Την ώρα που η χώρα μας προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές της, αφενός από τις τεράστιες πυρκαγιές του καλοκαιριού με μεγαλύτερες αυτές στον Έβρο, τη Ρόδο και την Αττική και αφετέρου από τις πρωτοφανείς πρόσφατες πλημμύρες που έπληξαν τη Θεσσαλία πρωτίστως και τις Σποράδες και δευτερευόντως περιοχές της Στερεάς Ελλάδας και της Πελοποννήσου, η γειτονική Τουρκία βρίσκεται αντιμέτωπη με πυρκαγιές σε δασικές εκτάσεις της, με αποτέλεσμα την πτώση ελικοπτέρου που επιχειρούσε για την κατάσβεσή τους.
Πτώση ελικοπτέρου πυρόσβεσης στην Τουρκία
Σε ένα λιτό άρθρο του το κρατικό τουρκικό πρακτορείο Anadolu αναφέρει σχετικά:
"Ελικόπτερο που καταπολεμά τις δασικές πυρκαγιές συνετρίβη στη δυτική Τουρκία
Το ελικόπτερο συνετρίβη με 4 επιβαίνοντες ενώ έδινε μάχη με τη φωτιά στην επαρχία Σμύρνης, δήλωσε αξιωματούχος
Συγκεκριμένα Πυροσβεστικό ελικόπτερο συνετρίβη σε φράγμα με τέσσερις επιβαίνοντες ενώ ανταποκρινόταν σε δασική πυρκαγιά στη δυτική επαρχία της Σμύρνης, δήλωσε αξιωματούχος νωρίς την Κυριακή.
Ο Τούρκος υπουργός Γεωργίας και Δασών, Ibrahim Yumakli, έγραψε στο X ότι το ελικόπτερο έπεσε στην περιοχή του φράγματος Tahtali στην περιοχή Menderes.
Ο Yumakli είπε ότι ένα από τα τέσσερα μέλη του προσωπικού διασώθηκε και οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης συνεχίζονται για τους υπόλοιπους.
Η δασική πυρκαγιά ξέσπασε στη περιοχή Κελέρ από άγνωστη μέχρι στιγμής αιτία.
Το ελικόπτερο είχε δυνατότητα πυρόσβεσης τη νύχτα χάρη στο σύστημα νυχτερινής όρασης που διέθετε
Έτερο τουρκικό ΜΜΕ σε άρθρο του με τίτλο, " Ελικόπτερο νυχτερινής όρασης έπεσε σε φράγμα στη Σμύρνη."
"Το ελικόπτερο Mi-8T Utility, το οποίο παρενέβη στις δασικές πυρκαγιές που ξέσπασαν χθες στην περιοχή Μεντερές της Σμύρνης, έπεσε κοντά στο φράγμα για άγνωστη αιτία.
Ελικόπτερο τύπου Mi-8T, το οποίο επενέβη στη δασική πυρκαγιά που ξέσπασε χθες στη Σμύρνη Μεντερές, έπεσε στο φράγμα Tahtalı. Στο περιστατικό, ο πιλότος, πολίτης Κιργιζίας, από το πλήρωμα των 4 ατόμων του ελικοπτέρου διεσώθη . Συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό συνολικά 3 ατόμων, έναν Τούρκο και δύο Κιργίζους
Σύμφωνα με τα νέα του Tolga Özbek. Ένα από τα τρία ελικόπτερα που επενέβη στη δασική πυρκαγιά με το Σύστημα Νυχτερινής Όρασης που λειτουργεί από την MGİ Defense και την Τουρκική Αεροναυτική Ένωση Gökçen Aviation έχασε ύψος για άγνωστη αιτία και συνετρίβη ενώ έπαιρνε νερό από το φράγμα Tahtalı. Το περιστατικό σημειώθηκε χθες το βράδυ (16 Σεπτεμβρίου 2023) στις 23.53.
Αφού χάθηκε η ασύρματη επαφή με το ελικόπτερο, ξεκίνησαν οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης στην περιοχή. Ομάδες Χωροφυλακής, Αστυνομίας, Λιμενικού Σώματος, AFAD και UMKE εστάλησαν στην περιοχή του φράγματος Tahtalı.
Σώθηκε ο Κιργίζιος πιλότος
Στην ανακοίνωση της Γενικής Διεύθυνσης Δασών, σημειώθηκε ότι ο Κιργίζιος πιλότος διασώθηκε και η κατάσταση της υγείας του ήταν καλή. Οι προσπάθειες έρευνας και διάσωσης συνεχίζονται στην περιοχή.
Σύστημα νυχτερινής όρασης
Με το ειδικό Σύστημα Νυχτερινής Όρασης που είναι εγκατεστημένο στα ελικόπτερα, οι πιλότοι μπορούν να εκτελούν εργασίες κατάσβεσης τη νύχτα.
Οι πιλότοι βλέπουν το περιβάλλον χρησιμοποιώντας ένα ειδικό σύστημα κατά την απογείωση και την προσγείωση, λαμβάνοντας και εκτοξεύοντας νερό.
Με τον ισχυρό προβολέα που βρίσκεται κάτω από το ελικόπτερο, είναι δυνατός ο έλεγχος του περιβάλλοντος χώρου, ειδικά κατά τη λήψη νερού."
Γιατί τα Ελληνικά πυροσβεστικά ελικόπτερα δεν διαθέτουν σύστημα νυχτερινής όρασης με αποτέλεσμα να μην ενεργούν τη νύχτα;
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι το εν λόγω ελικόπτερο που κατέπεσε κοντά στην Σμύρνη, επιχειρούσε πυρόσβεση σε δασική έκταση τη νύχτα χάρη στο ειδικό σύτημα νυχτερινής όρασης που διέθετε.
Το σοβαρότατο ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί τα Ελληνικά ελικόπτερα πυρόσβεσης δεν διαθέτουν ανάλογο σύστημα, που θα τους επέτρεπε να ενεργούν και τη νύχτα;
Το λέμε αυτό αφού σε όλες τις πυρκαγιές στη χώρα μας τα πτητικά μέσα πυρόσβεσης, αεροσκάφη και ελικόπτερα παύουν να επιχειρούν μόλις σκοτινιάσει και ενεργούν εκ νέου με το πρώτο φώς της επόμενης ημέρας, επιτρέποντας για ώρες την φωτιά να καίει ανεξέλεγκτη και να δυναμώνει, δημιουργώντας νέες εστίες, ιδιαίτερα σε σημεία που λόγω του δύσβατου του εδάφους οι χερσαίες πυροσβεστικές δυνάμεις αδυνατούν να επέμβουν.
Λύσεις και εταιρείες υπάρχουν για την προμήθειά τους
Όπως επισημαίνει μεταξύ άλλων εταιρεία παροχής τέτοιων λύσεων στο επίσημο site της ,το Aviation NVG είναι μια τεχνολογία εναέριας πυρόσβεσης που βελτιώνει σημαντικά την πυρόσβεση και την καταστολή πυρκαγιάς κατά τη διάρκεια της νύχτας, σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού ή με εξαιρετικά καπνό. Οι πυρκαγιές μπορεί να είναι τόσο δυνατές τις νυχτερινές ώρες όσο και την ημέρα.
Με την τεχνολογία νυχτερινής όρασης, οι εναέριοι πυροσβέστες δεν χρειάζεται πλέον να σταματούν τις επιχειρήσεις και να περιμένουν το φως της ημέρας για να εκτελέσουν την αποστολή τους με ασφάλεια. Αυτές οι υπερσύγχρονες συσκευές νυχτερινής όρασης βοηθούν τους εναέριους πυροσβέστες να καταστείλουν τη φωτιά για να την αποτρέψουν από το να απειλήσει περαιτέρω τις κοινότητες.
Συμβάλλουν δε σε μεγάλο βαθμό στην ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.
Πυροσβεστικές υπηρεσίες σε εθνικό επίπεδο χρησιμοποιούν NVG, ειδικά εκείνων της τρίτης γενιάς. Ονομάζονται γυαλιά νυχτερινής όρασης ANVIS 9 και ταξινομούνται ως AN/AVS 9. Από τα γυαλιά νυχτερινής όρασης L3 EOS M949 (πρώην Litton/Northrop Grumman) Harris F4949 (πρώην ITT γυαλιά νυχτερινής όρασης), προσφέρουμε κορυφαία ANVIS-9 NVG.
Η εναέρια ομάδα ανίχνευσης πυρκαγιάς που χρησιμοποιεί NVG κατά τη διάρκεια νυχτερινών επιχειρήσεων επιτρέπει επίσης την πιο προσιτή και ευαίσθητη ανακάλυψη μικρών πυρκαγιών που διαφορετικά θα ήταν πιο δύσκολο να εντοπιστούν .
Τα προγράμματα εναέριας πυρόσβεσης μας επικεντρώνονται στον εντοπισμό και τον αξιόπιστο εντοπισμό πιθανών πυρκαγιών τη νύχτα χρησιμοποιώντας NVG και στην ανάλογη δράση για τον περιορισμό τους.
Τα γυαλιά νυχτερινής όρασης έφεραν επανάσταση στις εναέριες αποστολές πυρόσβεσης, από την ανίχνευση πυρκαγιάς μέχρι την καταπολέμηση της πυρκαγιάς, ακόμη και τη νύχτα.
Η απομάκρυνση σε πηγές νερού για να ξαναγεμίσετε τις δεξαμενές ενός ελικοπτέρου μπορεί επίσης να είναι δύσκολη τη νύχτα, αλλά το NVG βοηθά να λαμβάνεται νερό από λίμνες, ποτάμια ή δεξαμενές.
Με τη βοήθεια των NVG, οι εναέριες πυροσβέστες μπορούν να εντοπίσουν θερμά σημεία και πηγές νερού που δεν μπορεί με γυμνό μάτι.
Περισσότερη εξοικείωση και κατανόηση της τεχνολογίας νυχτερινής όρασης σήμαινε μεγαλύτερη εξέλιξη για τα NVG της Γενιάς 3. Το κορυφαίο Gen 3 Pinnacle είναι η επόμενη ανακάλυψη για το ANVIS 9.
Από τον υψηλότερο ρυθμό φωτοαπόκρισης και τη βελτιωμένη αναλογία σήματος προς θόρυβο έως ένα συνολικό πιο εξαιρετικό εύρος όρασης τη νύχτα, το Gen 3 Pinnacle θεωρείται ως το NVG με την υψηλότερη απόδοση που έχει εισέλθει στην αγορά.