Είναι γνωστό ότι το μαχητικό πέμπτης γενιάς των ΗΠΑ F-35, το οποίο πρόκειται να ενσωματωθεί στην Πολεμική Αεροπορία μας από το 2028 και μετά, εκτός από τα χαρακτηριστικά stealth που διαθέτει, τα προηγμένα οπλικά και ηλεκτρονικά συστήματα, είναι και ένα εναέριο κέντρο επιχειρήσεων, αφού χάρη στην διαλειτουργικότητά του μοιράζεται πληροφορίες με άλλα αεροπορικά-ναυτικά-επίγεια μέσα και οπλικά συστήματα, επαυξάνοντας την φονικότητά τους στο πεδίο της μάχης.
Το F-35 είναι εκείνο που θα επαυξήσει σε σημαντικό βαθμό την αεροπορική ψαλίδα μεταξύ της υπέρτερης σε ισχύ Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας από την τουρκική, η οποία στην καλύτερη των περιπτώσεων από το 2030 και μετά θα εντάξει το εγχώριο μαχητικό ΚΑΑΝ στο δυναμικό της.
Συνεπώς οτιδήποτε σχετίζεται με την παραγωγή, τις αναβαθμίσεις και τους ρυθμούς παράδοσης του F-35 σε άλλες χώρες, μας αφορά άμεσα και γιαυτό κρίνουμε ότι θα πρέπει να παρακολουθούνται στενά από εμάς.
Προβλήματα από την αναβάθμιση του F-35 σε BLOCK-4
Το F-35 Joint Strike Fighter αντιμετωπίζει «σημαντικές προκλήσεις» σχετικά με τα μελλοντικά όπλα και άλλες αναβαθμίσεις δυνατοτήτων που εάν καθυστερήσουν, θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε διακοπή της παραγωγής, είπε στους Αμερικανούς γερουσιαστές αυτή την εβδομάδα ο Αξιωματικός που είναι υπεύθυνος για το πρόγραμμα.
Ο εκτελεστικός αξιωματικός του προγράμματος F-35, Υποπτέραρχος Michael Schmidt, δήλωσε σε γραπτή κατάθεση στην υποεπιτροπή των Ενόπλων Υπηρεσιών της Βουλής για τακτικές αεροπορικές και χερσαίες δυνάμεις, ότι η αναβάθμιση που είναι γνωστή ως Block 4 είχε σημαντικά προβλήματα ,τα οποία σχετίζονται με την ωριμότητα του σχεδιασμού του υλικού και τα χρονοδιαγράμματα για την ενσωμάτωση του λογισμικού της.
Οι αναβαθμίσεις του Block 4 , που προορίζονται να επιτρέψουν στο F-35 να μεταφέρει περισσότερα όπλα, να αναγνωρίζει καλύτερα στόχους και να βελτιώνει τις δυνατότητές του ηλεκτρονικού πολέμου, μεταξύ άλλων χαρακτηριστικών ,αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ταυτόχρονης χρήσης, ανέφερε ο Schmidt σε γραπτή έκθεση.
Η ταυτόχρονη ανάπτυξη και προμήθεια του μαχητικού F-35 καθιστά πιο δύσκολη την επίλυση προβλημάτων που ανακαλύφθηκαν κατά τη δοκιμή.
«Η ταυτόχρονη ανάπτυξη και παραγωγή είναι η πιο κρίσιμη πρόκληση του Block 4 και αντιμετωπίζουμε τις συνέπειές του σήμερα», είπε ο Schmidt.
Κίνδυνος διακοπής της παραγωγής
«Το Γραφείο Κοινού Προγράμματος του F-35, η Lockheed Martin και άλλοι εταίροι του κλάδου έχουν εντοπίσει τους υψηλούς κινδύνους στο πρόγραμμα F-35 Block 4, το οποίο θα απειλούσε να διακόψει την παραγωγή αεροσκαφών εάν η ανάπτυξη διολισθήσει».
Σε μια δήλωση στο Defense News, η Lockheed Martin είπε ότι ορισμένες δυνατότητες του Block 4 έχουν ήδη παραδοθεί, ξεκινώντας το 2019, χρόνια νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα.
Αυτές οι ήδη παραδοθείσες δυνατότητες, που δεν απαιτούν το TR-3 για να λειτουργήσει, περιλαμβάνουν το Automatic Ground Collision Avoidance System ( Αυτόματο σύστημα αποφυγής σύγκρουσης εδάφους) ή Auto GCAS του F-35, την παραλλαγή Joint Standoff Weapon του Ναυτικού, γνωστή ως C-1, και την ικανότητα επίθεσης σκινούμενους στόχους στο έδαφος χρησιμοποιώντας βόμβες GBU-49 που καθοδηγούνται με λέιζερ.
Η Lockheed είπε επίσης ότι τα στοιχεία υλικού και λογισμικού του Block 4 βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ανάπτυξης και θα παραδοθούν σταδιακά καθώς ανατίθενται οι συμβάσεις και ολοκληρώνεται η ανάπτυξη αυτών των στοιχείων.
Στην απάντησή της, η Lockheed δεν απάντησε στα σχόλια του Schmidt σχετικά με ενδεχόμενο κλείσιμο της παραγωγής εάν καθυστερήσει περαιτέρω η ανάπτυξη του Block 4.
Το πρόγραμμα F-35 αγωνίζεται επίσης να εφαρμόσει μια άλλη σειρά βελτιώσεων, γνωστή ως Technology Refresh 3, που αποτελεί προϋπόθεση για μεγάλα τμήματα των αναβαθμίσεων του Block 4.
Τα σχόλια του Schmidt στο Block 4 δείχνουν ότι οι πολλαπλές προσπάθειες εκσυγχρονισμού των F-35 αντιμετωπίζουν μεγάλους αντίθετους ανέμους, οι οποίοι θα μπορούσαν να έχουν επιπτώσεις στο πρόγραμμα για χρόνια.
Τα προβλήματα λογισμικού καθυστέρησαν το TR-3, το οποίο αρχικά επρόκειτο να είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2023, αλλά τώρα θα μπορούσε να ολοκληρωθεί τουλάχιστον με ένα χρόνο καθυστέρηση.
Ο Schmidt είπε στην ακρόαση της Τρίτης, η αργή παραγωγή ορισμένων βασικών εξαρτημάτων για το TR-3 ανέστειλε επίσης τη φυσική ολοκλήρωση ορισμένων νέων τζετ στις εγκαταστάσεις της Lockheed Martin στο Φορτ Γουόρθ του Τέξας.
Ο Jon Ludwigson, διευθυντής εξαγορών συμβάσεων και εθνικής ασφάλειας στο Γραφείο Λογοδοσίας της Κυβέρνησης, είπε στην ακρόαση ότι τα σχέδια του προγράμματος F-35 για το Block 4 έχουν αυξηθεί με τα χρόνια καθώς οι απαιτήσεις για το τζετ έχουν εξελιχθεί.
Η αναβάθμιση σε BLOCK 4 απογείωσε το κόστος
Το αναμενόμενο κόστος του μπλοκ 4 έχει επίσης αυξηθεί, και έχει ξεφύγει από το χρονοδιάγραμμα, είπε.
Το Block 4 αρχικά προοριζόταν να προσθέσει 66 νέες δυνατότητες με κόστος 10,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων μέχρι το 2026, είπε ο Ludwigson. Αυτό έχει διογκωθεί σε 80 δυνατότητες που κοστίζουν 16,5 δισεκατομμύρια δολάρια, είπε, και τώρα δεν αναμένεται να γίνουν μέχρι το 2029.
Ο Ludwigson αναγνώρισε ότι η ανάπτυξη λογισμικού είναι δύσκολη, αλλά εντόπισε επίσης ορισμένα από τα προβλήματα με το Block 4 στο πρόγραμμα, χωρίς να θέτουν ρεαλιστικές προσδοκίες για το πόσο χρόνο θα χρειαζόταν για την ανάπτυξη των αναβαθμίσεων.
Ο Schmidt είπε ότι το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην εξάλειψη των προβλημάτων ταυτόχρονης χρήσης και στον καθορισμό ενός ρεαλιστικού προγράμματος παράδοσης.
Ο Bill LaPlante, υφυπουργός Άμυνας για την απόκτηση και τη διατήρηση, διέταξε μια τεχνική βασική αναθεώρηση για την ανάπτυξη του Block 4 νωρίτερα αυτό το έτος, είπε ο Schmidt. Και ειδικοί από το Ναυτικό και την Πολεμική Αεροπορία έχουν αξιολογήσει το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του Block 4, την ωριμότητα του υλικού, τους κινδύνους του προγράμματος, τα εργαλεία λογισμικού και τις απαιτήσεις στην κυβέρνηση και το εργατικό δυναμικό της βιομηχανίας.
Το Πεντάγωνο ανέθεσε επίσης μια σύμβαση για το Block 4 νωρίτερα αυτό το έτος που επικεντρώνεται στη μείωση των κινδύνων του συγχρονισμού, είπε, συμπεριλαμβανομένου του καθορισμού ορόσημων για τη διεξαγωγή ενδελεχούς αναθεώρησης της ετοιμότητας υλικού και λογισμικού του Block 4 που θα ενσωματωθεί σε μελλοντικές παρτίδες παραγωγής. F-35.
Ο Schmidt είπε επίσης ότι το πρόγραμμα χρειάζεται εννέα αεροσκάφη F-35 ειδικά διαμορφωμένα για να δοκιμάζουν και να αξιολογούν εκσυγχρονισμούς όπως το Block 4.
Το πρόγραμμα έχει τώρα τους πόρους για να μετατρέψει τρία F-35 παραγωγής στα δοκιμαστικά αεροσκάφη που χρειάζεται, είπε ο Schmidt. Πρέπει όμως να μετατρέψει άλλα έξι για να καλύψει τις απαιτήσεις του και αυτό θα απαιτήσει την έγκριση του Κογκρέσου.
Το Ελληνικό δίλημμα το 2028
Από τα παραπάνω διαφαίνεται ότι υπάρχει πρόβλημα στην ταυτόχρονη παράδοση νέων μαχητικών F-35 με τον εκσυγχρονισμό τους σε BLOCK-4.
Εκτίμησή μας είναι ότι δεν πρόκειται να υπάρξει διακοπή στην παραγωγή τους αλλά χρονική καθυστέρηση στον εκσυγχρονισμό τους. Αυτό υπάρχει σημαντική πιθανότητα να κληθούμε να το αντιμετωπίσουμε το 2028, επιλέγοντας μεταξύ παραλλαβής F-35 που δεν θα έχει ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός τους σε BLOCK-4, ή χρονικής παράτασης μέχρις ότου να πραγματοποιηθεί αυτός.
Στην τελευταία περίπτωση θα πρέπει να συνυπολογιστεί η παράδοση των μαχητικών ΚΑΑΝ στην Τουρκική Πολεμική Αεροπορία που είναι προγραμματισμένη για το 2030 ή η καθυστέρησή της.