Πολεμική αεροπορία

Τουρκική Αεροπορία και Ναυτικό έχουν ζητήσει περιοχές για άσκηση στο Αιγαίο - Πιθανότητα πραγματοποίησης παραβιάσεων μετά από μήνες

Με Ελλάδα, Αίγυπτο, Κύπρο, Γαλλία και Σαουδική Αραβία να ετοιμάζονται για την άσκηση «Μέδουσα 13», που θα ξεκινήσει ουσιαστικά από σήμερα αλλά ουσιαστικά από αύριο, οπότε και ξεκινά η δέσμευση των περιοχών και μέσα στο παράνομο τουρκολιβυκό μνημόνιο, η Αθήνα θα παρακολουθήσει εκ τους σύνεγγυς την πραγματοποίηση ή μη και την εξέλιξη μια άσκησης που ετοιμάζεται να διενεργήσει από σήμερα μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου σε βόρειο, κεντρικό και νοτιοανατολικό Αιγαίο η Τουρκία.

Πρόκειται για άσκηση του Τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού και της Τουρκικής Πολεμικής Αεροπορίας. Η δέσμευση των περιοχών που είναι σε διεθνή εναέριο χώρο και διεθνή ύδατα, έγινε με ΝΟΤΑΜ που εξέδωσε η Αθήνα ως έχουσα την δικαιοδοσία στο FIR Αθηνών. Προϋπόθεση αναφέρει η ελληνική ΝΟΤΑΜ, τα αεροσκάφη που θα συμμετάσχουν, να μην παραβιάσουν τον Ελληνικό Εναέριο Χώρο και να καταθέσουν σχέδιο πτήσης.

Με δεδομένο πως ήδη η Τουρκία αντέδρασε τονίζοντας πως ο εναέριος χώρος που αναγνωρίζει για την Ελλάδα είναι στα 6 ναυτικά μίλια και έχοντας πρόσφατη την άρνησή της να συμμετάσχει στην ΝΑΤΟική άσκηση Ramstein που διεξάγεται στην δυτική και νότια κυρίως Ελλάδα, στρατιωτικές πηγές δεν αποκλείουν αυτές τις ημέρες να παρατηρηθούν μετά από μήνες οι πρώτες παραβιάσεις του Ελληνικού Εναέριου Χώρου από τουρκικά μαχητικά.

Η κυριαρχία της Ελλάδας στον αέρα ασκείται εντός 10 ν.μ. από τις ακτές της (δυνάμει του Διατάγματος της 6ης Σεπτεμβρίου 1931 (το οποίο όρισε προς τούτο ειδική αιγιαλίτιδα ζώνη 10 ν.μ. από τις ακτές της),  σε συνδυασμό με τους νόμους 5017/1931, 230/1936 και 1815/1988). Η Ελλάδα, ως κυρίαρχο κράτος, επέλεξε να ασκεί κυριαρχία στον αέρα μέχρι το όριο των 10 ν.μ. των χωρικών της υδάτων που όρισε το 1931, όσον αφορά τα ζητήματα αεροπορίας και αστυνομεύσεως αυτής, ενώ στη θάλασσα επέλεξε να ασκεί κυριαρχία μέχρι τα 6 ν.μ. (Ν. 230/1936 και Ν.Δ. 187/1973). Σημειώνεται δε, ότι με την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης της Ελλάδας στα 12 ν.μ. στο Ιόνιο (Ν.4767/2021), το εύρος του εθνικού εναερίου χώρου καθορίζεται στην περιοχή αυτή στα 12 ν.μ.

Η Τουρκία έχει συστηματικά προβεί στο παρελθόν σε παραβιάσεις  του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου με στρατιωτικά αεροσκάφη, συχνότατα οπλισμένα, τα οποία πραγματοποιούν και πτήσεις σε χαμηλό ύψος ακόμη και υπεράνω  κατοικημένων νησιών.

Η συμπεριφορά αυτή της Τουρκίας, συνιστά κατάφωρη παραβίαση της ελληνικής κυριαρχίας και δύναται να προκαλέσει θερμό επεισόδιο. Ο ισχυρισμός της Τουρκίας περί αντιθέσεως του εύρους του ελληνικού εθνικού εναερίου χώρου προς το διεθνές δίκαιο είναι αβάσιμος για τους εξής λόγους:

α) δεδομένου ότι ο «δικαιούμενος το μείζον, δικαιούται και το έλασσον», η άσκηση κυριαρχίας στον εναέριο χώρο μέχρι τα 10 ν.μ. είναι απολύτως νόμιμη, αφού δεν υπερβαίνει τα 12 ν.μ. που ορίζει το δίκαιο της θάλασσας ως ανώτατο όριο του εύρους της αιγιαλίτιδας ζώνης και του εθνικού εναέριου χώρου,

β) η Ελλάδα έχει προβεί στη  γνωστοποίηση της ανωτέρω νομοθεσίας,

γ) η Τουρκία, από το 1931 και για πολλές δεκαετίες αποδεχόταν το εύρος των 10 ν.μ. του ελληνικού εθνικού εναέριου χώρου χωρίς ουδεμία διαμαρτυρία ή αμφισβήτηση, γεγονός που θεμελιώνει κατά το διεθνές δίκαιο σιωπηρή αποδοχή. Το σχετικό Προεδρικό Διάταγμα εφαρμόσθηκε από το 1931 ομοιόμορφα.

GALLERY

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ