Ελληνοτουρκικά
Ενημερώθηκε στις:

Ο Ερντογάν "τίναξε τη μπάνκα στον αέρα" με την αγορά 355 αεροσκαφών από την Airbus- "Δένει" την αγορά των 40 Eurofighter

Η εθνική αεροπορική εταιρεία της Γερμανίας Lufthansa ανακοίνωσε στις 19 Δεκεμβρίου ότι υπέγραψε συμφωνία 9 δισεκατομμυρίων δολαρίων με την αμερικανική εταιρεία κατασκευής αεροσκαφών Boeing για την αγορά 100 αεροσκαφών και με την Airbus για την αγορά 60 αεροσκαφών.

Τέσσερις ημέρες νωρίτερα, στις 15 Δεκεμβρίου, η Turkish Airlines (THY) ανακοίνωσε ότι υπέγραψε τη μεγαλύτερη συμφωνία αγοράς αεροσκαφών της με την εταιρεία Airbus της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ).

Το θέμα παίρνει πολιτική διάσταση καθώς η Airbus είναι ο συμπαραγωγός του Eurofighter Typhoon, το οποίο η Τουρκία θέλει να αγοράσει για να αντικαταστήσει τα μαχητικά αεροσκάφη F-16, επειδή οι ΗΠΑ έχουν βάλει πολιτικούς όρους για να πουλήσουν  οι  HΠΑ στην Τουρκία τα 40 F-16 BLOCK-70. 

Επίσης, ο Πρόεδρος Ταγίπ Ερντογάν ισχυρίζεται ότι η Γερμανία εμποδίζει την πώληση των Eurofighters.

Ευρωπαϊκή συμμετοχή στο  Eurofighter και κόστος παραγωγής-ωριαίας πτήσης

Η επιθυμία της Τουρκίας να αγοράσει μαχητικά Eurofighter Typhoon συμβατά με το ΝΑΤΟ εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες συνεχίσουν να αρνούνται να πουλήσουν F-16 εκφράστηκε για πρώτη φορά επίσημα από τον Yaşar Güler, Υπουργό Εθνικής Άμυνας της Τουρκίας , κατά τη διάρκεια των συνεδριάσεων της Επιτροπής Σχεδιασμού και Προϋπολογισμού της Μεγάλης Τουρκικής Εθνοσυνέλευσης.

Αυτό ήταν μία ημέρα πριν από το ταξίδι του Προέδρου Ταγίπ Ερντογάν στις 17 Νοεμβρίου στη Γερμανία, το οποίο πραγματοποιήθηκε εν μέσω εντάσεων για την κρίση στη Γάζα.

Ο Γκιουλέρ, ο οποίος ήταν προηγουμένως Αρχηγός του Γενικού Επιτελείου της Τουρκίας, στην πραγματικότητα ανακοίνωνε στο ΝΑΤΟ την ανάγκη της Τουρκίας για το αεροσκάφος.

Ανήγγειλε επίσης ότι το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ισπανία, συμπαραγωγοί του Eurofighter, προσπαθούσαν να πείσουν τη Γερμανία.

Η συνεργασία του Eurofighter περιλαμβάνει επίσης την Ιταλία. Το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γερμανία μοιράζονται 33% η κάθε μία, η Ιταλία 21% και η Ισπανία 14%. 

Το 4,5ης γενιάς Eurofighter Typhoon είναι ένα σχετικά ακριβό αεροσκάφος, με κόστος μονάδας περίπου 90 εκατομμύρια δολάρια, κοντά στο F-35 5ης γενιάς, που κοστίζει σχεδόν 115 εκατομμύρια δολάρια.

Τα F-16 4ης γενιάς είναι κοντά στα 20 εκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, το κόστος ωριαίας πτήσης των 18.000$ είναι φθηνότερο από το F-16 των 22.000$ και το F-35 των 36.000$.

Το κόστος συντήρησης είναι επίσης χαμηλότερο.

Παρά το γεγονός ότι ο Ερντογάν είπε, «Εάν όχι, θα αγοράσουμε άλλο», ο Γκιουλέρ είπε στους δημοσιογράφους στις 16 Δεκεμβρίου ότι το Eurofighter Typhoon είναι «το μόνο αεροσκάφος που βλέπουν. ως η καλύτερη εναλλακτική» στα F-16 για την Τουρκία. Την προηγούμενη μέρα, η THY είχε υπογράψει μια τεράστια συμφωνία με την Airbus.

Η άμυνα, το εμπόριο και η πολιτική  είναι αλληλένδετα.

"Αλληλένδετα θέματα" F-16- Σουηδία- Ελλάδα- Ισραήλ

Στις 14 Δεκεμβρίου, ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν είπε στον Πρόεδρο Ερντογάν τηλεφωνικά ότι αναμένει η ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ να ολοκληρωθεί «το συντομότερο δυνατό».

Στις 18 Δεκεμβρίου, κατά την επιστροφή του από την Ουγγαρία, ο Ερντογάν αποκάλυψε ότι ο Μπάιντεν του είχε  υποσχεθεί να άρει το εμπόδιο του Κογκρέσου στην πώληση των F-16 εάν αυτός  έπαιρνε την έγκριση της ένταξης της Σουηδίας από το τουρκικό  Κοινοβούλιο.

Ο Ερντογάν θα μπορούσε εύκολα να ξεπεράσει το κοινοβουλευτικό εμπόδιο πείθοντας τον σύντροφό του, τον αρχηγό του MHP Devlet Bahçeli, με τον οποίο διαπραγματεύεται υποψηφίους για τις τοπικές εκλογές, αλλά είναι αμφίβολο ότι ο Μπάιντεν θα ξεπεράσει εύκολα το εμπόδιο του Κογκρέσου.

Το μπλοκ της πώλησης των F-16 στο Κογκρέσο προέρχεται από το Ελληνικό και το Αρμενικό λόμπι

Γνωρίζουμε ότι ο Μπάιντεν μίλησε για τον θετικό αντίκτυπο της φιλικής ρητορικής του Ερντογάν κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα στις 7 Δεκεμβρίου στο τηλεφώνημά τους. 

Την ίδια μέρα, ο υπουργός Εξωτερικών Χακάν Φιντάν έδωσε ένα μήνυμα ομαλοποίησης με την Αρμενία, η οποία βρίσκεται στο δρόμο για την εξομάλυνση των σχέσεών της με το Αζερμπαϊτζάν.

Ωστόσο ενώ συνέβαιναν αυτές οι εξελίξεις  η Χαμάς είχε ήδη επιτεθεί στο Ισραήλ και  οι σχέσεις Τέλ Αβίβ -Άγκυρας είχαν ψυχρανθεί.

 Οι ειδικές διαστάσεις Ρωσίας και Καναδά

Όπως φαίνεται, η πολιτική ισορροπία είναι εξαιρετικά περίπλοκη.

Ο Ρώσος Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν αναμένεται να επισκεφθεί την Τουρκία στις αρχές του 2024.

Ο Πούτιν προσφέρει στην Τουρκία το Su-35, το οποίο δεν είναι συμβατό με το ΝΑΤΟ, ή το Su-57, του οποίου η σειριακή παραγωγή έχει καθυστερήσει.

Από την άλλη πλευρά, μετά την απόφαση του Ερντογάν να αγοράσει τους S-400 από τη Ρωσία, οι Ηνωμένες Πολιτείες εκδίωξαν την Τουρκία από το πρόγραμμα F-35 και μπλόκαραν την πώληση τα F-16 BLOCK-70.

Υπάρχει επίσης το πρόβλημα με τον Καναδά, το οποίο εξήγησε ο Ερντογάν στο αεροπλάνο, προέρχεται από τα συστήματα κάμερας που χρησιμοποιούνται στα UAV Bayraktar του Baykar.

Παρά τη δήλωση του Selçuk Bayraktar ότι η Türkiye παράγει καλύτερα συστήματα κάμερας από αυτά που παράγει η καναδική εταιρεία, το γεγονός ότι ο Ερντογάν εγείρει το ζήτημα δείχνει ότι το πρόβλημα δεν έχει επιλυθεί πλήρως.

Ο Καναδάς, ο οποίος είχε προηγουμένως αντιταχθεί στη χρήση του TB-2 από το Αζερμπαϊτζάν κατά της Αρμενίας, φέρεται τώρα να υποβάλει τον όρο  αυτό για την ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.

THY-Airbus και  Lufthansa-Boeing-Η εμπορική πτυχή της σύμφωνίας άρει την Γερμανική άρνηση για τα Eurofighter προς την Τουρκία

Η Lufthansa θα αγοράσει 100 B737-8 Max από την Boeing για 9 δισεκατομμύρια δολάρια, 40 εκ των οποίων είναι σταθερές παραγγελίες και 60 εκ των οποίων είναι δικαίωμα option.

Ταυτόχρονα, έχει υπογράψει επίσης συμφωνία για 60 A220-300 από την Airbus, 40 εκ των οποίων είναι σταθερές παραγγελίες και 20 εκ των οποίων δικαιώματα option.

Η THY, από την άλλη πλευρά, αποφάσισε να αγοράσει 250 A321 , 150 εκ των οποίων είναι σταθερές παραγγελίες και 100 εκ των οποίων είναι δικαίωμα έκπτωσης.

80 A350-900, 60 εκ των οποίων είναι σταθερές παραγγελίες και 20 εκ των οποίων είναι δικαίωμα έκπτωσης.

15 A350-1000, τα οποία είναι όλα σταθερές παραγγελίες και 10 A350-Freighters, 5 εκ των οποίων είναι σταθερές παραγγελίες και 5 εκ των οποίων δικαίωμα έκπτωσης, για συνολικά 355 αεροσκάφη, όλα από την Airbus.

Δεν αποκαλύφθηκε πόσα θα πλήρωνε η Tουρκία για αυτή τη γιγάντια συμφωνία, ενώ ο μεγαλύτερος μέτοχος της THY είναι το Turkish Wealth Fund (TWF), υπό την προεδρία του Προέδρου Ερντογάν, με μερίδιο 49,12%.

Μετά από αυτή τη γιγάντια συμφωνία με την Airbus,  πιστεύουμε ότι  είναι πάρα πολύ πιθανό θα αρθεί η Γερμανική αντίρρηση για την πώληση του Eurofighter στην Τουρκία.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ