Νωρίτερα γράψαμε για δύο νέες υπερπτήσεις τουρκικού UAV πάνω από την Κίναρο, αλλά η υπόθεση έχει...ουρά. Συνεχείς πτήσεις τουρκικών UAV και αεροσκάφους ναυτικής συνεργασίας στην περιοχή των Δωδεκανήσων είχαμε πριν λίγο σύμφωνα με γνωστή ιστοσελίδα σε κοινωνικό δίκτυο, οι οποίες σήμαναν συναγερμό στο ελληνικό επιτελείο για τις προθέσεις των Τούρκων.
Τα μη επανδρωμένα της Άγκυρας με τις πτήσεις τους προκαλούν λογικά, πολλά και εύλογα ερωτηματικά ως προς τις προθέσεις τους, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε ποτέ, ότι οι “γείτονες” επιχειρούν συστηματικά πλέον να καταγράψουν τις θέσεις και οπλικά συστήματα των ελληνικών δυνάμεων, σε κάθε νησί και μικρόνησο στην περιοχή των Δωδεκανήσων, χωρίς να καταφέρνουν πολλά για ευνόητους λόγους.
Οι Τούρκοι σε μια άλλη εξήγηση των κινήσεων τους, πιθανότατα να προετοιμάζουν το έδαφος για την πιθανή αποστολή ερευνητικού πλοίου, νότια της Ρόδου και της Καρπάθου, και για αυτόν τον λόγο συλλέγουν πληροφορίες.
Η συνεχείς πτήσεις τουρκικών μη επανδρωμένων εναερίων οχημάτων πάντως, δεν αποτελούν καλό οιωνό, σε καμία περίπτωση το επόμενο διάστημα, αλλά προάγγελο πιθανών άσχημων εξελίξεων στο Αιγαίο, και ειδικά στην περιοχή αυτή του Αιγαίου.
Συνεχής εξοπλισμός του τουρκικού πολεμικού ναυτικού και στρατού με UAV
Με γνώμονα την παρουσία UAV του τουρκικού πολεμικού ναυτικού στην περιοχή αυτή, υπενθυμίζουμε την αναβάθμιση του τουρκικού αεροπορικού στόλου του ΠΝ, με επανδρωμένα και μη επανδρωμένα μέσα τα τελευταία χρόνια, καθώς το 2021 η αμυντική βιομηχανία της χώρας παρέδωσε τρία σύγχρονα αεροσκάφη θαλάσσιας περιπολίας ATR-72.
Το τουρκικό Πολεμικό Ναυτικό διαθέτει ήδη δύο UCAV Aksungur, τα οποία είναι ικανά να πετούν για περισσότερες από 60 ώρες, έχοντας ταυτόχρονα την δυνατότητα εκτόξευσης και παρακολούθησης ηχητικών σημαδούρων εκτός από τις ικανότητες κρούσεων με πυραύλους κατά “εχθρικών” μονάδων επιφανείας.
Ο Τούρκος Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Alper Yeniel, κατά τη διάρκεια του Σεμιναρίου Ναυτικών Συστημάτων που πραγματοποιήθηκε στην Άγκυρα είχε αναφέρει τα εξής:
“Διαθέτουμε σήμερα στην δύναμη μας, Τρία ATR-72, Έξι P-235 αεροσκάφη γενικής χρήσης, Τέσσερα TB-20 εκπαιδευτικά αεροσκάφη και 24 Ε/Π SH-70B SeaHawk ASW/ASuW 9xAB212, Εννέα BAYRAKTAR TB2 UCAV, Έξι ANKA UCAV και Ένα AKSUNGUR UCAV”.
Ένα άλλο σημαντικό ορόσημο για το Τουρκικό Πολεμικό ναυτικό είναι η απόκτηση επιθετικών ελικοπτέρων AH-1W SuperCobra το 2022.
Ο κίνδυνος αυτής της τακτικής σαφώς και είναι σοβαρός,ενώ υπενθυμίζουμε ότι επιθέσεις “κορεσμού” από UCAV, μπορούν να αποσυντονίσουν και τα καλύτερα αντιαεροπορικά οπλικά συστήματα του κόσμου, όπως βλέπουμε αυτές τις ημέρες στο Ισραήλ.
Υπενθυμίζουμε ότι τουρκικές Φρεγάτες και άλλες μονάδες επιφανείας διαθέτουν ως οργανικά mini UAVs ή drones, καθώς αυτά αποτελούν πλέον χρήσιμα εργαλεία για επιχειρήσεις ελέγχου και επιτήρησης, αλλά τώρα η χρήση τους πάει ένα βήμα παρακάτω και αφορά σοβαρότατη απειλή.
Ρωσικό υποβρύχιο K-560 Severodvinsk κλάση Yasen πλέει στην Α.Μεσόγειο;
Πηγές και πληροφορίες οι οποίες δεν έχουν επιβεβαιωθεί προς το παρόν, αναφέρουν την ύπαρξη στην Α.Μεσόγειο του ρωσικού πυρηνοκίνητου υποβρυχίου K-560 Severodvinsk, κλάση Yasen.
Αν έχουμε σχετική ανακοίνωση από το ΝΑΤΟ και επιβεβαιωθεί και επίσημα η είδηση, τότε θα πρόκειται για ένα από τα υποβρύχια που εκτιμά όσο τίποτα η συμμαχία, μιας και μεταφέρει βαλλιστικούς πυραύλους και έχει δυνατότητες που το καθιστούν " αθόρυβο" κάτω από το νερό.
Πρόκειται για το υποβρύχιο «φάντασμα» μας εισάγει στον νέο αιώνα στον τομέα αυτών των συστημάτων.
Στον δυτικό Τύπο, κάποιοι ειδικοί στρατιωτικοί εμπειρογνώμονες που δεν φείδονται φιλοφρονήσεων προσδιορίζουν το ρωσικό υποβρύχιο ως «σχεδόν αόρατο».
Τόσο το Πεντάγωνο όσο και δυτικά μέσα ενημέρωσης αναφέρουν ότι , «με την είσοδο σε μάχιμη υπηρεσία του K-329 Severodvinsk, το ρωσικό ναυτικό έχει μια σχετική υπεροχή στην τεχνολογία υποβρυχίων».
Το ακουστικό ίχνος του νέου υποβρυχίου είναι τέτοιο ώστε να καθίσταται σχεδόν αδύνατο ο εντοπισμός του στους ωκεανούς, κάνοντας το K-329 Severodvinsk σχεδόν «άτρωτο» στα νέα ανθυποβρυχιακά συστήματα και εξοπλισμό της δύσης .
Ένας από τους αξιωματούχους της υπηρεσίας Πληροφοριών του αμερικανικού Ναυτικού ήταν ακόμη πιο σαφής: «Η εμφάνιση του νέου ρωσικού υποβρυχίου προκάλεσε ανησυχία στις ΗΠΑ, επειδή δεν γνωρίζουμε ούτε τα μισά από ό,τι απαιτείται για τις τεχνικές δυνατότητες του K-329 Severodvinsk». «Αλλά ένα πράγμα είναι ήδη γνωστό σίγουρα. Το υποβρύχιο Κ-329 Severodvinsk έχει μειώσει το επίπεδο του ακουστικού ίχνους σε τέτοιο σημείο ώστε είναι δύσκολο να ανιχνευθεί στα βάθη των ωκεανών. Οι τορπιλοσωλήνες του δεν είναι τοποθετημένες στην πρύμνη του πλοίου, αλλά στο διαμέρισμα κεντρικού ελέγχου, που επιτρέπει την λειτουργία κεραίας στην πλώρη του και ενός νέου συστήματος σόναρ, το οποίο «βλέπει» σε μεγάλα βάθη. Επίσης διαθέτει οκτώ κάθετους εκτοξευτές πυραύλους Bulava».
Το πολλαπλών ρόλων πυρηνικό υποβρύχιο ανήκει μετά την επίσημη καθέλκυση του στην δύναμη των ρωσικών στρατηγικών πυρηνικών δυνάμεων έχει εκτόπισμα 13.800 τόνων, μήκος 119 μ., ταχύτητα 31 κόμβων και δύναται να φτάσει σε βάθος 600 μέτρων. Επίσης υπηρετείται από πλήρωμα 90 ατόμων, συμπεριλαμβανομένων 32 αξιωματικών.
Διαθέτει πυραύλους 3M55 Oniks (SS-N-26) και 3M54 (SS-N-27) Kalibr και Bulava τύπου cruise, τορπίλες και νάρκες.
Είναι το πρώτο υποβρύχιο στο οποίο χρησιμοποιήθηκε η σύγχρονη τεχνολογία της ρωσικής ναυπηγικής βιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου και του υπερσύγχρονου υδροακουστικού συστήματος Irtysh-Amphora με την σφαιρική κεραία μεγάλης διαμέτρου που έχει καταλάβει όλες τις άκρες της πλώρης, όπως ακριβώς γίνεται στα υποβρύχια των ΗΠΑ.
Η χρήση τέτοιου είδους κεραίας επέβαλε όπως και στα αμερικανικά υποβρύχια της ιδίας κλάσης, την ανάγκη της αλλαγής της θέσης εγκατάστασης των τορπιλών με αυτές να μετατοπίζονται τελικά από τη πλώρη στο κεντρικό μέρος του σκάφους.
Όλα αυτά σύμφωνα και με το ΠΕΝΤΑΠΟΣΤΑΓΜΑ, προδικάζουν πιθανή μάχη της Μεσογείου ανάμεσα σε ΝΑΤΟ και Ρωσία, με την συμμαχία να διαθέτει πληθώρα μονάδων επιφανείας και υποβρυχίων σε κάθε περίπτωση.