Τεκτονικές αλλαγές και μετατοπίσεις παρουσιάζονται στην Μ.Ανατολή με την Κινεζική διείσδυση σε αυτήν να γίνεται ολοένα και περισσότερο εμφανής, μετά την συνεννόηση Ιράν-Σαουδικής με προτροπή του Πεκίνου και την διατήρηση των τιμών του πετρελαίου από το Ριάντ σε υψηλά επίπεδα, παρά τις περί αντιθέτου "προτροπές" ΗΠΑ-ΕΕ για μείωση τους.
Υπάρχουν μάλιστα πληροφορίες για συνομιλίες τόσο από την Αίγυπτο, όσο και από την Σαουδική Αραβία με την Κίνα, για επικείμενη αγορά του μαχητικού J-10 από αυτήν, γεγονός που καταδεικνύει και την προσπάθεια στρατιωτικής διείσδυσης στην Μ.Ανατολή από το Πεκίνο.
"Σειρά" φαίνεται να παίρνει και το πολύπαθο Ιράκ, το οποίο προσβλέπει να αποτελέσει την χώρα κλειδί της διασύνδεσηςΑσίας -Ευρώπης, γεγονός που θα έχει ωστόσο συνέπεια τόσο στο Κουρδικό όσο και στις Ελληνοτουρκικές σχέσεις, αφού στο "εγχείρημα" θα εμπλακεί και η Τουρκία.
Το Ιράκ κατασκευάζει το οδικό και το σιδηροδρομικό του δίκτυο
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με Διεθνές ΜΜΕ," το Ιράκ ξεκινά οδικό και σιδηροδρομικό έργο 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη σύνδεση της Ασίας με την Ευρώπη", το οποίο επισημαίνει:
"Το Ιράκ ξεκίνησε ένα έργο 17 δισεκατομμυρίων δολαρίων το Σάββατο για να συνδέσει ένα σημαντικό λιμάνι εμπορευμάτων στη νότια ακτή του σιδηροδρομικώς και οδικώς με τα σύνορα με την Τουρκία, σε μια κίνηση που αποσκοπεί να μεταμορφώσει την οικονομία της χώρας μετά από δεκαετίες πολέμου και κρίσης.
Ο "Δρόμος Ανάπτυξης" στοχεύει να συνδέσει το λιμάνι Grand Faw στον πλούσιο σε πετρέλαιο νότο του Ιράκ με την Τουρκία, μετατρέποντας τη χώρα σε διαμετακομιστικό κόμβο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ασίας και Ευρώπης σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί τη Διώρυγα του Σουέζ.
"Ο Δρόμος Ανάπτυξης δεν είναι απλώς ένας δρόμος για τη μεταφορά εμπορευμάτων ή επιβατών. Αυτός ο δρόμος ανοίγει την πόρτα στην ανάπτυξη τεράστιων περιοχών του Ιράκ", δήλωσε στο Reuters ο Φαρχάν αλ-Φαρτούσι, γενικός διευθυντής της Γενικής Εταιρείας Λιμένων του Ιράκ.
Η κυβέρνηση του Ιράκ οραματίζεται τρένα υψηλής ταχύτητας που μεταφέρουν εμπορεύματα και επιβάτες με ταχύτητα έως και 300 χιλιόμετρα (186,41 μίλια) την ώρα, συνδέσεις με τοπικούς βιομηχανικούς κόμβους και διασύνδεση με αγωγούς πετρελαίου και φυσικού αερίου.
Η σιδηροδρομική υπηρεσία του Ιράκ διαθέτει επί του παρόντος μια χούφτα γραμμές, συμπεριλαμβανομένης της αργής μεταφοράς εμπορευμάτων πετρελαίου και ενός μόνο επιβατικού τρένου που εκτελεί δρομολόγια από τη Βαγδάτη στη Βασόρα, που διαρκεί 10 έως 12 ώρες για να καλύψει 500 χιλιόμετρα.
Το λιμάνι Grand Faw, το οποίο κατασκευάστηκε πριν από πάνω από μια δεκαετία, βρίσκεται στα μισά της ολοκλήρωσης, είπε ο Fartousi.
Η μεταφορά επιβατών μεταξύ του Ιράκ και της Ευρώπης επιστρέφει στα μεγάλα σχέδια στις αρχές του 20ου αιώνα για τη δημιουργία ενός εξπρές από τη Βαγδάτη προς το Βερολίνο.
«Θα ενεργοποιήσουμε ξανά αυτή τη γραμμή και θα τη συνδέσουμε με άλλες χώρες», είπε ο Φαρτούσι, σημειώνοντας σχέδια μεταφοράς τουριστών και προσκυνητών σε σιιτικούς ιερούς τόπους στο Ιράκ και στη Μέκκα στη Σαουδική Αραβία για το προσκύνημα Χατζ.
Το έργο ανακοινώθηκε το Σάββατο σε μια διάσκεψη με στόχο να προσελκύσει το αραβικό ενδιαφέρον, μεταξύ άλλων από τα κράτη του Αραβικού Κόλπου, τη Συρία και την Ιορδανία.
Ανώτερος κυβερνητικός βοηθός είπε ότι οι περιφερειακές επενδύσεις ήταν στο τραπέζι.
Αξιωματούχοι λένε ότι ο "Δρόμος Ανάπτυξης" βασίζεται σε κάτι νέο, που είναι μια περίοδος σχετικής σταθερότητας από τα τέλη του περασμένου έτους, που ελπίζουν ότι μπορεί να διατηρηθεί.
Εάν οι εργασίες ξεκινήσουν στις αρχές του επόμενου έτους, το έργο θα ολοκληρωθεί το 2029, είπε ο Φαρτούσι.
Η διαγραφόμενη συμμαχία Ιράκ-Τουρκίας με επίκεντρο την οικονομία και το Κουρδικό
Όπως αναφέραμε ο "Δρόμος Ανάπτυξης" του Ιράκ, που περιλαμβάνει τον εκσυγχρονισμό του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, στοχεύει να συνδέσει το λιμάνι Grand Faw στον πλούσιο σε πετρέλαιο νότο της χώρας με την Τουρκία, μετατρέποντας τη χώρα σε διαμετακομιστικό κόμβο, μειώνοντας τον χρόνο ταξιδιού μεταξύ Ασίας και Ευρώπης σε μια προσπάθεια να ανταγωνιστεί τη Διώρυγα του Σουέζ.
Σε αυτόν τον στόχο του Ιράκ είναι αναγκαία η συμμετοχή της Τουρκίας, η οποία στη βάση του win-win, έχει επίσης όφελος και μάλιστα σημαντικό να μετέχει στο όλο εγχείρημα, οπότε και βλέπουμε το επόμενο χρονικό διάστημα να διαγράφεται στον ορίζοντα μια συμμαχία Ιράκ- Τουρκίας.
Αγκάθι ωστόσο αποτελεί το Κουρδικό ζήτημα,αφού η οδική και σιδηροδρομική διασύνδεση Ασίας- Ιράκ-Τουρκίας-ΕΕ, διέρχεται υποχρεωτικά από το Κουρδικό Βόρειο Ιράκ και τις Κουρδικές ΝΑ επαρχίες της Τουρκίας.
Κατά συνέπεια για να ευοδωθεί το παραπάνω έργο είναι προααπαιτούμενο η επίλυση του Κουρδικού ζητήματος από την Τουρκία, κάτι που δεν διαφαίνεται να επισυμβαίνει τα επόμενα χρόνια, αφού ο τουρκικός Εθνικισμός βρίσκεται στα ύψη, με το 25% του εκλογικού σώματος να είναι ακραίοι Εθνικιστές, με αποτέλεσμα να επιλεγεί ως λύση η διεξαγωγή στρατιωτικών επιχειρήσεων εκ νέου και όχι η εύρεση πολιτικής λύσης.
Σε αντίθετη περίπτωση, τυχόν επίλυση του Κουρδικού ζητήματος από την Τουρκία δια της πολιτικής οδού, θα σήμαινε ευόδωση του Ιρακινού σχεδίου και περαιτέρω ισχυροποίηση της Άγκυρας, δίνοντας της αέρα στα πανιά της επιθετικότητας της σε βάρος της Ελλάδας.
Τι συμφέρει την Ελλάδα
Με γνώμονα το δυσεπίλυτο του Κουρδικού ζητήματος στην Τουρκία, θα λέγαμε ότι το Ιράκ θα πρέπει να εξετάσει την επιλογή της διαδρομής Ιορδανίας-Ισραήλ-Ελλάδας(Πειραιάς), προκειμένου να εκπληρώσει τον στόχο του.
Αυτό ως λύση θα εξυπηρετούσε την χώρα μας και σε σχέση με τα Ελληνοτουρκικά, αφού ένα ασφαλές Αιγαίο θα είχε τεράστια σημασία για το εμπόριο Ασίας -Ευρώπης και την Παγκόσμια Οικονομία, βάζοντας φρένο στην τουρκική επιθετικότητα.