Με απλά λόγια, το F-15EX δεν είναι ικανό να ανταποκριθεί, ενάντια στα σύγχρονα όπλα επιφανείας-αέρος και αέρος-αέρος νέας γενιάς, μεγάλων δυνάμεων όπως η Ρωσία και η Κίνα. Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (USAF) υπέγραψε σύμβαση για την απόκτηση περισσότερων από 140 μαχητών F-15EX.
Το πρώτο μοντέλο έφτασε νωρίτερα αυτό το μήνα, με δύο ακόμη τον Απρίλιο. Όμως, η κολοσσιαία προμήθεια είναι μία από τις πιο λανθασμένες εξαγορές της USAF τα τελευταία χρόνια, μια μη αποδοτική επένδυση σε ένα όλο και πιο ξεπερασμένο στυλ.
Το Boeing F-15EX είναι η τελευταία παραλλαγή του F-15E Strike Eagle, το οποίο βασίζεται στο F-15 Eagle που κατασκευάστηκε το 1972. Το πακέτο αναβάθμισης EX προσφέρει αρκετές βελτιώσεις σε σχέση με το αρχικό μοντέλο, όπως ένα καλύτερο ραντάρ, νέα αεροηλεκτρονικά και μια αναθεωρημένη οθόνη πιλοτηρίου.
Παρά τις μικρές αυτές βελτιώσεις, το γεγονός παραμένει ότι το EX βασίστηκε σε ένα αεροσκάφος ηλικίας περίπου σαράντα πέντε ετών. Το F-15 Eagle ήταν κάποτε ένα από τα καλύτερα μαχητικά της κατηγορίας του, αλλά ο σχεδιασμός του έχει πλέον ξεπεραστεί.
Ως μαχητικό τέταρτης γενιάς, το F-15EX στερείται εντελώς των απαραίτητων στοιχείων μυστικότητας [αόρατο ίχνος] για να λειτουργεί αποτελεσματικά στο πλαίσιο της σύγχρονης αεροπορικής μάχης. Με απλά λόγια, το F-15EX δεν είναι ικανό να ανταποκριθεί στο τρομερό πυραυλικό σύστημα S-400 της Ρωσίας και το επικείμενο ντεμπούτο του διαδόχου του S-500 ,και θα γίνει σταδιακά πιο δύσκολο για τις μοίρες F-15EX να πετούν στον αμφισβητούμενο εναέριο χώρο χωρίς να υφίστανται ενεργούς κινδύνους.
Ακόμα και παλαιότερα όπλα, όπως το σύστημα πυραύλων επιφανείας-αέρα (SAM) της Βόρειας Κορέας (SAM) μπορούν να απειλήσουν κατά πάσα πιθανότητα το F-15EX εάν δεν κατασταλεί ή εξουδετερωθεί εκ των προτέρων.
Ένα αεροπλάνο που χτίστηκε για τον Ψυχρό Πόλεμο και όχι τον 21ο αιώνα
Ωστόσο, αντισταθμίζει αναμφισβήτητα τα προβλήματα του ,το ότι διαθέτει μια υπέροχη σουίτα εξοπλισμού. Με το νέο του σύστημα Advanced Missile and Bomb Ejection Rack (AMBER), το μαχητικό είναι ικανό να μεταφέρει έως και είκοσι δύο πυραύλους αέρα-αέρα.
Σίγουρα, αυτό ακούγεται πολύ ελκυστικό, αλλά πρέπει να διαχωρίσουμε τη διαφημιστική εκστρατεία από την πραγματικότητα του σύγχρονου πολέμου. Πρώτον, δεν έχει σημασία πόσους πυραύλους μπορεί να μεταφέρει το F-15EX εάν δεν επιβιώνει αρκετά για να τα χρησιμοποιήσει.
Δεύτερον, αξίζει να σημειωθεί ότι το διαμόρφωση F-35 μπορεί να μεταφέρει εξίσου δεκαέξι πυραύλους, γνωστή ως «διαμόρφωση λειτουργία θηρίου». Ποια πρακτικά καθήκοντα στο πεδίο της μάχης μπορούν να επιτευχθούν με είκοσι δύο πυραύλους που δεν μπορούν να επιτευχθούν με δεκαέξι πυραύλους; Είναι δύσκολο να αντιληφθούμε ένα εξ αποστάσεως πιθανό σενάριο στο οποίο το F-15EX θα χρειαζόταν και θα μπορούσε να εκφορτώσει ολόκληρο το ωφέλιμο φορτίο του.
Ακόμα περισσότερο, το F-35 προσφέρει πολύ μεγαλύτερη λειτουργική ευελιξία με την εναλλαγή μεταξύ stealth και εξωτερικών διαμορφώσεων ανάλογα με τον τύπο της αποστολής.
Οι νέες προκλήσεις στο πεδίο της μάχης απαιτούν θεμελιωδώς νέες τεχνικές λύσεις, όπως απόδοση απόκρυψης και δυνατότητες βαθιάς διείσδυσης. Η πλατφόρμα F-15EX δεν παρέχει, και δεν μπορεί, να παράσχει στην USAF μια καλή βάση για βιώσιμη ανάπτυξη. Καθώς οι μεγάλοι ανταγωνιστές της Ουάσιγκτον και οι περιφερειακοί αντίπαλοι συνεχίζουν να προμηθεύονται όλο και πιο εξελιγμένες αντι-αεροπορικές δυνατότητες, δεν έχει νόημα οικονομική ή στρατιωτική λογική να επενδύσουμε στις δυνατότητες μιας άλλης εποχής.