Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Νομικό (PhD) διευθυντή στο Ερευνητικό Ινστιτούτο Ευρωπαϊκών και Αμερικανικών Σπουδών, η χώρα μας κινδυνεύει από ασύμμετρες απειλές, με κύριο άξονα την Τουρκία.
Ο ίδιος σε ειδική έκθεση του για το ινστιτούτο RIEAS, αναφέρει μεταξύ άλλων ότι “το χαοτικό παγκόσμιο περιβάλλον μετά την Αραβική Άνοιξη, την κρίση στην Συρία, της Λιβύης, το πυρηνικό ζήτημα του Ιράν, η παράνομη μετανάστευση, η εμπορία ανθρώπων, η ισλαμική ριζοσπαστικοποίηση, το ξέπλυμα χρήματος και το διεθνές οργανωμένο έγκλημα, καλύπτουν ένα ακόμη ευρύτερο φάσμα διαφορετικών θεμάτων, που αναμένεται να “γεννήσει” μια ποικιλία νέων απειλών.
Το 2020 ο coronavirus Covid-19 μπήκε στο λεξιλόγιό μας με πάθος και την καταστροφική δύναμη ενός γαλαξιακού big bang (Συμεωνίδης, 2020).
Καθώς μιλάμε, ο αντίκτυπος της πανδημίας επέβαλε την αύξηση των κυβερνητικών πολιτικών και έθεσε θέματα που αφορούν τις διεθνείς και εγχώριες οικονομικές σχέσεις, την πολιτική άμυνας και παγκόσμιας υγείας, την εμπιστοσύνης του κοινού σε όσους κυβερνούν αλλά και στα ίδια τα κράτη.
Αναπόφευκτα, ο «μετα-πανδημικός» κόσμος θα αλλάξει στον πυρήνα του.
Η Ελλάδα βρίσκεται στην περιοχή των Βαλκανίων και της Μεσογείου και είναι ενεργό μέλος της ΕΕ και του ΝΑΤΟ.
Σήμερα, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για την Ελλάδα είναι ο εκσυγχρονισμός της κοινότητας των πληροφοριών της, καθώς και το δημόσιο θεσμικό πλαίσιο ασφαλείας στον κυβερνοχώρο για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των κυβερνοεπιθέσεων.
Σε αυτό το πλαίσιο, το παρόν άρθρο χάραξης πολιτικής επισημαίνει τις ασύμμετρες απειλές πολέμου που αντιμετωπίζει τώρα η Ελλάδα.
Υπογραμμίζει τα προβλήματα και τις προοπτικές του ελληνικού HUMINT, της κυβερνοάμυνας και τη στρατηγική σημασία της συνεργασίας ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ της Ελληνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών (ΕΥΠ), της αντιτρομοκρατικής υπηρεσίας (EKAM), της στρατιωτικής υπηρεσίας πληροφοριών και των αντιτρομοκρατικών μονάδων της ακτοφυλακής.
Το άρθρο καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η συλλογική δράση είναι το πιο σημαντικό εργαλείο για την κοινότητα ασφάλειας και πληροφοριών, ανάλογα με την κοινή χρήση πληροφοριών.
Η τρέχουσα κρίση με την Τουρκία για παράδειγμα, δεν φέρνει μόνο δεκάδες χιλιάδες αλλοδαπούς χωρίς πρόσκληση και χωρίς έγγραφα στην Ελλάδα, υπόσχεται επίσης και πιθανή διείσδυση σε ελληνικό έδαφος από ισλαμιστές τρομοκράτες που διέρχονται από τη Συρία, με τη σιωπηρή έγκριση της Τουρκίας.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση της ισλαμικής τρομοκρατίας, η Ελλάδα βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό στο επίκεντρο, παρά το γεγονός ότι έχουμε μια «ελληνοαραβική φιλία», η οποία για κάποιους αποκλείει σοβαρά τρομοκρατικά κτυπήματα στο ελληνικό έδαφος.
Αυτή η εντύπωση είναι ξεπερασμένη για πολλούς λόγους.
Πρώτον διότι οι καιροί έχουν αλλάξει ριζικά, ειδικά μετά την Αραβική Άνοιξη και την ταχεία άνοδο του ISIS / Daesh, η σταθερή ροή των μουσουλμάνων μεταναστών στην Ελλάδα προκαλεί μια αυξανόμενη δυσαρέσκεια των νεοφερμένων προς τη χώρα υποδοχής.
Δεύτερον, η ανατρεπτική τακτική της Τουρκίας και η συνεχής εχθρική διερεύνηση του ελληνικού εδάφους, καθιστούν αυτήν την δυσαρέσκεια ένα ισχυρό «μη συμβατικό» όπλο εναντίον της Ελλάδας.
Η πιθανότητα δράσης «μοναχικών λύκων» είναι πάντα παρούσα και δεν πρέπει να παραβλέπεται.
Τα ανοιχτά σύνορα σε κάθε περίπτωση όμως θα προκαλούσαν όσους σχεδιάζουν να χτυπήσουν την «άπιστη» Ελλάδα σε μια επίδειξη Ισλαμικής δύναμης.
Η σύγκλιση της Ελλάδας με τις ΗΠΑ και το Ισραήλ παρέχει επίσης πρόσθετα πολιτικά και ιδεολογικά κίνητρα σε πιθανούς τρομοκράτες στην εποχή του Covid-19.
Η Ελλάδα πρέπει να γίνει σοβαρή χώρα σε κρίσιμα ζητήματα εθνικής ασφάλειας.
Με τους Ισλαμιστές ριζοσπάστες να εισέρχονται στην χώρα μας κατά πάσα πιθανότητα σε αυξημένο αριθμό, η επίσημη απάντηση στην απειλή, είναι να αποκτήσουμε πληροφορίες (HUMINT) και λίστες ονομάτων και φωτογραφιών όλων αυτών που εισέρχονται στην Ελλάδα.
Οι ελληνικές αρχές πρέπει να λάβουν άμεσα υπόψη τις ακόλουθες συστάσεις, προκειμένου να αντιμετωπίσουν τις μη παραδοσιακές απειλές και να προστατεύσουν την ασφάλεια των Ελλήνων και Ευρωπαίων πολιτών στα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Α. Αυστηροποίηση των νόμων περί ασύλου.
Β. Επιτάχυνση των απελάσεων και εκκένωση των κτιρίων στα οποία έχει γίνει κατάληψη.
Γ. Αστυνομικές επιχειρήσεις σε αστικά κέντρα όποτε κρίνεται αναγκαίο.
Δ. “Σφιχτοί” κανόνες σε ότι αφορά τις ΜΚΟ και την απαγόρευση όλων των ξένων ΜΚΟ που λειτουργούν εντός Ελλάδας για την υποστήριξη παράνομων αλλοδαπών.
Ε Ενίσχυση και επέκταση της συνεργασίας πληροφοριών (HUMINT) με άλλες χώρες της ΕΕ / ΝΑΤΟ για τον εντοπισμό τζιχαντιστών που κρύβονται μέσα στα πλήθη των παράνομων αλλοδαπών.
ΣΤ. Αύξηση της χρηματοδότησης πληροφοριών από ανθρώπινους πόρους και ειδική κατάρτιση στο ελληνικό προσωπικό επιβολής του νόμου.
Στην εποχή Covid-19, ο παραπάνω κατάλογος συστάσεων αντιπροσωπεύει το ελάχιστο που πρέπει να κάνει η ελληνική πλευρά προσπαθώντας να σταματήσει τις ροές παράνομων μεταναστών προς την Ελλάδα”, τονίζει ο ίδιος.
Η χώρα μας θα αντιμετωπίσει πιθανόν σύντομα ένα νέο κύμα εισβολής παράνομων μεταναστών ( όπως αυτοί από την Σομαλία), για αυτό οφείλουμε να θωρακιστούμε ανάλογα με ότι είναι απολύτως απαραίτητο προς επίτευξη των στόχων της χώρας.