Θυελλώδης ήταν η χθεσινή συνεδρίαση της επιτροπής της βουλής για την άμυνα και τις εξωτερικές υποθέσεις με κύριο θέμα την ελληνική αμυντική βιομηχανία.
Οι τόνοι ανέβηκαν ειδικά σε ότι αφορά την βιωσιμότητα της βιομηχανίας μας και το θέμα των εξοπλισμών των ενόπλων δυνάμεων.
Τον χορό των ενστάσεων έδωσε ο βουλευτής της ΝΔ κ. Κουμουτσάκος, ο οποίος μίλησε για πρόβλημα με την παρουσία χιλιάδων πεπαλαιωμένων ΤΟΜΑ Μ-113 στον ελληνικό στρατό, τα οποία δεν μπορούν να στηρίξουν αποτελεσματικά τις μονάδες αρμάτων μάχης στις τεθωρακισμένες ταξιαρχίες.
Πρόκειται για ένα χρόνιο πρόβλημα μετά την ακύρωση αγοράς σύγχρονων ΤΟΜΑ, λόγω της οικονομικής κρίσης και της ελλείψεως απαραίτητων κονδυλίων.
Ο ελληνικός στρατός διατηρεί σε υπηρεσία 2.641 τεθωρακισμένα οχήματα μάχης και μεταφοράς προσωπικού, εκ των οποίων 491 αγοράστηκαν νέα και κατασκευάστηκαν στην Ελλάδα και 2.150 αποκτήθηκαν μεταχειρισμένα: 192 τεθωρακισμένα οχήματα μάχης BMP-1A1 Ost, 491 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού «Λεωνίδας», εκ των οποίων 100 «Λεωνίδας» Ι και 391 «Λεωνίδας» ΙΙ και 1.995 τεθωρακισμένα οχήματα μεταφοράς προσωπικού M-113, εκ των οποίων 1.034 M-113A1, 313 M-113A1G (γερμανική διαμόρφωση των M-113A1) και 648 M-113A2.
Η ουσία είναι ότι αυτά τα τεθωρακισμένα οχήματα είναι άνω 45 ετών, ξεπερασμένα τεχνολογικά, ενώ δημιουργούν ενστάσεις και σε επιχειρησιακό επίπεδο, αφού διαθέτουν ανεπαρκή ισχύ πυρός, θωράκιση με περιορισμένες δυνατότητες καταγραφής στο σύγχρονο πεδίο της μάχης.
Τι είπε για το ελληνικό drone
Ο κ. Κουμουτσάκος μίλησε και για το φλέγον ζήτημα των drone, ζητώντας από το ΥΠΑΜ να ‘τρέξει” το ζήτημα όσο γίνεται ταχύτερα.
Η απάντηση του ΥΠΑΜ κ. Παναγιωτόπουλου σε δευτερολογία, ήταν ότι το πρώτο πρότυπο drone θα είναι έτοιμο το καλοκαίρι, σε συνεργασία με το Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο, ιδιωτικές εταιρείες και την ΕΑΒ.
Δεν διευκρίνισε την φύση του ελληνικού μη επανδρωμένου εναερίου οχήματος, αλλά σύμφωνα με πληροφορίες η αρχική μορφή θα αφορά όχημα παρατήρησης, το οποίο θα εξοπλιστεί πιθανότατα με πυραύλους στην συνέχεια για να εκτελεί αποστολές κατά χερσαίων στόχων που είναι και το ζητούμενο.
Σχετικά με την παραγωγή drones, ο ΥΠΑΜ σημείωσε ότι «τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα έχουν τη δυνατότητα να υποστηρίξουν προσπάθειες στον τομέα που αφορά το αντικείμενο της δραστηριότητάς τους και προς την κατεύθυνση αυτή βρίσκονται ήδη σε συνεργασία με έτερες ελληνικές εταιρείες, με στόχο τη δημιουργία σχετικών προϊόντων για τις Ένοπλες Δυνάμεις της χώρας».
Για το θέμα των φρεγατών
Ενημερώνοντας τα μέλη της επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών υποθέσεων της Βουλής για την κατάσταση της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας είπε πως σύντομα θα υπάρξει η απόφαση για την πρόσκτηση των 4 μεγάλων φρεγατών. Ακούω την πρόταση αρκετών κομμάτων για να ναυπηγηθούν όσο το δυνατόν περισσότερες φρεγάτες εδώ.
«Βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο των διαπραγματεύσεων με τους ξένους οίκους των χωρών που έχουν υποβάλλει προτάσεις, ώστε σε συγκεκριμένο ποσοστό να υπάρχει συμμετοχή της εγχώριας βιομηχανίας και δεν αναφέρομαι μόνο στα ναυπηγεία», τόνισε ο ίδιος.
Η συζήτηση για την ελληνική αμυντική βιομηχανία στην βουλή αποκάλυψε ουσιαστικά ότι η χώρα μας, “πληρώνει” πολύ ακριβά την οικονομική κρίση αφού μετά την τουρκική πρόκληση στο Αιγαίο το 2020, αφού οι ένοπλες δυνάμεις αγοράζουν το σύνολο των οπλικών συστημάτων από το εξωτερικό, χωρίς να επωφελείται η χώρα και οι εργαζόμενοι σε κρατικές και ιδιωτικές αμυντικές εταιρείες.
Χωρίς ισχυρή αμυντική βιομηχανία δυστυχώς η χώρα μας θα αντιμετωπίσει πολλά και διαφορετικού τύπου προβλήματα το επόμενο διάστημα, ειδικά λόγω της Τουρκίας, για αυτό και πρέπει να “τρέξουμε” με ιλιγγιώδεις ρυθμούς τα επόμενα 5 χρόνια αν θέλουμε να πετύχουμε κάτι σημαντικό.
Eξελίξεις με τις βρετανικές φρεγάτες
Ταυτόχρονα, έχουμε εξελίξεις και με την βρετανική πρόταση για τις φρεγάτες Arrowhead 140. Ο J. Walton, Business Development της Babcock International Group, ανέφερε τα εξής:
''Μπορούμε να ικανοποιήσουμε εύκολα κάθε απαίτηση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Μπρούμε να προσθέσουμε κάθε όπλο που θέλει η ελληνική πλευρά πάνω στις φρεγάτες. Μπορούμε να παρέχουμε μια οικονομικά αποδοτική λύση πολύ υψηλής αξίας.''
Το θέμα είναι ότι η χώρα μας πρέπει να επιλέξει την καλύτερα φρεγάτα, που θα ''κουμπώνει'' με τις ανάγκες μας όχι μόνο στο Αιγαίο, αλλά και στην Α. Μεσόγειο!