H Ελληνική Πολεμική Αεροπορία είναι γνωστό ότι στην παρούσα φάση και για τα επόμενα χρόνια θα είναι κυρίαρχη όχι μόνο στο Αιγαίο και την ΝΑ Μεσόγειο αλλά και στα Βαλκάνια, εξασφαλίζοντας ως κράτος μέλος του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, τον Εθνικό εναέριο χώρο χωρών της Βαλκανικής χερσονήσου με ασθενή πολεμική αεροπορία, όπως αυτή των Τιράνων, των Σκοπίων και της Σόφιας.
Οι ΗΠΑ δεν αντικαθιστούν με F-16 τα Βουλγαρικά γερασμένα MiG-29
Ειδικότερα αναφορικά με την Βουλγαρική πολεμική Αεροπορία, αυτό καθίσταται αναγκαίο τουλάχιστον μέχρι το 2026 όπως θα δούμε, αφού σύμφωνα με έγκριτο Βουλγαρικό ΜΜΕ "οι ΗΠΑ αρνούνται να αντικαταστήσουν τα F-16 στη Βουλγαρία, συνιστούν τα MiG-29", όπου επισημαίνονται τα παρακάτω κύρια σημεία κατά την εκτίμησή μας:
"Οι ΗΠΑ δεν θα παράσχουν στη Βουλγαρική Πολεμική Αεροπορία μαχητικά F-16 για να αντικαταστήσουν τα γερασμένα MiG-29.
Αυτό δήλωσε σήμερα ο υπηρεσιακός υπουργός Άμυνας της Βουλγαρίας κ.Στογιάνοφ, λέγοντας πως η Ουάσιγκτον «συνιστά ανεπιφύλακτα στη Βουλγαρία να συνεχίσει τη λειτουργία του αεροσκάφους MiG-29», όπως αναφέρει το Obektivno.bg.
Η Βουλγαρία χρειάζεται μαχητικά αεροσκάφη για να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της στο πλαίσιο της ένταξης στο ΝΑΤΟ, καθώς και για να εγγυηθεί την ασφάλεια του βουλγαρικού εναέριου χώρου.
Η Πολεμική Αεροπορία πετά αυτή τη στιγμή 11 μαχητικά MiG-29, ωστόσο αυτά είναι πολύ παλιά και μερικά από αυτά χρειάζονται επισκευή κινητήρα.
Η Βουλγαρία παρήγγειλε οκτώ μαχητικά F-16 Block 70/72 το 2019, ενώ στο τέλος του έτους πλήρωσε στη Lockheed Martin το 100% του ζητούμενου ποσού.
Ωστόσ, όπως γνωρίζουμε, η παγκόσμια πανδημία του κορωνοϊού άλλαξε σχέδια και χρονοδιαγράμματα.
Έτσι το πρώτο μαχητικό δεν θα φτάσει του χρόνου, αλλά πιθανότατα το 2026.
Πριν από λίγο καιρό το βουλγαρικό υπουργείο Άμυνας έστειλε αίτημα στις ΗΠΑ για αντικατάσταση των Mig-29 και σήμερα η απάντηση της Ουάσιγκτον έγινε σαφής.
Ένας από τους πιθανούς λόγους άρνησης είναι ίσως η έλλειψη επαρκώς εκπαιδευμένων πιλότων. Η Βουλγαρία έχει ήδη πιλότους F-16 που επέστρεψαν από τις ΗΠΑ, αλλά σαφώς δεν επαρκούν. Σε αυτή την κατάσταση, η Βουλγαρία δεν μπορεί να χειριστεί τα F-16, ακόμα κι αν το επιτρέψει η Ουάσιγκτον.
Η άρνηση της Ουάσιγκτον να παράσχει μαχητικά αεροσκάφη αντικατάστασης έναντι αμοιβής αφήνει μια σοβαρή τρύπα στην άμυνα της χώρας.
Το πρόβλημα επισκευής των κινητήρων των Mig-29 και η Ρωσική "τακτική"
Πρώτα, η Βουλγαρία θα πρέπει να επισκευάσει τους κινητήρες των υπαρχόντων μαχητικών της.
Επί του παρόντος, μόνο η Πολωνία και το Ισραήλ μπορούν να πραγματοποιήσουν αυτήν την επισκευή.
Η Ρωσία μπορεί επίσης, αλλά λόγω της εισβολής στην Ουκρανία, η Βουλγαρία αρνείται να χρησιμοποιήσει τις υπηρεσίες της Ρωσικής Ομοσπονδίας.
Τα τελευταία χρόνια, οι Ρωσικές Αεροδιαστημικές Δυνάμεις εισέβαλαν συχνά εσκεμμένα στον εναέριο χώρο της Βουλγαρίας, υποχρεώνοντας τα μαχητικά της χώρας να τα αναχαιτίσουν.
Αυτό επαναλαμβανόταν σχεδόν δύο φορές το μήνα, με αποτέλεσμα την ταχύτερη φθορά των Βουλγαρικών μαχητικών αεροσκαφών, τον εξαναγκασμό της χώρας να κάνει συχνότερες επισκευές τους , αλλά και την αποδυνάμωση της βουλγαρικής αεράμυνας.
Μετά την επίσημη απάντηση από την Ουάσιγκτον, ο υπουργός Στογιάνοφ ανακοίνωσε ότι η βουλγαρική κυβέρνηση εργάζεται για την παράταση της διάρκειας ζωής των MiG-29 της.
Ο υπουργός Στογιάνοφ απάντησε σε άλλη κοινοβουλευτική ερώτηση σχετικά με την αποστολή όπλων στην Ουκρανία.
Το ενδεχόμενο η Βουλγαρία να χρησιμοποιήσει ένα ποσό πολλών εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων για την αγορά αμερικανικού στρατιωτικού εξοπλισμού εάν η χώρα μας παράσχει στην Ουκρανία σοβιετικό στρατιωτικό εξοπλισμό, δε θεωρείται πλέον ως εφικτό."
Αναβάθμιση της Ελλάδας σε κυρίαρχο αεροπορικό ρόλο στα Βαλκάνια
Με βάση τα παραπάνω, η Βουλγαρία παρήγγειλε οκτώ μαχητικά F-16 Block 70/72 το 2019 και ενώ στο τέλος του έτους, η Σόφια πλήρωσε στη Lockheed Martin το 100% του ζητούμενου ποσού, της γνωστοποιήθηκε ότι το πρώτο μαχητικό δεν θα φτάσει του χρόνου, αλλά πιθανότατα το 2026.
Παράλληλα οι ΗΠΑ δεν της δίνουν άμεσα F-16 για να αντικαταστήσει τα γηρασμένα Mig-29, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα τον προσανατολισμό της Σόφιας για αναζήτηση χωρών και τρόπων συντήρησής τους.
Συμπερασματικά θα λέγαμε ότι η Βουλγαρική Πολεμική Αεροπορία θα είναι αδύναμη τουλάχιστον μέχρι το 2026 και συνεπώς η Ελλάδα ως σύμμαχος κράτος της στο ΝΑΤΟ, θα δύναται να εγγυηθεί την ασφάλεια του εναέριου χώρου της, μετά τα Σκόπια και Αλβανία που το κάνει ήδη, με αποτέλεσμα η χώρα μας να αγορεύεται ως η κυρίαρχη αεροπορική δύναμη στα Βαλκάνια.
Αυτό έχει πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα, αφού θα δύναται να επηρεάσει την στάση της Βουλγαρίας υπέρ μας σε μια σειρά από Διεθνή ζητήματα, όπως είναι η παροχή στήριξή της προκειμένου να εκλεγούμε στον ΟΗΕ ως μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου ασφαλείας, αλλά και στα Ελληνοτουρκικά.
Τέλος οι ΗΠΑ δίνουν ουσιαστικά το χρίσμα της Ελλάδας ως ηγέτιδας αεροπορικής δύναμης στα Βαλκάνια, η οποία στα πλαίσια του ΝΑΤΟ θα εγγυάται τον εναέριο χώρο τους.
Εκτίμησή μας είναι πως οι ΗΠΑ βλέπουν την χώρα μας ως μια πιστή Σύμμαχο, νησίδα ασφαλείας και σταθερότητας στην ΝΑ πτέρυγα του ΝΑΤΟ, δύναμη εγγύησης της ειρήνης στα Βαλκάνια-Αιγαίο-ΝΑ Μεσόγειο και δεν θα επιτρέψουν με κανένα τρόπο να διασαλευθεί αυτό από τους Τούρκους.