Λειτουργώντας από τις βάσεις της στην Ελλάδα, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα διεξάγει την αποστολή Αεροπορίας για λογαριασμό της Δημοκρατίας των Σκοπίων, διασφαλίζοντας ένα ενιαίο πρότυπο ασφάλειας εναέριου χώρου εντός της περιοχής ευθύνης του Ανώτατου Συμμαχικού Διοικητή Ευρώπης. Μέσω των δύο CAOC της στο Torrejón της Ισπανίας και στο Uedem της Γερμανίας, η Συμμαχική Αεροπορική Διοίκηση του ΝΑΤΟ, επιβλέπει τα διαρκή συλλογικά μέτρα που προστατεύουν τους ουρανούς πάνω από τους Ευρωπαίους Συμμάχους.
Τα Σκόπια δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να αγοράσουν τα απαραίτητα αεροσκάφη και να εκπαιδεύσουν πιλότους, κάτι που είναι ένας από τους λόγους για τους οποίους εντάχθηκε στο ΝΑΤΟ. Με μια διμερή συμφωνία που υπέγραψαν οι δύο χώρες, επιτρέπεται στα ελληνικά στρατιωτικά αεροσκάφη να εισέλθουν στον εναέριο χώρο της γειτονικής χώρας, για να αναχαιτίσουν οποιοδήποτε αεροσκάφος με το οποίο οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας χάσουν την επαφή ή το οποίο ενέχει οποιοδήποτε είδος κινδύνου.
Η πρώτη περιπολία διεξήχθη από δύο ελληνικά F-16C της 337 Μοίρας, που απογειώθηκαν από τη βάση τους στη Λάρισα και να πετούν περίπου 180 χιλιόμετρα στην πόλη της Μπίτολα, για να εντοπίσουν ένα επιβατικό αεροσκάφος που έχασε την επαφή με τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας στα Σκόπια. Η εντολή απογείωσης μαχητικών ήρθε από το κέντρο ελέγχου στη βάση Τορεχόν βόρεια της Μαδρίτης. Η πρώτη περιπολία ήταν μια άσκηση, που περιελάμβανε ένα κυβερνητικό Learjet 60 ττων Σκοπίων το οποίο συνοδευόταν σε ένα αεροδρόμιο που πετούσε πάνω από τα Σκόπια.
Ένα E-3A AWACS επιστρατεύτηκε επίσης πετώντας από τη Γερμανία, σε ένδειξη υποστήριξης προς το νεότερο κράτος μέλος του ΝΑΤΟ.
Η ενισχυμένη επίγνωση της κατάστασης που παρέχεται από το E3-A μαζί με τα συμμαχικά μαχητικά όπως τα F-16 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας συμβάλλουν στην αποστολή, η οποία διασφαλίζει την ακεραιότητα και την προστασία του εναέριου χώρου των Συμμάχων. Το Κέντρο Συνδυασμένων Αεροπορικών Επιχειρήσεων (CAOC) στο Torrejón της Ισπανίας, συνεργάζεται με όλους τους Συμμάχους νότια των Άλπεων και ελέγχει την αποστολή Αεροπορίας, συμπεριλαμβανομένης της Δημοκρατίας των Σκοπίων.
Στο πλαίσιο της Ολοκληρωμένης Αεροπορικής και Πυραυλικής Άμυνας του NATO NATINAMDS, τα κράτη μέλη πρέπει να δημιουργήσουν εναέρια επιτήρηση που περιλαμβάνει συστήματα ραντάρ. Τα Σκόπια έχουν ένα τάγμα εναέριας επιτήρησης στον στρατό τους, αλλά δεν διαθέτει επαρκή ραντάρ.
Ο στρατός των Σκοπίων είναι υπεύθυνος για τον έλεγχο του εναέριου χώρου μέχρι τα 3.000 μέτρα, με την ελληνική Πολεμική Αεροπορία να αναλαμβάνει σε μεγαλύτερα υψόμετρα.
Το ΝΑΤΟ καλωσορίζει επίσημα τα Σκόπια στο συλλογικό σύστημα εναέριας αστυνόμευσης
Μια μια τελετή που πραγματοποιήθηκε στα Σκόπια στις 9 Δεκεμβρίου, σηματοδοτήθηκε η επίσημη ένταξη του εναέριου χώρου της γειτονικής χώρας στο σύστημα εναέριας αστυνόμευσης του ΝΑΤΟ.
Η συμβολική εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο αεροδρόμιο των Σκοπίων, για την προώθηση της έναρξης της ΝΑΤΟϊκής Αεροπορίας στη χώρα.
«Το ΝΑΤΟ προστατεύει, το ΝΑΤΟ ενώνεται και το ΝΑΤΟ ενισχύεται, βλέπουμε σήμερα τι σημαίνουν στην πραγματικότητα αυτοί οι τρεις βασικοί στόχοι της Συμμαχίας», είπε η κ. Radmila Shekerinska Jankovska. «Με την ένταξη στο ΝΑΤΟ, τα Σκόπια ως το 30ο μέλος της πιο ισχυρής στρατιωτικοπολιτικής συμμαχίας είναι και ισχυρότερα και πιο προστατευμένα», είπε.
«Η εναέρια αστυνόμευση του ΝΑΤΟ είναι ένα ζωτικό μέρος της συλλογικής άμυνας, η οποία χρησιμεύει ως η ραχοκοκαλιά της Συμμαχίας», δήλωσε ο στρατηγός Ντε Λα Κρουζ. "Τα αεροσκάφη που βλέπετε εδώ σήμερα είναι απλώς ένα παράδειγμα αυτών που παραμένουν σε εγρήγορση σε όλη τη Συμμαχία 24/7 για να διατηρήσουν την ασφάλεια του εναέριου χώρου μας. Ελπίζω ότι τα Σκόπια αισθάνονται την υποστήριξη όλων των συμμαχικών εθνών τώρα που έχουν ενσωματωθεί επίσημα σε αυτή τη συλλογική αποστολή», ανέφερε.