Στο Πενταπόσταγμα αναφέραμε χθες ότι ολοκληρώθηκε η συνεδρίαση της Ειδικής Διαρκούς Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες από κοινοβουλευτικούς συντάκτες η εθνική αντιπροσωπεία προχωράει σε έγκριση για ένα νέο εξοπλιστικό πακέτο. Πρόκειται για πολύ σημαντικά όπλα, που θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο τις ένοπλες δυνάμεις.
Αφορά συγκεκριμένα:
• Δομικό εκσυγχρονισμό και αναβάθμιση 38 Α/Φ F-16 σε Block50++ Adv. με Link-16
• Κ/Β αντι-ραντάρ AGM-88E HARM
• Κ/Β αέρος-επιφανείας AGM-84L Harpoon Block II για F-16 και P-3H
• Προηγμένα Ατρακτίδια Σκόπευσης (ATP) AN/AAQ-33 Sniper.
Αντι-ραντάρ AGM-88E AARGM
To AGM-88E AARGM αναπτύχθηκε ως εξέλιξη του HARM, με νέο τμήμα κατευθύνσεως και τροποποιημένο τμήμα ελέγχου ενώ διατηρούνται ο πυραυλοκινητήρας, η πολεμική κεφαλή και τα πτερύγια του HARM. Ο αισθητήρας πολλαπλών διαμορφώσεων, είναι σχεδιασμένος για να αντιμετωπίζει την παύση λειτουργίας των συστημάτων ραντάρ του αντιπάλου που στοχοποιεί ο πύραυλος.
Ο αισθητήρας ενσωματώνει τερματικό αισθητήρα χιλιοστομετρικού μήκους κύματος, προηγμένο δέκτη αντι-ραντάρ και σύστημα ναυτιλίας GPS/INS. Ο πύραυλος λαμβάνει τακτικές πληροφορίες μέσω ενσωματωμένου Ολοκληρωμένου Συστήματος Μετάδοσης Δέκτη, που παρέχει πληροφορίες καταστάσεως και επιβεβαίωση δεύτερης πηγής στον χειριστή. Ο πύραυλος μεταδίδει αναφορές εκτιμήσεως πρόσκρουσης όπλου σε πραγματικό χρόνο και έχει δυνατότητα πλήγματος από μεγάλες αποστάσεις.
Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά, ο AARGM έχει μήκος 4,17 μέτρα, διάμετρο 25,4 εκ. και βάρος 361 κιλά. Η εμβέλειά του ξεπερνά τα 60 ν.μ. και αναπτύσσει ταχύτητα μεγαλύτερη των 2 Mach.
Στον σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας είναι η απόκτηση αριθμού πυραύλων AGM-88E AARGM για την αντικατάσταση των υφισταμένων στο οπλοστάσιό της AGM-88B HARM.
Ανίκητη πάνω από το Αιγαίο η Πολεμική Αεροπορία
Σήμερα η Πολεμική Αεροπορία με τον αεροπορικό στόλο που διαθέτει αλλά κυρίως την εμπειρία των «γερακιών» σε πολυποίκιλες αποστολές, την έχει αναδείξει σε μια ισχυρή δύναμη, ιδιαίτερα υπολογίσιμη και φόβητρο για κάθε επίδοξο αντίπαλο.
Τα παθήματα των γειτόνων πολλά, είτε στις αερομαχίες είτε και σε πιο σύνθετες αποστολές που απαιτούν λεπτομερή σχεδίαση.
Πέρυσι, η Ελλάδα αποφάσισε να αναβαθμίσει 82 μαχητικά αεροσκάφη F-16 στη διαμόρφωση Block 70. Προς αυτή την κατεύθυνση, η αμερικανική εταιρεία Lockheed Martin συνεχίζει να εργάζεται για το ελληνικό F-16 Block 70 Modernization. Η Ελλάδα, από την άλλη, εκσυγχρονίζει τα πολεμικά της αεροπλάνα Block 50 με εξαρτήματα από τα αεροσκάφη Block 52+ αναβαθμισμένα στη διαμόρφωση Block 70.
Στο πλαίσιο του «Προγράμματος Εκσυγχρονισμού F-16 Block 50» αξίας 700 εκατομμυρίων δολαρίων που ψήφισε η Βουλή των Ελλήνων, 38 πολεμικά αεροσκάφη F-16 Block 50 του αποθέματος της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, θα αναβαθμιστούν στο πρότυπο Block 52+. Προς αυτή την κατεύθυνση, ραντάρ, υπολογιστής αποστολής κ.λπ. αφαιρέθηκαν από τα F-16 σε διαμόρφωση Block 52+ και αναβαθμίστηκαν στο επίπεδο Block 70. Ο εξοπλισμός θα τοποθετηθεί σε Block 50 F-16.
Ήδη μια σειρά από απαρτία και εξαρτήματα τα οποία αφαιρούνται από τα υπό αναβάθμιση F-16 τα οποία μετατρέπονται σε Viper στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ περιμένουν να τοποθετηθούν στα 38 F-16 με τον χρόνο ζωής τους από τη στιγμή που αποσυναρμολογούνται από τα μαχητικά να μετρά αντίστροφα. Χαρακτηριστικό είναι ότι κάθε ραντάρ που αφαιρείται κοστίζει τουλάχιστον 2,5 εκ ευρώ ενώ συνολικά τα απάρτια και εξαρτήματα τα οποία αφαιρούνται-μεταξύ των οποίων και το πολύτιμο για την δικτυοκεντρική αναβάθμιση Link 16-κοστολογούνται περίπου στα 4 εκ ανά μαχητικό.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό η αναβάθμιση των 38 F-16 block 50 θα εκτινάξει και το υπόλοιπο των ωρών πτήσης στις 10.000 έως 12.000 την ώρα που τα αεροσκάφη έχουν σε περίπου 25 χρόνια ‘’γράψει’’ περίπου 4.000- 5.000 ώρες. Ουσιαστικά δηλαδή θα τους δώσει ακόμη πολλά χρόνια επιχειρησιακής αξιοποίησης.
Επιπλέον, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα προμηθευτεί 30 Sniper Advanced Aiming Pods (ATP), για τα εκσυγχρονισμένα πολεμικά αεροσκάφη F-16 Block 50.
Να υπενθυμίσουμε ότι τον Οκτώβριο του 2017, το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ ενέκρινε ένα έργο 2,4 δισεκατομμυρίων δολαρίων, για την αναβάθμιση των ελληνικών F-16 στη διαμόρφωση Viper, κάτι που τα βελτιώνει σημαντικά. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, τα δύο πρώτα χρόνια του έργου θα δαπανηθούν για την εγγραφή και το πρωτότυπο των συστημάτων που θα ενσωματωθούν. Τον τρίτο χρόνο θα ξεκινήσει η ενσωμάτωση της Viper στα ελληνικά μαχητικά αεροσκάφη και τον τέταρτο χρόνο θα παραδοθεί το πρώτο F-16 Viper στην ελληνική Πολεμική Αεροπορία (αναμένεται τέλος του έτους η ΕΑΒ να κάνει τις πρώτες παραδόσεις).
Τα αεροπλάνα που υποβάλλονται στον εκσυγχρονισμό F-16 Block 70/72 Viper ταξινομούνται γενικά ως γενιάς 4+, καθώς θα υπόκεινται σε αναβαθμίσεις υλικού και δομικής κατασκευής σε σύγκριση με άλλα F-16. Το πιο σημαντικό βήμα στον εκσυγχρονισμό της Viper θα είναι η αντικατάσταση του υπάρχοντος συστήματος ραντάρ με το ραντάρ APG-83 Active Phased Array (AESA) της Northrop Grumman.
Το ραντάρ AESA προσφέρει υψηλότερη επίγνωση της κατάστασης, ευελιξία και ταχύτερη στόχευση σε όλες τις καιρικές συνθήκες. Λόγω της συνεργασίας υλικού και λογισμικού με τα ραντάρ APG-83, F-22 και F-35 AESA, φέρνει τις δυνατότητες ραντάρ των αεροσκαφών 5ης γενιάς στο F-16.
Tην ώρα που η Τουρκία αναζητά απελπισμένα λύσεις, για να καλύψει την ανισορροπία συσχετισμών που έρχεται στο Αιγαίο μετά την απόκτηση των Rafale και την αναβάθμιση των F-16, η Αθήνα δεν θέλει να ‘’κλωτσήσει’’ την ευκαιρία να δυναμώσει ακόμη περισσότερο τα Ελληνικά «γεράκια», με επιπλέον 38 αναβαθμισμένα μαχητικά. Και θα δώσει νέα πνοή, χρόνο ζωής και αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες στα αεροσκάφη της 347 Πολεμικής Μοίρας «ΠΕΡΣΕΑΣ» και της 341 Πολεμικής Μοίρας «ΒΕΛΟΣ».