Με την άνοδο της έντασης στις Ελληνο - Τουρκικές σχέσεις, ένα θέμα συζήτησης είναι αν τα νησιά θα αποτελέσουν πλεονέκτημα ή μειονέκτημα για τα ελληνικά εναέρια στοιχεία και κατά πόσο η επιμελητεία αυτών των υποδομών, θα είναι επιτυχημένη από πλευράς της Ελλάδας.
Σε τουρκικό μέσο ο Abdullah Becki, Ερευνητής αμυντικής βιομηχανίας και στρατιωτικής τεχνολογίας αναφέρει, «Η Ελλάδα έχει αυτή τη στιγμή 14 αεροδρόμια που χρησιμοποιούνται για στρατιωτικούς σκοπούς. Από αυτές: - 6 βάσεις πολεμικών αεροσκαφών - 4 βάσεις εμπρός - 2 βάσεις εκπαιδευτικών αεροσκαφών - 1 βάση αεροσκαφών μεταφοράς και HEIK - 1 βάση αεροσκαφών VIP».
Εκτός από αυτά, μερικά από τα αεροδρόμια είναι εθνικά, άλλα είναι διεθνή πολιτικά αεροδρόμια. Ορισμένα από αυτά μπορούν επίσης, να χρησιμοποιηθούν για στρατιωτικούς σκοπούς κατά καιρούς. Επίσης, μερικά από αυτά είναι κλειστά.
«Μην αφήσετε τους αριθμούς και τη διανομή να σας παραπλανήσουν...Λέω να μην ξεγελιέστε γιατί τα περισσότερα αεροδρόμια είναι απλά ένας μακρύς ευθύς δρόμος. Με άλλα λόγια, είναι δύσκολο να μιλήσουμε για κατασκευές όπως πολλαπλοί διάδρομοι προσγείωσης, τροχοδρόμηση κατά μήκος του διαδρόμου, αποθήκες, αποθήκες εξοπλισμού. Το μήκος των κομματιών δεν είναι επίσης πολύ μεγάλο», αναφέρει.
Δεν ξέρει ακριβώς γιατί τα περισσότερα αεροδρόμια είναι έτσι, αλλά εικάζει ότι το επίπεδο είναι αρκετό για να καλύψει τις ανάγκες των Ελληνικών Αερογραμμών, που χρησιμοποιούν περιφερειακά αεροσκάφη στροβιλοκινητήρα όπως η Olympic Air και η Sky Express.
«Ειδικά, σχεδόν όλα τα μικρά αεροδρόμια στα νησιά του Αιγαίου έχουν αυτόν τον τύπο δομής. Μπορούμε να δούμε ότι ο αριθμός των μεγαλύτερων αεροδρομίων είναι αρκετά μικρός», αναφέρει.
Εν τω μεταξύ, επισημαίνει ένα θέμα που τράβηξε την προσοχή του όσον αφορά τις πληροφορίες ότι η Ελλάδα, δεν έχει καταστρέψει τους περισσότερους διαδρόμους των αεροδρομίων που έχει κλείσει. Με άλλα λόγια, αυτό δείχνει να ανησυχεί τους Τούρκους και πολλοί ρωτούν εναγωνίως αν τα αεροδρόμια στα νησιά, είναι πλεονέκτημα για την Ελληνική Πολεμική Αεροπορία, «μπορούν οι Έλληνες να χρησιμοποιήσουν αυτά τα αεροδρόμια αποτελεσματικά προς το μέρος μας, τι χρησιμεύουν αυτά για τους Έλληνες;», ρωτούν.
Ο Abdullah Becki, αναγνωρίζει ότι πρώτα από όλα, βέβαια, δεν μπορούμε να πούμε ότι τα αεροδρόμια στα νησιά θα είναι άχρηστα, «ωστόσο, θα ήταν μια πολύ δυναμική προσέγγιση να πούμε ότι θα υπάρξει ένα αποτέλεσμα αλλαγής παιχνιδιού με τον ίδιο τρόπο», συμπληρώνει.
Αναγκάζεται όμως να παραδεχθεί σε αυτό που είναι πασιφανές και υπέρ της Ελλάδας ότι, ναι μεν τα αεροδρόμια στα νησιά έχουν γενικά ενιαίο διάδρομο μήκους 1-1,5 χλμ., έχουν στεγασμένη δομή και δεν διαθέτουν τροχόδρομο, αλλά παρόλα αυτά, «είναι φυσικά πλεονέκτημα για τους Έλληνες να έχουν εναλλακτικές λύσεις, για να δοκιμάσουν την τύχη τους προκειμένου να προσγειωθούν με ασφάλεια ή τουλάχιστον με ελάχιστες ζημιές, αντί να πέσουν στη θάλασσα σε περίπτωση ανάγκης», ομολογεί.
Ωστόσο, είναι ένα θέμα για τους Τούρκους πόσο μπορεί να παρασχεθεί αυτό το πλεονέκτημα σε περίπτωση πολέμου.
«Καταρχάς, δεν νιώθω την ανάγκη να εξηγήσω λεπτομερώς γιατί τα νησιά, που βρίσκονται πολύ κοντά στην Τουρκία, δεν μπορούν να δημιουργήσουν εναλλακτική ή πλεονέκτημα. Η αποτελεσματική χρήση των τετραγώνων εντός της εμβέλειας των οβίδων, των MLRA και των ρουκετών πυροβολικού δεν θα είναι δυνατή. Όπως φαίνεται, πολλά τετράγωνα δεν θα είναι εναλλακτική για αυτόν τον λόγο», αναφέρει ο Abdullah Becki.
Από την άλλη, πιστεύει ότι είναι πολύ πιθανό να υπάρξουν τρωτά σημεία τόσο σε επίπεδο επιμελητείας όσο και σε επίπεδο ασφάλειας, στα πιο κοντά στην ελληνική ηπειρωτική χώρα νησιά.
Ωστόσο, για να συνοψίσουμε εν συντομία, δεδομένου ότι τα νησιά δεν είναι προσβάσιμα μέσω οδικού ή σιδηροδρόμου, τα logistics που χρειάζονται τα νησιά πρέπει να μεταφέρονται είτε δια θαλάσσης είτε αεροπορικώς.
Η αναπλήρωση από τη θάλασσα φαίνεται σχετικά πιο δυνατή ωστόσο, θα εξακολουθεί να είναι προκλητικό.
Ο ανεφοδιασμός με αέρα, από την άλλη, είναι ευκολότερος για σχετικά κοντινά νησιά, αλλά πολύ δύσκολος για μακρινά νησιά.
«Η ισχύς αερομεταφορών της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας είναι ανεπαρκής σε σύγκριση με τον αριθμό των αεροδρομίων. Ο στόλος των μεταφορών του γείτονα δεν είναι πολύ μεγάλος. Επομένως, πρέπει να χρησιμοποιούνται με προσοχή. Γι' αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να υποστηριχθεί από αέρος, συμπεριλαμβανομένων των κοντινών νησιών, ειδικά σε εμπόλεμη κατάσταση. Οι προτεραιότητες θα μετατοπιστούν σε πολύ διαφορετικά σημεία», αναφέρει ο Τούρκος αναλυτής.
Έχει την άποψη ότι τόσο πυρομαχικά αεροσκαφών, εξοπλισμός συντήρησης, καύσιμα όσο και ανθρωπιστικές ανάγκες πρέπει να σταλούν σε αυτά τα νησιά, και δείχνει να αγνοεί (;) ότι η χώρα μας όπως όλες οι χώρες με έναν τέτοιον γείτονα όπως η Τουρκία, είναι προπαρασκευαστικά έτοιμες για κάθε ενδεχόμενο σε όλους τους τομείς των Ενόπλων δυνάμεών της.
«Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία δεν έχει την υλικοτεχνική κατανόηση για να το παράσχει. Επιπλέον, δεν υπάρχει δυνατότητα από πλευράς πλατφόρμας. Γι' αυτό δεν νομίζω ότι μπορεί να υποστηριχθεί από αέρος, συμπεριλαμβανομένων των κοντινών νησιών, ειδικά σε εμπόλεμη κατάσταση. Οι προτεραιότητες θα μετατοπιστούν σε πολύ διαφορετικά σημεία», λέει.
Ωστόσο, μπορούν φυσικά να λειτουργήσουν για να σώσουν το αεροπλάνο/πιλότο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Το πιο σημαντικό ζήτημα για την ελληνική αεροπορία, είναι τα αεροδρόμια που βρίσκονται στην ηπειρωτική χώρα ή στην Κρήτη.
Όπως φαίνεται, ο αριθμός αυτών των αεροδρομίων είναι αρκετά υψηλός και είναι πολύ πιο εύκολο να ανεφοδιαστούν/μετακινηθούν μεταξύ βάσεων με αεροπορικές/χερσαίες/θαλάσσιες διαδρομές.
Ειδικότερα, είναι πολύ πιθανό να παρασχεθεί υλικοτεχνική υποστήριξη σε αυτούς τους διαδρόμους οδικώς. Για το λόγο αυτό οι δυνατότητές τους να χρησιμοποιηθούν σε πολεμικές καταστάσεις θα είναι αρκετά υψηλές.
Σε αυτό το σημείο, αρχίζουν τα δύσκολα για τον Abdullah Becki, ομολογώντας ότι, οι θεωρίες που στοχεύουν μόνο τις κύριες βάσεις με τα μαχητικά λες και δεν υπάρχει αύριο «πχ αν ρίξουμε 200 βαλλιστικούς πυραύλους σε βάση αντί για 20-30 δυστυχώς χάνουν τη λειτουργικότητά τους. Γιατί είναι πολύ δύσκολο να πιάσεις 40 αεροπλάνα σε μία βάση ταυτόχρονα», αναφέρει και συνεχίζει
«Εντάξει, πόσο καιρό και κατά πόσο οι Έλληνες θα μπορούν να παρέχουν την επιμελητεία σε τόσα αεροδρόμια είναι ένα ερωτηματικό, αλλά τελικά δεν θα κρατήσουν 40 ή 60 αεροπλάνα στο ίδιο μέρος. Γι' αυτό δεν μπορούμε να εκτοξεύσουμε βάναυσα έναν βαλλιστικό πύραυλο ή έναν πύραυλο κρουζ σε ένα αεροδρόμιο αν δεν έχουμε ακριβή γνώση...».
Γι' αυτό, σε αντίθεση με τη δημοφιλή πεποίθηση, οι βαλλιστικοί πύραυλοι ή οι πύραυλοι κρουζ δεν αποτελούν αυτόνομη λύση.
Οι Έλληνες επιτελείς γνωρίζουν ότι οι Τούρκοι θα χρησιμοποιήσουν τα πάντα, από μαχητικά αεροπλάνα μέχρι αεροπλάνα EH, από S/UAV μέχρι κάθε είδους πυρομαχικά μεγάλης εμβέλειας, από ψεύτικα μη επανδρωμένα αεροσκάφη στόχων μέχρι drones καμικάζι, από οβίδες μέχρι ρουκέτες.
Να υπενθυμίσουμε ότι, η Ελλάδα φαίνεται ότι εξετάζει πολύ σοβαρά την δημιουργία δεύτερου ναυστάθμου στην Κρήτη, όπου θα φιλοξενούνται πολεμικά σκάφη μας σε μόνιμη βάση.
Εκτίμηση μας είναι ότι, αυτό είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για τη διασφάλιση των συμφερόντων μας σε Δωδεκάνησα- ΝΑ Μεσόγειο-Λιβυκό πέλαγος.