Η συστηματική χρήση μη επανδρωμένων αεροσκαφών από την Τουρκία στο Αιγαίο, σήμανε συναγερμό στην Αθήνα, που καταλαβαίνει ότι είναι θέμα χρόνου αυτή η νέα εναέρια απειλή να γίνει θανάσιμη. Η τουρκική αμυντική βιομηχανία, έχει ήδη αρχίσει να εξοπλίζει τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη της τουρκικής αεροπορίας, κάποια από τα οποία χρησιμοποιήθηκαν στην επιχείρηση της βόρειας Συρίας, αλλά και στη Λιβύη!
Την Πέμπτη , στη Λέσχη Αξιωματικών Ενόπλων Δυνάμεων έγινε μια “κλειστή συνάντηση” της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών με ερευνητικές ομάδες πανεπιστημίων αλλά και εκπροσώπους ελληνικών εταιρειών με ένα μοναδικό θέμα: την κατασκευή και παραγωγή ελληνικών “αντιμέτρων” στην απειλή των τουρκικών UAV’s αλλά και στον σχεδιασμό νέου ελληνικού μη επανδρωμένου αεροσκάφους.
Η συνάντηση οργανώθηκε από τη ΓΔΑΕΕ στο πλαίσιο υλοποίησης της Εθνικής Αμυντικής & Βιομηχανικής Στρατηγικής (ΕΑΒΣ), με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τις Ένοπλες Δυνάμεις, το Υπουργείο Άμυνας της Κυπριακής Δημοκρατίας, την εγχώρια αμυντική βιομηχανία και την ακαδημαϊκή κοινότητα. Ενδεικτικό του ενδιαφέροντος που υπάρχει είναι ότι η συζήτηση ξεκίνησε στις 9 το πρωί, με ομιλία του ΥΕΘΑ Νίκου Παναγιωτόπουλου και ολοκληρώθηκε αργά το απόγευμα. Ο ΥΕΘΑ στην παρέμβασή του ζήτησε άμεσα να προχωρήσει ο σχεδιασμός για τη δημιουργία γραμμής παραγωγής “ελληνικών μη επανδρωμένων αεροσκαφών”.
Η Ελλάδα ήταν πρωτοπόρα στον συγκεκριμένο τομέα. Η ΕΑΒ από το 1979, είχε ασχοληθεί με το θέμα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών. Οι…αγορές του αιώνα όμως που ακολούθησαν “φρέναραν” οποιαδήποτε προσπάθεια για τον σχεδιασμό και την παραγωγή “εθνικών προϊόντων”. Έτσι οι ελληνικές ΕΔ έχουν σήμερα απαρχαιωμένα UAV’s όλα αγορασμένα από το εξωτερικό…
Ο επικεφαλής της Γενικής Διεύθυνσης Εξοπλισμών Αντιναύαρχος ε.α Κυριάκος Κυριακίδης μιλώντας στους εκπροσώπους Πανεπιστημίων που έχουν ασχοληθεί με το θέμα και σε εκπροσώπους της ελληνικής αμυντικής βιομηχανίας, επεσήμανε μεταξύ άλλων:
“…πριν από ένα μήνα και σε συνεργασία με την Κυπριακή Δημοκρατία, υπεβλήθησαν ως υποψήφιες προς χρηματοδότηση στο πλαίσιο του EDIDP, τέσσερεις (4) προτάσεις Έρευνας & Ανάπτυξης, η μία μάλιστα εκ των οποίων αφορά στην ανάπτυξη ενός μη επανδρωμένου αεροχήματος για αποστολές συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης.
Οι εν λόγω αναπτυξιακές προτάσεις προετοιμάστηκαν από κοινοπραξίες, με συντονιστή και κύριο ανάδοχο ελληνική εταιρεία και τη συμμετοχή εταιρειών και ακαδημαϊκών φορέων της Ελλάδας, της Κύπρου καθώς και έτερων ευρωπαϊκών κρατών – μελών.
• “Τα Μη Επανδρωμένα Οχήματα αναλαμβάνουν ολοένα και περισσότερο κρίσιμους ρόλους στο σύγχρονο πεδίο επιχειρήσεων, όπως αυτόν της επιτήρησης, της έρευνας και διάσωσης, ή ακόμη και της προσβολής στόχων, με αποτέλεσμα να θεωρούνται απαραίτητη προσθήκη στο οπλοστάσιο κάθε στρατού που φιλοδοξεί να ανταπεξέλθει με αποφασιστικότητα στις πολυσύνθετες επιχειρησιακές απαιτήσεις των καιρών μας”.
•”Στο τομέα αυτό πρέπει φυσικά να συμπεριλάβουμε και όλα εκείνα τα σύστημα που προορίζονται να εντοπίσουν και να αντιμετωπίσουν τα Μη Επανδρωμένα Οχήματα, κάτι που βρίσκεται ακόμα, σχετικά, στα πρώτα του βήματα και ήδη προσελκύει το ενδιαφέρον της αμυντικής βιομηχανίας”.
Οι εκπρόσωποι των Γενικών Επιτελείων παρουσίασαν τις προδιαγραφές που χρειάζονται για τα UAV’s που πρέπει να αποκτήσει η Ελλάδα. Κάθε επιτελείο είχε τις δικές τους “ξεχωριστές απαιτήσεις” και αυτό επισημάνθηκε ως πιθανό πρόβλημα. Θα πρέπει οι περισσότερες απ΄ αυτές τις απαιτήσεις να συμπεριληφθούν σ΄ ένα ή το πολύ δύο UAV’s για να αποφευχθεί το πρόβλημα της πολυτυπίας.
Το ενθαρρυντικό στοιχείο είναι ότι ήδη έχουν γίνει σημαντικά βήματα στον σχεδιασμό και την κατασκευή πρωτότυπων μη επανδρωμένων αεροσκαφών από ερευνητικές ομάδες Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας. Πιο πρόσφατο παράδειγμα αυτό που παρουσιάστηκε από το ΑΠΘ στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για το RX-4, που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε για να παρέχει υπηρεσίες σε αποστολές χαρτογράφησης, φωτογραμμετρίας, έρευνας και διάσωσης, επιθεώρησης, φύλαξης-περιπολίας και γεωργίας ακριβείας.
Ο Υάκινθος Κυριάκος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών του ΑΠΘ στο Κέντρο Διεπιστημονικής Έρευνας και Καινοτομίας (ΚΕΔΕΚ) , έχει αναφερθεί και στις δυνατότητες χρησιμοποίησης του RX-4 από τις Ένοπλες Δυνάμεις.
Δεν είναι η μοναδική προσπάθεια. Υπάρχουν κι άλλες. Το σίγουρο είναι ότι αυτή τη στιγμή θα δοθεί προτεραιότητα στην δημιουργία αποτελεσματικών αντίμετρων για τα τουρκικά UAV’s που θα μας “επισκέπτονται” όλο και συχνότερα. Ο έγκαιρος εντοπισμός τους είναι ο πρώτος στόχος που πρέπει να επιτευχθεί και σ΄ αυτόν έχουν επικεντρωθεί όλες οι προσπάθειες.