Τα χαμόγελα πολλά στις φωτογραφίες της συνάντησης τόσο του Νίκου Δένδια με τον Τσαβούσογλου όσο και του Κώστα Φραγκογιάννη με τον ομόλογό του, αλλά και ειδικά στην Αθήνα που αναζητούν τρόπους ώστε να χαμηλώσει ο πήχης της ασπίδας έναντι της τουρκικής επιθετικότητας.
Είναι γεγονός πως η τουρκική πτητική δραστηριότητα στο Αιγαίο είναι μηδενική το τελευταίο χρονικό διάστημα και πως ένα μεγάλο μέρος του τουρκικού στόλου είναι στην περιοχή της Αλεξανδρέττας προκειμένου να συνδράμει στις προσπάθειες ανακούφισης των σεισμοπαθών.
Ωστόσο το αναθεωρητικό δόγμα της Τουρκίας δεν αλλάζει και αυτό φαίνεται και από κινήσεις σε επίπεδο οδηγιών προς ναυτιλομένους και ιπταμένους.
Η Τουρκία επιβεβαιώνοντας πως μπορεί και σε ρητορικό επίπεδο οι φρασεολογία να μην αναφέρεται σε καταλήψεις ελληνικών νησιών ή ελεύσεις κατά την διάρκεια της νύχτας αλλά επί του πρακτέου τίποτα δεν έχει αλλάξει, προχώρησε χθες το βράδυ στην έκδοση της παράνομης ΝΟΤΑΜ Α1968/23. Λέμε παράνομη γιατί αναφέρεται σε δεσμεύσεις περιοχών εντός του FIR Αθηνών όπου η Άγκυρα δεν έχει καμιά δικαιοδοσία.
Με την οδηγία αυτή προς ιπταμένους η Τουρκία «ενημερώνει» πως θα πραγματοποιήσει από τις 24 Μαρτίου έως τις 18 Απριλίου την «Αποστολή πτήση σε διεθνή ύδατα μέσα στο FIR Αθηνών».
Σε αυτό το πλαίσιο η Τουρκία δέσμευσε 5 περιοχές και 6 διαδρόμους από τους οποίου ζητά όλοι όσοι θα βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή να κρατήσουν αποστάσεις τουλάχιστον ενός ναυτικού μιλίου.
Δεν γνωρίζουμε αν οι αρμόδιοι για την δημιουργία αυτής της ΝΟΤΑΜ ξεχάστηκαν και έβαλαν αυτόν τον τίτλο για να δώσουν ξεκάθαρα στην διεθνή κοινότητα να καταλάβει ότι πρόκειται για αποστολή και όχι τυχαίες πτήσεις και ασκήσεις αλλά σε κάθε περίπτωση αυτό που βλέπει κανείς είναι ότι με αυτές τις περιοχές η Άγκυρα «κόβει» στα δύο το Αιγαίο για σχεδόν ένα μήνα χωρίς να έχει καμιά δικαιοδοσία συνεχίζοντας έτσι την αμφισβήτηση ελληνικών κυριαρχικών δικαιωμάτων.
FIR Αθηνών
Την 7η Δεκεμβρίου 1944 υπογράφηκε στο Σικάγο η Σύμβαση περί Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας, που προέβλεπε την ίδρυση ενός Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO). O ICAO, με περιοχικές Συμφωνίες Αεροναυτιλίας, θέσπισε τα όρια των περιοχών ευθύνης εκάστου των κρατών μελών του για τον έλεγχο του εναερίου χώρου (Flight Information Region-FIR). Το FIR Αθηνών οριοθετήθηκε στο πλαίσιο των περιοχικών συνδιασκέψεων αεροναυτιλίας Ευρώπης των ετών 1950, 1952 και 1958.
Tο FIR Αθηνών καλύπτει τον ελληνικό εθνικό εναέριο χώρο και επιπλέον διάσπαρτα τμήματα του διεθνούς εναερίου χώρου, δεδομένου ότι δεν άπτεται ζητημάτων κυριαρχίας, αλλά δικαιοδοσίας.
Η Τουρκία ήταν εξ αρχής παρούσα στις παραπάνω συνδιασκέψεις και αποδέχθηκε τον καθορισμό του εναέριου χώρου για τον οποίο υπεύθυνη ορίσθηκε η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τους κανόνες του ICAO και τη διεθνή πρακτική, η Ελλάδα απαιτεί, για λόγους ασφάλειας των πολιτικών πτήσεων, όπως όλα τα αεροσκάφη, πολιτικά και στρατιωτικά, υποβάλουν σχέδια πτήσεως πριν από την είσοδό τους στο FIR Αθηνών.
Παρά ταύτα, τον Αύγουστο του 1974, η Τουρκία αυθαίρετα εξέδωσε τη ΝΟΤΑΜ 714 ("ειδοποίηση προς αεροναυτιλομένους") με την οποία προσπαθούσε να επεκτείνει τον χώρο της δικαιοδοσίας της μέχρι το μέσο του Αιγαίου εντός του FIR Αθηνών. Η Ελλάδα τότε κήρυξε το Αιγαίο επικίνδυνη περιοχή (NOTAM 1157). Ο ICAO, απηύθυνε έκκληση και στις δύο πλευρές χωρίς επιτυχία. Τέλος, η Άγκυρα, το 1980, και πάλι μονομερώς, ανακάλεσε τη ΝΟΤΑΜ 714 όταν διαπίστωσε ότι το μέτρο έβλαπτε τα συμφέροντά της και ιδίως τον τουρισμό της.
Ωστόσο, η Τουρκία έκτοτε, με το επιχείρημα ότι η Σύμβαση του Σικάγο δεν αφορά στα κρατικά αεροσκάφη, σταθερά αρνείται να υποβάλει σχέδια πτήσεων για τις εισόδους των στρατιωτικών αεροσκαφών της εντός του FIR Αθηνών, διαπράττοντας, έτσι, πολυάριθμες παραβάσεις των κανόνων Εναέριας Κυκλοφορίας και δημιουργώντας κινδύνους για την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία εξαναγκάζεται να προβαίνει σε διαδικασίες αναγνώρισης των αγνώστων στις αρμόδιες αρχές εναέριας κυκλοφορίας ιχνών αεροσκαφών, που έχουν εισέλθει στο FIR Αθηνών χωρίς να έχουν υποβάλει σχέδιο πτήσεως.