Η ώρα 10.15 το πρωί. Τα δύο μαχητικά αεροσκάφη F-4 Φαντομ απογειώνονται από το στρατιωτικό αεροδρόμιο της Ανδραβίδας. Το σενάριο της άσκησης που καλούνται να εκτελέσουν οι πιλότοι είναι ιδιαίτερα απαιτητικό. Χαμηλή πτήση με ελιγμούς στα μόλις 300 πόδια. Για 15 λεπτά τα δύο μαχητικά πετούν χαμηλά στα 100 μέτρα από την επιφάνεια της θάλασσας με πολύ υψηλές ταχύτητες. Στις 10:30 το στίγμα του ενός αεροσκάφους χάνεται από τα ραντάρ.
Ο νούμερο δύο του σχηματισμού παραμένει στην περιοχή για όσο του επιτρέπουν τα καύσιμα, δίνοντας τις πρώτες πληροφορίες καθώς αμέσως ξεκινά άσκηση έρευνας και διάσωσης με δύο ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας ένα του Πολεμικού Ναυτικού και πλωτά του λιμενικού.
Γρήγορα θα εντοπιστούν τα συντρίμμια του μαχητικού το οποίο φαίνεται να έχει διαλυθεί εντελώς από την βίαιη πρόσκρουση στη θάλασσα.
Λίγη ώρα αργότερα και αφού έχουν ενημερωθεί οι δικοί του ανακοινώνεται κι επίσημα πως ο συγκυβερνήτης του μαχητικού, ο 29χρονος υποσμηναγός Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας έχει χάσει τη ζωή του.
Οι έρευνες για τον κυβερνήτη του αεροσκάφους, τον 31ος ετών σμηναγό Ευστάθιο Τσιτλακίδη συνεχίζονται. Η ενημέρωση από την Πολεμική Αεροπορία αναφέρει συγκεκριμένα: «θα συνεχιστεί και κατά τις βραδινές ώρες η επιχείρηση έρευνας - διάσωσης για τον εντοπισμό του αγνοούμενο κυβερνήτη του F-4. Στην περιοχή επιχειρούν 1 C-130, 1 Super Puma, 1 S-70 (τα Ε/Π θα εναλλάσσονται κατά τη διάρκεια της νύκτας) και πλωτά μέσα του ΛΣ».
Συγκλονισμένος από το δυστύχημα ο πρωθυπουργός προχώρησε σε σχετική ανάρτηση: «Πρόκειται για ένα τραγικό δυστύχημα την ώρα του καθήκοντος, υπό εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες εκπαίδευσης. Που βυθίζει στο πένθος την Πολεμική Αεροπορία, και υπενθυμίζει σε όλους μας πόσο σκληρή και επικίνδυνη είναι η μάχη που δίνουν καθημερινά οι πιλότοι μας, για την προάσπιση των αιθέρων της πατρίδας μας. Τα ειλικρινή μου συλλυπητήρια στην οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού. Η Πατρίδα δεν θα τον ξεχάσει».
«Βαθιά η θλίψη όλων μας για τον άδικο χαμό του υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα.Η σκέψη μας αυτές τις δύσκολες ώρες στους δικούς του ανθρώπους» αναφέρει σε ανάρτησή του ο Αλέξης Τσίπρας.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ Νίκος Ανδρουλάκης δήλωσε: «Καθημερινά τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων δίνουν τα πάντα για την προάσπιση της πατρίδας και της εθνικής μας κυριαρχίας. Είμαστε όλοι συγκλονισμένοι από την απώλεια του Υποσμηναγού (Ι) Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα εν ώρα καθήκοντος. Τα θερμά μου συλλυπητήρια στην οικογένεια και τους συναδέλφους του»
«Το ΚΚΕ εκφράζει τα συλλυπητήριά του για την απώλεια του συγκυβερνήτη του F-4 Phantom II, που με τραγικό τρόπο έχασε τη ζωή του, κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης. Μαζί με τις έρευνες για τον εντοπισμό του αγνοουμένου κυβερνήτη, επείγει να διερευνηθούν άμεσα όλα τα αίτια του θανατηφόρου δυστυχήματος» δηλώνει ο Περισσός.
«Η Ελληνική Λύση εκφράζει τα ειλικρινή της συλλυπητήρια στους οικείους του Υποσμηναγού Μάριου - Μιχαήλ Τουρούτσικα. «Του ανδρειωμένου ο θάνατος, θάνατος δεν λογιέται». Ο Υποσμηναγός Μάριος - Μιχαήλ Τουρούτσικας θα ζει για πάντα στις καρδιές των Ελλήνων».
«Εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια στην οικογένεια, τους συναδέλφους και τους οικείους του άτυχου νεαρού συγκυβερνήτη εκπαιδευτικής πτήσης Phantom F4. Πέρα από τον άμεσο εντοπισμό του αγνοούμενου κυβερνήτη πρέπει να διερευνηθούν άμεσα και τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος» αναφέρει το ΜεΡΑ25.
Με εντολή του Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου κηρύσσεται τριήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, από σήμερα έως τις 2 Φεβρουαρίου 2023, ενώ ο υπουργός στο σχετικό μήνυμά του αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα»
Τα σενάρια της πτώσης
Οι έλληνες πιλότοι εκπαιδεύονται όπως θα πολεμήσουν και σε αυτό το πλαίσιο εκτελούν και την πολύ απαιτητική πτήση σε χαμηλό ύψος κάτι που εγκυμονεί κινδύνους.
Αν και το τι συνέβη πραγματικά θα γίνει γνωστό μετά την ανάλυση των δεδομένων από την Πολεμική Αεροπορία, εμπειρογνώμονες δεν αποκλείουν κανένα σενάριο. Η απώλεια κινητήρα δεν θεωρείται πολύ πιθανή από τους ειδικούς καθώς ο συγκεκριμένος τύπος μαχητικού είναι δικινητήριος και αν υπήρχε θέμα με τον έναν, θα μπορούσε ο χειριστής να σώσει το αεροσκάφος με την ισχύ του δεύτερου. Το άλλο σενάριο που εξετάζεται είναι εκείνο της ξαφνικής απώλειας υδραυλικών που σε συνδυασμό με τους απαιτητικούς ελιγμούς που διενεργούσε το μαχητικό σε πολύ χαμηλό ύψος, δεν έδωσε κανένα περιθώριο στον χειριστή.
Η άλλη περίπτωση που εξετάζεται είναι εκείνη ενός καθοδικού ρεύματος την στιγμή που το αεροπλάνο ήταν ακόμα πιο κάτω από τα 100 μέτρα του σεναρίου της άσκησης.
Τέλος εξετάζεται ακόμα η πιθανότητα ενός ελιγμού με πολύ περισσότερα g από ότι μπορούσε να αντέξει ο πιλότος ή που έθεσε το αεροσκάφος εκτός φακέλου πτήσεως οδηγώντας το σε απώλεια στήριξης.
Όλα αυτά βέβαια είναι σενάρια και εκτιμήσεις απόστρατων και εν ενεργεία χειριστών με βάση το προφίλ της άσκησης και όχι με τεχνικά και άλλα δεδομένα που θα γίνουν γνωστά από το ίδιο το αεροπλάνο, το οποίο έχει καταστραφεί, επί της ουσίας διαλυθεί από την σφοδρότητα της πρόσκρουσης και ίσως να χρειαστεί η ανέλκυση κομματιών από το μεγάλο βάθος των 1000 μέτρων που έχει η θάλασσα στην συγκεκριμένη περιοχή, προκειμένου σε βάθος χρόνου να γίνουν γνωστά τα αίτια.