Στο ιδιόμορφο επιχειρησιακό περιβάλλον του Αιγαίου, σημαντικότατο ρόλο στην διεξαγωγή στρατιωτικών επιχειρήσεων σε περίπτωση Ελληνοτουρκικής σύρραξης θα διαδραματίσουν,οι αμφίβιες και αεροκίνητες επιχειρήσεις από πλευράς Τούρκων, σε συγκερασμό με την ενίσχυση από αέρα και θάλασσα των δυνάμεων αμύνης των νησιών μας από την ηπειρωτική Ελλάδα.
Η Τουρκία είναι γνωστό ότι έχει εμβαθύνει στον τομέα των αεροκίνητων επιχειρήσεων, διαθέτοντας εκατοντάδες μεταφορικά ελικόπτερα αλλά και 17 Ταξιαρχίες Καταδρομών, έτοιμες να διενεργήσουν επιθετικά σε βάρος μας.
Από την άλλη και παρά τα πρόσφατα λόγια του Ερντογάν με τα οποία ζητάει περιορισμούς των Ελληνικών εξοπλισμών έτσι ώστε να παγιωθεί μια κατάσταση ηρεμίας στο Αιγαίο, η αμυντική του βιομηχανία δεν έχει σταματήσει λεπτό να παράγει νέα οπλικά συστήματα και μέσα για τις ανάγκες των Ενόπλωνβ Δυνάμεων της χώρας του.
Παρουσίαση στο Παρίσι του νέου τουρκικού ελικοπέρου T925
Προς επίρρωση των ανωτέρω,"η TAI παρουσίασε για πρώτη φορά το ελικόπτερο T925",αναφέρει τουρκικό ΜΜΕ το οποίο επισημαίνει:
"Η TAI εκθέτει το μοντέλο πλήρους κλίμακας του ελικοπτέρου T925 Γενικής χρήσεως για πρώτη φορά στο πλαίσιο της Αεροπορικής Έκθεσης του Παρισιού. Το T925 βρίσκεται στην έκθεση με τον αριθμό ουράς "TC-925".
Η Turkish Aerospace Industries (TUSAŞ) συμμετέχει στην Αεροπορική Έκθεση του Παρισιού, που ανοίγει τις πόρτες της αύριο, με μεγάλη γκάμα προϊόντων.
Τα ANKA, AKSUNGUR,T-129 Attack Helicopter, T925 Γενικής χρήσεως και το μη επανδρωμένο ελικόπετρο πήραν τις θέσεις τους στην έκθεση .
Έτσι παρουσιάζεται για πρώτη φορά η μακέτα, του10 Tόνων ελικόπτερου γενικής χρήσης T925, του οποίου οι δραστηριότητες ανάπτυξης συνεχίζονται εδώ και λίγο καιρό.
Πρώτη πτήση- Στόχος το 2024
Στόχος για το ελικόπτερο Τ925 είναι να ολοκληρωθεί η παραγωγή το 2024 και να πραγματοποιηθεί η πρώτη πτήση του.
Ο Γενικός Διευθυντής της TAI Δρ. Temel Kotil ανακοίνωσε την πρώτη ημερομηνία πτήσης για το T925 στις 18 Μαρτίου 2024, σύμφωνα με τον προγραμματισμό.
Το ελικόπτερο T925 μπορεί να μεταφέρει 21 άτομα. Από αυτή την άποψη, το ελικόπτερο έχει μεγαλύτερη χωρητικότητα από το S-70 Blackhawk ή το AS532 Cougar, που βρίσκονται στο απόθεμα των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων (ΤΕΔ).
Υπάρχει ένα σύστημα ράμπας πίσω από την άτρακτο, ώστε το προσωπικό και τα υλικά να μπορούν να φορτωθούν γρήγορα στο ελικόπτερο.
Το ελικόπτερο T925 θα είναι μια περαιτέρω εξελιγμένη έκδοση των συστημάτων αεροηλεκτρονικής του ελικοπτέρου GÖKBEY.
Με τα εξαρτήματά του παρόμοια με το GÖKBEY, προβλέπεται να είναι σχετικά εύκολη η συντήρηση και η επισκευή του.
Αποστολές-Ρόλος του ελικοπτέρου Τ925
Η Turkish Aerospace αναπτύσσει την ιδέα της για ένα βαρύ ελικόπτερο εδώ και αρκετά χρόνια.
Προηγουμένως έγινε κατανοητό ότι επικεντρωνόταν σε μεγάλο βαθμό σε στρατιωτικές απαιτήσεις, αντικαθιστώντας πιθανώς μεγαλύτερα ελικόπτερα σε υπηρεσία με τον τουρκικό στρατό, συμπεριλαμβανομένου του Airbus Cougar και ίσως των ρωσικών Mi-17 που διαθέτει η τουρκική στρατοχωροφυλακή Jandarma.
Οι εμπορικές αποστολές που προβλέπονται για το T929 περιλαμβάνουν μεταφορά επιβατών, υπεράκτια ενεργειακή υποστήριξη, έρευνα και διάσωση και εργασίες VIP.
Το μήκους 20 μέτρων, δικινητήριο περιστροφικό σκάφος πιθανότατα θα κλίνει σε μεγάλο βαθμό από την εμπειρία της Turkish Aerospace στην ανάπτυξη του ATAK 2 και πιθανώς θα χρησιμοποιεί τα ίδια δυναμικά συστήματα και κινητήρες.
Το πρωτότυπο ATAK 2 χρησιμοποιεί επί του παρόντος τον στροβιλοκινητήρα Motor Sich TV3-117 σε πτητικές δοκιμές, αν και η τουρκική βιομηχανία σχεδιάζει να αναπτύξει τη δική της οικογένεια εγχώριων στροβιλοστροβιλιστών για την τροφοδοσία αυτών.
Τον Απρίλιο, η OEM ολοκλήρωσε την πρώτη πτήση του Gokbey εξοπλισμένου με τον εγχώριο κινητήρα TUSAS Engine Industries (TEI) TS1400, που αναπτύχθηκε ως αντικατάσταση του κινητήρα LHTEC T800 της Honeywell/Rolls-Royce που τροφοδοτεί το αναπτυξιακό αεροσκάφος T625.
Η Turkish Aerospace αναμένεται να παραδώσει σύντομα τα πρώτα T625 που τροφοδοτούνται από το T800 στο Jandarma.
Τα τρέχοντα σχέδια προβλέπουν την παραγωγή περίπου 24 ελικοπτέρων Gokbey ετησίως το 2025 και αύξηση έως και 40 ετησίως το 2027.
Το ελικόπτερο Gokbey έχει συνολικό βάρος απογείωσης 6 τόνους, χωρητικότητα επιβατών 12, τελική ταχύτητα 306 χιλιόμετρα την ώρα, οροφή υπηρεσίας 20.000 πόδια και αντοχή 3,8+ ώρες. Έχει μέγιστη αυτονομία 948 χιλιόμετρα και μπορεί να παραμείνει στον αέρα για 5+ ώρες με εξωτερική δεξαμενή καυσίμου.
Συμπέρασμα
Από τα παραπάνω αντιλαμβανόμαστε ότι η Τουρκία με την προσθήκη του ελικοπτέρου γενικής χρήσεως Τ925 με δυνατότητα μεταφοράς 21 ανδρών σε συνδυασμό με το νέο επίσης ελικόπτερό της Gokbey με δυνατότητα μεταφοράς 12 ανδρών, αυξάνει σημαντικά την δυνατότητα διεξαγωγής αεροκίνητων επιχειρήσεών της στο Αιγαίο.
Αυτό θα πρέπει να τύχει ανάλογης προσοχής των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων της χώρας μας, με περαιτέρω ενίσχυση της αντιαεροπορικής μας άμυνας.