Τα πράγματα για την Τουρκία, δεν εξελείσονται όπως αυτή θα ήθελε, μετά την αγορά των S-400 από την Ρωσία.
Μπορεί με την ανακοίνωση του Ερντογάν, για την αγορά του Ρωσικού συστήματος, να γέμισε με ενθουσιασμό αυτούς που τρέφουν αντιαμερικανικά συναισθήματα, αλλά η Τουρκία από ότι φαίνεται έχει μπλέξει.
Ο ενθουσιασμός και φράση, « κανείς δεν θα μας υποδείξει τι να αγοράσουμε», που κυριάρχησε με τέτοιες δηλώσεις από πολλούς των Τουρκικών Αρχών, παίρνουν άλλη τροπή.
Αλλά το πρόβλημα της Άγκυρας, με την αγορά του συστήματος S-400 έχει και μια άλλη πλευρά.
Η Τουρκία, βρίσκεται στα πρόθυρα να αποτύχει αρκετές ήδη συμφωνημένες συμφωνίες με τους πελάτες της, ακριβώς λόγω της επιδείνωσης των τουρκοαμερικανικών σχέσεων.
Το Πακιστάν, είναι ένα πρόσφατο παράδειγμα αυτού.
Πριν από σχεδόν τρία χρόνια, το 2018, η Τουρκία και το Πακιστάν υπέγραψαν μια συμφωνία, στην οποία η Τουρκία ήταν έτοιμη να πουλήσει 30 ελικόπτερα T129 Atak στούς Πακιστανούς, συνολικής αξίας 1,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Ωστόσο, αυτό δεν θα συμβεί, τουλάχιστον για τώρα. Η καθυστέρηση στην παραγωγή από την Τουρκία, είναι το μικρότερο πρόβλημα στο πλαίσιο των «φρένων» από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Τουρκία έχει σοβαρή στρατιωτική παραγωγή, αλλά χωρίς ισχυρή στρατιωτική ανάπτυξη.
Το ελικόπτερο T129 Atak, διαθέτει κινητήρα T800-4A, που είναι η εξαγόμενη έκδοση του CTS800.
Αυτοί οι κινητήρες, κατασκευάζονται από μια κοινή επιχείρηση, μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας Honeywell και της βρετανικής εταιρείας Rolls-Royce.
Η αβεβαιότητα είναι ακριβώς σε αυτό το γεγονός.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, αρνούνται να εκδώσουν μια τουρκική άδεια εξαγωγής ελικοπτέρων στην Τουρκία για το Πακιστάν.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες, έχουν το δικαίωμα να το πράξουν, επειδή όπως προαναφέρθηκε ο κινητήρας δεν είναι τουρκικός.
Οι κυρώσεις που επέβαλε η Ουάσιγκτον στην Τουρκία, σχετικά με την αγορά ρωσικών συστημάτων αεροπορικής άμυνας, επηρεάζουν ακριβώς αυτόν τον τύπο συναλλαγής.
Η Τουρκία, βρίσκεται σε σταυροδρόμι και η βιομηχανία έχει πλέον, πλήρη επίγνωση της δύναμης των οικονομικών κυρώσεων απευθείας σε αυτήν.
«Υπάρχουν και άλλα στοιχεία για τα οποία οι Αμερικανοί, ενδέχεται να αρνηθούν να εκδώσουν άδειες εξαγωγής», ανέφερε ένας ανώτερος αξιωματούχος της τουρκικής στρατιωτικής βιομηχανίας στην Defense News.
«Έχουμε την εντύπωση, ότι η συμφωνία T129 δεν θα περάσει χωρίς πολιτική απόφαση από την Ουάσινγκτον» δήλωσε.
Η κατάσταση για την Άγκυρα επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο, καθώς οι νομοθέτες στην Ουάσιγκτον, απέσυραν όλα τα αιτήματα για εξαγωγή τουρκικών όπλων με αμερικανικά εξαρτήματα, όπως και οι ιδιωτικές εταιρείες.
Το Πακιστάν, βλέποντας την κατάσταση στην Τουρκία και μην θέλοντας να μπεί σε μια αντιπαράθεση με τις Ηνωμένες Πολιτείες, (πιστός σύμμαχός της) αποφάσισε και επέτρεψε, μια καθυστέρηση έξι μηνών στην παράδοση ελικοπτέρων.
Αλλά αυτό, δεν είναι λύση σε ένα πρόβλημα αλλά παράταση της αγωνίας.
Επειδή τώρα η Άγκυρα, θα πρέπει να «ικετεύσει» την Ουάσινγκτον για «πολιτική απόφαση».
Υπάρχει φως στη σήραγγα, και ήρθε πριν από μερικές ώρες, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες εξέδωσαν άδεια εξαγωγής στην Τουρκία, αλλά για μια συμφωνία με τις Φιλιππίνες.
Αλλά η δράση της Ουάσινγκτον, είναι ένα «ειρωνικό χαμόγελο», καθώς η συμφωνία με τις Φιλιππίνες αφορά μόνο έξι ελικόπτερα του ίδιου μοντέλου και για ένα ποσό, λίγο πάνω από 250 εκατομμύρια δολάρια.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες έδειξαν την πρώτη «κίτρινη κάρτα» στην Τουρκία.
Η Άγκυρα ,πρέπει να γνωρίζει πολύ καλά, ότι μετά από μια δεύτερη κίτρινη κάρτα, ακολουθεί μια κόκκινη κάρτα με ότι αυτό συνεπάγεται.