Πολεμική αεροπορία

Αιγαίο: Χωρίς σταματημό οι εικονικές αερομαχίες ελληνικών και τουρκικών μαχητικών

Είναι γνωστό ότι, σε καθημερινή βάση οι Τούρκοι στέλνουν φωτογραφικά αεροσκάφη αλλά  και µαχητικά F-16, για να καταγράψουν και να επαναβεβαιώσουν τις θέσεις της Ελληνικής αεράμυνας.

Πρόσφατο παράδειγμα, η απόπειρα των Τούρκων να  καταγράψουν και να επαναβεβαιώσουν τις θέσεις των S-300 στο Τυμπάκι της Κρήτης,  στέλνοντας  ένα ζεύγος μαχητικών αεροσκαφών F-16 και ένα φωτογραφικό αεροσκάφος Phantom RF-4, με σκοπό τη λήψη αεροφωτογραφιών των συγκεκριμένων αντιαεροπορικών συστημάτων αλλά και τον εντοπισμό της ακριβούς τοποθεσίας τους.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Η συγκεκριμένη αποστολή, αξιολογήθηκε ως πτήση κατασκοπείας από το Πεντάγωνο, η οποία είχε ως στόχο να εξυπηρετήσει την τουρκική «μονταζιέρα», στο πλαίσιο της προσπάθειας της Άγκυρας, να αναδείξει σε επίπεδο ΝΑΤΟ ότι, και η χώρα μας έχει στο οπλοστάσιό της το συγκεκριμένο ρωσικό οπλικό σύστημα.

Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη μάλιστα προκειμένου να έχουν τα απαραίτητα καύσιμα, έτσι ώστε να εκτελέσουν την αποστολή τους, ακόμη και στο ενδεχόμενο που απαιτούνταν η εμπλοκή τους με αντίστοιχα ελληνικά που θα έσπευδαν να τα αναχαιτίσουν, φρόντισαν να ανεφοδιαστούν στον αέρα, λίγο προτού εισέλθουν στον ελληνικό εναέριο χώρο. 

Τα τουρκικά αεροσκάφη, ωστόσο, όπως και ο στόχος της αποστολής τους, έγιναν εγκαίρως αντιληπτά από την ελληνική πλευρά, με την πορεία τους να καταγράφεται συνεχώς από τα ραντάρ της Πολεμικής Αεροπορίας.

Σχεδόν ταυτόχρονα με την είσοδό τους στο FIR Αθηνών , δόθηκε εντολή στα ελληνικά μαχητικά επιφυλακής στην 115 Πτέρυγα Μάχης στη Σούδα, να απογειωθούν προκειμένου να σπεύσουν προς αναχαίτισή τους, όπως και τελικά έγινε στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Καρπάθου. 

Σύμφωνα με  την γνωστή εφημερίδα "το Βήμα", συνεχίζονται χωρίς σταματημό οι εικονικές αερομαχίες στο Αιγαίο.
«Πάντως οι προκλήσεις στο Αιγαίο συνεχίζονται. Μπορεί να μην είναι οι παραβιάσεις 90 και 100 όπως ήταν τις προηγούμενες φορές (ήταν 19), μπορεί να μην έγιναν χθες οι περισσότερες από τουρκικά μαχητικά, αλλά από κατασκοπευτικά (ATR-72 και CN-235), ωστόσο υπήρξαν πέντε εικονικές αερομαχίες (κάτι που προκαλεί κινδύνους)», αναφέρει.

Αερομαχία, ονομάζεται η οποιαδήποτε πολεμική συμπλοκή πολεμικών αεροσκαφών αντιπάλων δυνάμεων. Είναι στρατιωτικός αεροπορικός σύνθετος όρος (αέρας + μάχη) και χαρακτηρίζει γενικά την μάχη που επιχειρείται στον αέρα.

Ο όρος αυτός, χρησιμοποιείται ειδικότερα σε συμπλοκή δύο ή περισσοτέρων αεροσκαφών, από κάθε αντίπαλη δύναμη, και όχι κατά μεμονωμένου αεροσκάφους. Απώτερος σκοπός μιας αερομαχίας, μπορεί να είναι αμυντικός π.χ. η αναχαίτιση, ή καταδίωξη του από αέρος εισβολέα, ή ακόμα και επιθετικός με προσβολή και κατάρριψη των αντιπάλων αεροσκαφών.

Οι αερομαχίες επιχειρούνται από μαχητικά αεροσκάφη και ειδικότερα από καταδιωκτικά, ικανά να εκτελούν «εν όψει αλλήλων» επιδέξιους ταχύτατους ελιγμούς, χαρακτηριζόμενοι εξ αυτού αερομαχητικοί ελιγμοί, προκειμένου να πετύχουν την καταλληλότερη θέση προσβολής ή και αποφυγής εχθρικής προσβολής.

Χαρακτηριστικό της επικινδυνότητας μιας αερομαχίας, αποτελεί η περίπτωση του  Σμηναγού Κωνσταντίνου Ηλιάκη της Ελληνικής πολεμικής αεροπορίας, που σκοτώθηκε από Τούρκο πιλότο, πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος, στις 23 Μαΐου 2006.

Στις 23 Μαΐου 2006, έπειτα από θερμό επεισόδιο ελληνικών και τουρκικών μαχητικών, πραγματοποιώντας αναχαίτιση τουρκικού F-16 το αεροσκάφος του Κωνσταντίνου Ηλιάκη, κατέπεσε κοντά στην Κάρπαθο.

Λίγο πριν από τις 12.40 το μεσημέρι τουρκικός σχηματισμός μαχητικών αεροσκαφών F-16, στο οποίο συμμετείχε και ένα φωτογραφικό αεροσκάφος RF-4 μπήκε στην περιοχή ευθύνης του FIR Αθηνών από το Νοτιοανατολικό Αιγαίο, κατά την πάγια τουρκική πρακτική, χωρίς να έχει υποβάλει σχέδια πτήσης.

Πιθανότατα η αποστολή ήταν η φωτογράφιση των αντιαεροπορικών συστημάτων S-300, που φιλοξενούνταν στην Κρήτη. Ένα ζεύγος ελληνικών F-16, σηκώθηκε από την αεροπορική βάση της Σούδας για να αναγνωρίσει και να αναχαιτίσει τα τουρκικά μαχητικά. Η διαταγή όμως ήταν σαφής: τα ελληνικά μαχητικά δεν έπρεπε να αφήσουν τα τουρκικά αεροσκάφη να πλησιάσουν τα παράλια της Κρήτης και να φωτογραφίσουν ελληνικές εγκαταστάσεις.

Περίπου στις 12.45 το ελληνικό ζεύγος αεροσκαφών, είχε πλησιάσει τα τουρκικά. Εκεί συνέβη η σύγκρουση των δύο μαχητικών. Συγκεκριμένα, ο χειριστής του τούρκικου αεροσκάφους F-16C, Χαλί Ιμπραήμ Οσκεμπίρ, κάνοντας έναν δολοφονικό ελιγμό, χτύπησε με το δεξί φτερό την καλύπτρα του αεροσκάφους του Ηλιάκη, με αποτέλεσμα αυτό να πάρει ανεξέλεγκτη πορεία.

Τα συντρίμμια του μαχητικού βρέθηκαν λίγο αργότερα, επιβεβαιώνοντας το τραγικό συμβάν, ενώ ο Τούρκος πιλότος κάνοντας χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος, βρέθηκε στη θάλασσα.

Τέλος να υπενθυμίσουμε ότι, μπροστά στα μάτια 10.000 και πλέον θεατών του airshow της Τανάγρας μια εικονική αερομαχία (dog fight), έλαβε χώρα.  Αερομαχίες γίνονται κάθε μέρα στο Αιγαίο, αλλά αερομαχία με… θεατές; Είναι δυνατόν; Και όμως είναι, αφού ένα ελληνικό F-16 βρέθηκε αντιμέτωπο με ένα επίσης… ελληνικό Mirage 2000-5. Ποιο άραγε θα νικούσε; Ποιο θα αναχαίτιζε ποιο; Αυτό άλλωστε είναι και το αναπάντητο ερώτημα ανάμεσα στους πιλότους.

Προσπαθούσαν το ένα να «πιάσει» την ουρά του άλλου. Να γίνει δηλαδή η αναχαίτιση.

Σε κάποια στιγμή ρωτήθηκε ο Αρχηγός Τακτικής Αεροπορίας αντιπτέραρχος (I) Γιώργος Φασούλας, ποιος πιλότος από τα δύο μαχητικά θα βγει νικητής; Ο κ. Αρχηγός χωρίς να σηκώσει τα μάτια του από τα αεροπλάνα είπε…«ο Έλληνας». Μα και οι δύο Έλληνες ήταν, αλλά οι αξιωματικοί της Πολεμικής Αεροπορίας έδωσαν την απάντηση που δίνουν καθημερινώς, είτε είναι νύκτα, είτε είναι μέρα, οι πιλότοι μας στο Αιγαίο: «Ο Έλληνας είναι αυτός που νικά». Αυτό είπαν και τίποτα άλλο, την ώρα που τα μαχητικά ολοκλήρωναν την αερομαχία.

 

 

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ