Ξεκίνησαν οι έρευνες στην περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια της Ανδραβίδας για τον εντοπισμό του κουτιού που περιέχει την κασέτα hi8, αλλά και όσο γίνεται περισσότερων κομματιών του μαχητικού F-4E, του οποίου η πτώση προκάλεσε τον θάνατο τον 31ος ετών σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη και τον 29χρονο υποσμηναγό Μάριο Μιχαήλ Τουρούτσικα. Η συγκεκριμένη κασέτα, η κατάσταση της οποίας είναι άγνωστη, χρησιμοποιείται ως ένα είδος καταγραφέα στα μαχητικά καθώς σε αυτά δεν υπάρχει το κλασσικό «μαύρο κουτί» των επιβατικών αεροπλάνων
Η περιοχή των ερευνών δεσμεύτηκε σήμερα το πρωί μέχρι νεωτέρας καθώς οι καιρικές συνθήκες δεν επέτρεπαν τον πλου προς το σημείο του Ωκεανογραφικού Ναυτίλος του Πολεμικού Ναυτικού.
Τα σενάρια της πτώσης
Οι έλληνες πιλότοι εκπαιδεύονται όπως θα πολεμήσουν και σε αυτό το πλαίσιο εκτελούν και την πολύ απαιτητική πτήση σε χαμηλό ύψος κάτι που εγκυμονεί κινδύνους.
Αν και το τι συνέβη πραγματικά θα γίνει γνωστό μετά την ανάλυση των δεδομένων από την Πολεμική Αεροπορία, εμπειρογνώμονες δεν αποκλείουν κανένα σενάριο. Η απώλεια κινητήρα δεν θεωρείται πολύ πιθανή από τους ειδικούς καθώς ο συγκεκριμένος τύπος μαχητικού είναι δικινητήριος και αν υπήρχε θέμα με τον έναν, θα μπορούσε ο χειριστής να σώσει το αεροσκάφος με την ισχύ του δεύτερου. Το άλλο σενάριο που εξετάζεται είναι εκείνο της ξαφνικής απώλειας υδραυλικών που σε συνδυασμό με τους απαιτητικούς ελιγμούς που διενεργούσε το μαχητικό σε πολύ χαμηλό ύψος, δεν έδωσε κανένα περιθώριο στον χειριστή.
Η άλλη περίπτωση που εξετάζεται είναι εκείνη ενός καθοδικού ρεύματος την στιγμή που το αεροπλάνο ήταν ακόμα πιο κάτω από τα 100 μέτρα του σεναρίου της άσκησης.
Τέλος εξετάζεται ακόμα η πιθανότητα ενός ελιγμού με πολύ περισσότερα g από ότι μπορούσε να αντέξει ο πιλότος ή που έθεσε το αεροσκάφος εκτός φακέλου πτήσεως οδηγώντας το σε απώλεια στήριξης.
Όλα αυτά βέβαια είναι σενάρια και εκτιμήσεις απόστρατων και εν ενεργεία χειριστών με βάση το προφίλ της άσκησης και όχι με τεχνικά και άλλα δεδομένα που θα γίνουν γνωστά από το ίδιο το αεροπλάνο, το οποίο έχει καταστραφεί, επί της ουσίας διαλυθεί από την σφοδρότητα της πρόσκρουσης και ίσως να χρειαστεί η ανέλκυση κομματιών από το μεγάλο βάθος των 1000 μέτρων που έχει η θάλασσα στην συγκεκριμένη περιοχή, προκειμένου σε βάθος χρόνου να γίνουν γνωστά τα αίτια.
Το χρονικό της πτώσης
Στις 30 Ιανουαρίου στις 10:15 το πρωί τα δύο μαχητικά αεροσκάφη F-4 Φαντομ απογειώνονται από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας. Το σενάριο της άσκησης που καλούνται να εκτελέσουν οι πιλότοι είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Χαμηλή πτήση με ελιγμούς στα μόλις 300 πόδια. Για 15 λεπτά τα δύο μαχητικά πετούν χαμηλά στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας με πολύ υψηλές ταχύτητες. Στις 10:30 το στίγμα του ενός αεροσκάφους χάνεται από τα ραντάρ.
Ο νούμερο δύο του σχηματισμού παραμένει στην περιοχή για όσο του επιτρέπουν τα καύσιμα, δίνοντας τις πρώτες πληροφορίες καθώς αμέσως ξεκινά άσκηση έρευνας και διάσωσης με δύο ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας ένα του Πολεμικού Ναυτικού και πλωτά του λιμενικού.
Γρήγορα θα εντοπιστούν τα συντρίμμια του μαχητικού το οποίο φαίνεται να έχει διαλυθεί εντελώς από την βίαιη πρόσκρουση στη θάλασσα.
Λίγη ώρα αργότερα και αφού έχουν ενημερωθεί οι δικοί του ανακοινώνεται κι επίσημα πως ο συγκυβερνήτης του μαχητικού, ο 29χρονος υποσμηναγός Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας έχει χάσει τη ζωή του.
Δύο ημέρες αργότερα θα επιβεβαιωθεί πως και ο 31χρονος κυβερνήτης Ευστάθιος Τσιτλακίδης είναι νεκρός.