Σε πρόσφατο άρθρο μας αναφερθήκαμε στο γεγονός ότι η φρεγάτα ΤCG Istanbul (F-515), ξεκίνησε χθές Τρίτη 20 Ιουνίου, τις δοκιμές της στην θάλασσα.
Η φρεγάτα ISTANBUL σχεδιάζεται να συμπεριληφθεί στον κατάλογο της Διοίκησης Ναυτικών Δυνάμεων τον Σεπτέμβριο του 2023.
Σημειώνουμε ότι το Τουρκικό Ναυτικό έχει τον μεγαλύτερο αριθμό φρεγατών ,16 συνολικά σε 3 κλάσεις, μεταξύ των ναυτικών της Ανατολικής Μεσογείου.
Ωστόσο περισσότερες από τις μισές φρεγάτες του είναι άνω των 30 ετών και χρήζουν αντικατάστασης, ενώ ο μέσος όρος ηλικίας τους είναι 36 έτη.
Για τον λόγο αυτό ξεκίνησε το έργο φρεγάτας κλάσης Stack, το οποίο αποτελεί μέρος του προγράμματος MİLGEM, το 2017 για την ανανέωση του στόλου των φρεγατών του.
Εκτός της φρεγάτας ISTANBUL, πρόσφατα έγιναν διαγωνισμοί για το δεύτερο, τρίτο και τέταρτο πλοία της εν λόγω κλάσης.
Τα τρία πλοία σχεδιάζονται να κατασκευαστούν και να παραδοθούν στις τουρκικές ναυτικές δυνάμεις σε διάστημα 36 μηνών, σε τρία διαφορετικά ναυπηγεία , η TCG İZMİR, στο Anadolu Shipyard, η TCG İZMİR στο Sedef Shipyard και η TCG İZMİT στο Sefine Shipyard.
Γενικά χαρακτηριστικά φρεγατών κλάσης ISTANBUL
Μήκος: 113,2 μέτρα
Πλάτος: 14,4 μέτρα
Βύθισμα: 4,05 μέτρα
Εκτόπισμα: 3.000 τόνοι πλήρως φορτωμένο
Κύρια πρόωση: 2 μονάδες κινητήρων ντίζελ 5766 ίππων από την MTU, 1 μονάδα αεριοστροβίλων LM2500 από την General Electric
Πλήρωμα: 123 άνδρες
Οπλικά Συστήματα: 1 πυροβόλο 76mm (παραγωγή Oto Melara στο πρώτο πλοίο, παραγωγή MKE στα υπόλοιπα πλοία) , 16 αντιπλοϊκοί πύραυλοι ROKETSAN Atmaca, 16 πύραυλοι αεράμυνας HİSAR-RF σε 16 εκτοξευτές ROKETSAN MIDLAS, 1 πυροβόλο 35mm CIWSk, 1 πυροβόλο 35mm CIWSk, 1 πυροβόλο 25mm .
Εύρος πλεύσης: 5.700 ναυτικά μίλια με 14 κόμβους
Μέγιστη ταχύτητα: 29 κόμβοι
Οι εν λόγω φρεγάτες αποτελούν τη βάση του μελλοντικού στόλου φρεγατών των Τουρκικών Ναυτικών Δυνάμεων.
Οι Τούρκοι ενσωματώνουν το σύστημα κάθετης εκτόξευσης MİDLAS στην ΤCG Istanbul (F-515)
Σύμφωνα με τουρκικό ΜΜΕ, "το Εθνικό σύστημα κάθετης εκτόξευσης της Roketsan "MİDLAS", ενσωματώθηκε στη φρεγάτα TCG İSTANBUL".
"Αφού η Τουρκία δεν μπόρεσε να προμηθευτεί το σύστημα κάθετης εκτόξευσης Mk41 από τις ΗΠΑ, η Roketsan επιτάχυνε το Έργο MIDLAS και είχε ως στόχο να προσφέρει μια γρήγορη λύση στο πλαίσιο αυτό.
Η πρώτη δοκιμή επίγειας βολής του MIDLAS πραγματοποιήθηκε στις 3 Δεκεμβρίου 2022 και κατά τη διάρκεια της δοκιμής χρησιμοποιήθηκε ο πύραυλος αεράμυνας HİSAR Ο+.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες που ελήφθησαν, στο πλαίσιο των θαλάσσιων δοκιμών της TCG ISTANBUL, θα πραγματοποιηθεί η θαλάσσια φάση των δοκιμαστικών δραστηριοτήτων του MIDLAS.
Προς αυτή την κατεύθυνση, αναμένεται βολή HİSAR-Ο+ σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πάνω από το MIDLAS ενσωματωμένο στο STM TCG ISTANBUL.
Εκτός από τη ναυτική έκδοση του HİSAR-Ο+, στο MIDLAS θα ενσωματωθούν επίσης πύραυλοι όπως το ESSM Block 2, το ATMACA και το SİPER Block 1.
Σε σχετική δήλωση που έκανε ο Γενικός Διευθυντής της Roketsan Murat İKİNCİ τον Μάρτιο του 2022 ανέφερε ότι, «Θα χρησιμοποιήσουμε το HİSAR-Ο+ μαζί με το Εθνικό Σύστημα Κατακόρυφης Εκκίνησης (MİDLAS) στο TCG ISTANBUL. Το έργο MIDLAS θα προχωρήσει σε φάσεις. Θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για να παρέχουμε εκτόξευση πυραύλων cruise και αντιπλοϊκού πυραύλου και ικανότητα Quad-Pack σε προηγμένες διαμορφώσεις.
Αφού ενσωματωθεί αυτό το σύστημα στη φρεγάτα ISTANBUL, θα προσπαθήσουμε να ενσωματώσουμε άλλους πυραύλους στο MIDLAS. Θα προσπαθήσουμε να ενσωματώσουμε όλους τους πυραύλους που έχουν αναπτυχθεί με εθνικά μέσα στο Εθνικό μας σύστημα κάθετης εκτόξευσης».
Χάρη στην ικανότητά της Quad-Pack, η φρεγάτα ISTANBUL, η οποία διαθέτει ήδη MIDLAS 16 κυψελών, θα έχει τη δυνατότητα να εκτοξεύει έως και 64 πυραύλους αεράμυνας."
Η Τουρκική αντιαεροπορική άμυνα
Η εγχώρια τουρκικά αεράμυνα συνίσταται από τα αντιαεροπορικά συστήματα, HISAR A+, HISAR O+ και τα SIPER.
Στην παρούσα φάση η Τουρκία είναι εξοπλισμένη με δύο πυραυλικά συστήματα εδάφους-αέρος της οικογένειας HISAR, το μεσαίου βεληνεκούς HISAR O+ το οποίο μπορεί να πλήξει στόχους σε απόσταση έως 25 χιλιομέτρων και υψόμετρο έως 20 χιλιομέτρων και το μικρού βεληνεκούς HISAR A+ ικανό να πλήξει στόχους έως και 15 χιλιόμετρα (9,3 μίλια).
Σύμφωνα με τους Τούρκους τον προηγούμενο μήνα πραγματοποιήθηκε με επιτυχία και η τελευταία δοκιμή του πυραύλου SIPER μεγάλου βεληνεκούς, που δίνουν ότι έχει βεληνεκές 150 χιλιόμετρα, αποτελώντας εναλλακτική λύση έναντι των S-400 και Patriot.
Ο πύραυλος ATMACA
Οι Τούρκοι πριν από ένα χρόνο περίπου είναι γνωστό ότι πραγματοποίησαν επιτυχή βολή του αντιπλοϊκού πυραύλους τους ATMACA, εκτοξεύοντάς τον από την ξηρά κατά θαλάσσιου στόχου.
Χαρακτηριστικά του πυραύλου
• Αυτόνομη λειτουργία
• Χαμηλό ίχνος ραντάρ
• Υψηλή ευαισθησία
• Μπορεί να λειτουργήσει σε όλες τις καιρικές συνθήκες
• Ανθεκτικό στα Αντίμετρα
• Ενημέρωση στόχου, επανεπίθεση, δυνατότητα ακύρωσης αποστολής με σύνδεση δεδομένων
• Τρισδιάστατο Σχέδιο Αποστολής
• Εκτόξευση από επιφανειακές και υποβρύχιες πλατφόρμες σε χερσαίους και επιφανειακούς στόχους
• Δέσμευση από τις επιφανειακές πλατφόρμες στους επιφανειακούς στόχους
• Επιλογή στόχου
• Μεγάλη εμβέλεια
Τεχνικές προδιαγραφές
Μήκος:4.800 - 5.200 χλστ
Βάρος :< 800 kg
Εμβέλεια:> 220 χλμ
Αδρανειακή καθοδήγηση
Σύστημα πλοήγησης + Σύστημα παγκόσμιου εντοπισμού θέσης + Βαρομετρικό υψόμετρο + υψόμετρο ραντάρ
Τύπος κεφαλής Υψηλής διείσδυσης εκρηκτικής κεφαλής ,Βάρος κεφαλής 25 κιλά, Seeker Active RF
Το ATMACA Anti-Ship Missile έχει τη δυνατότητα "Advanced 3D Mission Planning".
Χάρη σε αυτό το χαρακτηριστικό, το πλήρωμα χειριστή της ATMACA μπορεί να σχεδιάσει εκ των προτέρων τη διαδρομή που θα ακολουθήσει ο ATMACA στο δρόμο της προς τον προορισμό της και να προσθέσει σκέλη διαδρομής.
Το Super Sea Skimming, ειδικά από την έναρξή του, το ATMACA μπορεί να περιηγηθεί στο νησί που βρίσκεται μπροστά από την πλατφόρμα στόχο ή να καταστρέψει τον στόχο ανεβοκατεβαίνοντας ξαφνικά.
Κλείνοντας επισημαίνουμε ότι σε έγκριτο τουρκικό twitter για θέματα αμυντικής βιομηχανίας αναφέρεται:
"Εάν το σύστημα παράκτιας άμυνας ATMACA, που αναπτύχθηκε από τη Roketsan, αναπτυχθεί στις ακτές με τη μορφή 7 χωριστών συστοιχιών, η περιοχή επιρροής που πρέπει να επιτευχθεί φαίνεται παρακάτω.
Το παράκτιο σύστημα άμυνας ATMACA θα μπορεί να διεισδύει στο 60% της Μαύρης Θάλασσας και στο 85% του Αιγαίου"
Η διαμερισμάτωση του Αιγαίου και η επίδραση των φρεγατών κλάσεως ISTANBUL
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι οι Τούρκοι επιχειρούν να δημιουργήσουν με τους ATMACA που θα εγκαταστήσουν στα μικρασιατικά παράλια , συνθήκες άρνησης περιοχης (area denial) σε τμήματα του Αιγαίου ή ακόμη και άρνηση πρόσβασης (anti-access ) σε μεγάλο τμήμα του Αρχιπελάγους, για το Πολεμικό Ναυτικό μας, ενώ με τους αντιαεροπορικούς πυραύλους SIPER που θα εγκαταστήσουν στις ίδιες περίπου περιοχές, επιχειρούν να ασκούν έλεγχο στον εναέριο χώρο των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και των Δωδεκανήσων.
Ωστόσο η προσθήκη των φρεγατών κλάσεως Istanbul στον τουρκικό στόλο, οι οποίες χάρη στο σύστημα MIDLAS θα δύνανται να εκτοξεύσουν έως και 64 πυραύλους αεράμυνας καθώς και τους αντιπλοϊκούς πύραυλους ATMACA, αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο και ιδιαίτερα σε μέρη αυτού που δεν υφίσταται πυκνό νησιωτικό σύμπλεγμα, δημιουργώντας λίαν αυξημένες δυνατότητες αεράμυνας περιοχής, καλύπτοντας και τα υπόλοιπα πλοία επιφανείας του τουρκικού στόλου, αλλά και συνθήκες άρνησης περιοχης (area denial) για τον Ελληνικό στόλο.
Αυτές οι περιοχές του Αιγαίου είναι:
1. Σποράδες-Αγιος Ευστράτιος-Λήμνος-Λέσβος-Χίος-Σκύρος- Σποράδες
2. Σάμος-Ικαρία-Μύκονος-Τήνος-'Άνδρος-Εύβοια-Σκύρος-Χίος
3. Σαντορίνη-Κρήτη-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος-Τήλος-Αστυπάλαια-Σαντορίνη
4. Κρήτη-Κάσος-Κάρπαθος-Ρόδος- Ρώ- Καστελόριζο- Στρογγύλη -Κρήτη
5. Νοτίως της Κρήτης
6. Λήμνος- Ίμβρος-Σαμοθράκη- Θάσος -Χαλκιδική-Λήμνος στην οποία εμπεριέχεται η γνωστή περιοχή του "Μπάμπουρα".