Καθώς το μη επανδρωμένα αεροχήματα (UAV) μετατρέπονται όλο και περισσότερο σε αναπόσπαστο κομμάτι των σύγχρονων μορφών πολέμου, η Ελλάδα εξετάζει τρόπους αντιμετώπισης μια τέτοιας απειλής, ειδικά μετά τη σημασία που είχαν στην έκβαση του πολέμου στο Ναγκόρνο Καραμπάχ.
Οι Τούρκοι παρατηρούν με ανησυχία τις κινήσεις αποτροπής της Ελλάδας, ενώ ο Τούρκος στρατηγός ε.α. Erdoğan Karakuş, κάνει λόγο για οπλισμό και χρήση των εκπαιδευτικών αεροσκαφών Τ-6Α Texan II κατά των τουρκικών UAV, τα οποία παράγονται εγχωρίως, με μεγάλη συχνότητα και μικρό κόστος.
Συγκεκριμένα, ο Τούρκος στρατηγός αναφέρει:
"Είκοσι εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-6 της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι οπλισμένα. Η Ελλάδα σχεδιάζει να οπλίσει όλα τα T-6 και να τα χρησιμοποιήσει εναντίον τουρκικών UAV".
Να ληφθεί υπόψιν πως η ισραηλινή εταιρεία Elbit αναλαμβάνει το έργο δημιουργίας Διεθνούς Εκπαιδευτικού Κέντρου Πτήσεων στην αεροπορική βάση της Καλαμάτας.
Σε αυτό το πλαίσιο, οι Ισραηλινοί υποσχέθηκαν ότι αναλαμβάνουν τη συντήρηση των μονοκινητήριων Τ-6 Texan, με τη διάθεση νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών, γεγονός που σε συνδυασμό με την παροχή μη επανδρωμένων αεροσκαφών από το Ισραήλ στην Ελλάδα, η συνεργασία μπορεί να ενισχυθεί περαιτέρω με την μετατροπή του εκπαιδευτικού αεροσκάφους σε όπλο κατά των τουρκικών UAV.
Οι Τούρκοι φοβούνται πως με την βοήθεια των Ισραηλινών οι Έλληνες θα βάλουν και νέα ραντάρ στα 20 Τ-6Α, διευκολύνοντας σημαντικά τον εντοπισμό των UAV και συμβάλλοντας έτσι στην ενίσχυση του σεναρίου κατάρριψης και όχι αναχαίτισης, αξιοποιώντας έτσι και το κόστος πτήσης και συντήρησής.
Αυτό βέβαια, αναμένεται να γίνει πράξη μόνο σε περίπτωση κήρυξης πολέμου και όχι στο πλαίσιο παραβιάσεων και παραβάσεων από την τουρκική πλευρά, σύμφωνα με όσα προκύπτουν από τα πρόσφατα δεδομένα των ελληνοτουρκικών εντάσεων στην περιοχή.
Σύμφωνα με παλαιότερη ανάλυση του Defense Review, στην περίπτωση που το ύψος πλεύσης είναι όπως αυτό (18.000 πόδια) του Bayraktar στο πρόσφατο συμβάν, υπάρχει τρόπος αντιμετώπισης, με την αξιοποίηση μέρους του στόλου των εκπαιδευτικών αρχικού και βασικού σταδίου, T-6A Texan II, που η Πολεμική Αεροπορία διαθέτει.
Οι επιδόσεις του αεροσκάφους είναι απόλυτα επαρκής για αυτό το ρόλο, ενώ δεν θα πρέπει να διαφεύγει και το γεγονός ότι, όπως και τα μαχητικά, διαθέτει συμπιεζόμενους θαλάμους διακυβέρνησης. Τα εκτινασσόμενα καθίσματα US16LA του αεροσκάφους προσφέρουν τη δυνατότητα ασφαλούς εγκατάλειψης σε εύρος ταχυτήτων από 0 έως 370 κόμβους (0 έως 680 χ.α.ω.) και από τα 0 πόδια έως την οροφή του αεροσκάφους (31.000 πόδια)! Το θερμικό και το ηλεκτρομαγνητικό του ίχνος είναι επίσης σημαντικά μικρότερα από τα αντίστοιχα ενός μαχητικού, ενώ το όριο των δυναμικών φορτίσεων που μπορεί να δεχθεί κυμαίνεται από +7 έως -3,5G… Η δε ταχύτητα πλεύσης του αεροπλάνου φτάνει τα 515 χ.α.ω. και η ακτίνα του τα 1600 χιλιόμετρα.
Συνεπώς, τα Τ-6 αποδεικνύονται μια τουλάχιστον επαρκής εναλλακτική λύση στην απειλή των UAV και όπως φαίνεται από το ενδιαφέρον του Τούρκου στρατηγού ε.α., απασχολούν ήδη τα τουρκικά επιτελεία ως απειλή για την αποτελεσματικότητα του μη επανδρωμένου στόλου της Τουρκίας.
Τα UAV αποτελούν σαφώς μία από τις κυριότερες εξελίξεις στις στρατιωτικές τεχνολογίες και η επιτυχία τους στα πεδία των μαχών και ιδιαίτερα στο Ναγκόρνο Καραμπάχ, δείχνει το σημαντικό αντίκτυπο που μπορεί να έχουν και την τακτική χρησιμότητά τους στην αλλαγή των ισορροπιών.
Ωστόσο, ήδη υπάρχουν πολλοί τρόποι αντιμετώπισης μιας τέτοιας απειλής και η Ελλάδα δεν θα μείνει άπραγη όσο η Άγκυρα συνεχίζει να ονειρεύεται "Γαλάζιες Πατρίδες" και οθωμανικούς χάρτες...