο στο Αιγαίο αλλά και στην ανοιχτή θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου.
Έτσι κάθε πρόταση και κάθε προτεινόμενο πλοίο θα αξιολογηθεί «μέχρι και την τελευταία του βίδα» και η έκθεση της αρμόδιας επιτροπής θα είναι ογκωδέστατη και αναλυτικότατη σύμφωνα με πληροφορίες. Κάθε πλοίο θα «ακτινογραφηθεί» και θα τονιστούν «δυνατά και αδύνατα» σημεία. Ουσιαστικά η αρμόδια πολυμελής επιτροπή θα καταλήξει σε μια λίστα η οποία θα περιέχει όλες τις προτεινόμενες φρεγάτες όπου στην κορυφή της θα είναι η πιο ισχυρή πρόταση και στο τέλος η πιο αδύναμη. Το Πολεμικό Ναυτικό δηλαδή θα κρίνει πλοία με απόλυτα κριτήρια και σύμφωνα με τις ανάγκες του και αυτή θα είναι η έκθεση η οποία θα παραδοθεί στην πολιτική ηγεσία.
Στόχος είναι ακόμα και μέσα στο 2021 όχι απλά να έχει γίνει η επιλογή πλοίου και να έχει «κλειδώσει» η συμφωνία. Όμως καθώς πρόκειται για την πιο σημαντική προμήθεια για τον Στόλο εδώ και πολλές δεκαετίες η σωστή απόφαση όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά είναι πιο σημαντική από μια καθυστέρηση λίγων μηνών.