Η διαδικασία για την παραγωγή του «τουρκικού αυθεντικού κινητήρα», που θα χρησιμοποιηθεί στα εθνικά μαχητικά αεροσκάφη (MMU) αρχίζει να γίνεται σαφής. Πιθανότατα, ο κινητήρας θα αναπτυχθεί από την εταιρεία TAEC, η οποία δημιουργήθηκε από κοινού από τον όμιλο Kale και τη Rolls-Royce.
Υπό την ηγεσία της προεδρίας των αμυντικών βιομηχανιών, ξεκινούν διάφορα έργα για την εθνικοποίηση κρίσιμων στοιχείων που θα χρησιμοποιηθούν στο MMU. Το πιο σημαντικό από τα παραπάνω κρίσιμα εξαρτήματα, είναι ο αρχικός κινητήρας που θα χρησιμοποιηθεί στο αεροσκάφος. Τα πρωτότυπα MMU αναμένεται να χρησιμοποιούν τον αμερικανικό κινητήρα F110.
Ωστόσο, στην τελική διαμόρφωση πριν από την έναρξη της σειράς παραγωγής, σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί ένας «μοναδικός πρωτότυπος κινητήρας τοπικής παραγωγής» . Η Τουρκία φοβάται ότι, δεν θα υπάρξει άδεια από τις ΗΠΑ για χρήση του F110 σε αεροσκάφη μαζικής παραγωγής, επομένως ο τουρκικός κινητήρας πρέπει να αναπτυχθεί σε περίπτωση εμπάργκο.
Στο Πενταπόσταγμα, είχαμε αναφέρει ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ακύρωσε τους περιορισμούς στις εξαγωγές αμυντικών προϊόντων προς την Τουρκία".
Μάλιστα ο Τσαβούσογλου, είχε δηλώσει σχετικά σε συνέντευξη Τύπου στις Βρυξέλλες, όπου συμμετείχε σε συνάντηση των υπουργών Εξωτερικών του ΝΑΤΟ, ότι είχε μιλήσει με την υπουργό Εξωτερικών του Ηνωμένου Βασιλείου Λιζ Τρους.
«Η Βρετανία έχει άρει τους περιορισμούς στις εξαγωγές είμαστε ικανοποιημένοι με αυτό», είπε ο Τσαβούσογλου, σημειώνοντας ότι ένα από τα θέματα ανησυχίας είναι η αγορά των κινητήρων των μαχητικών αεροσκαφών TAI TF-X πέμπτης γενιάς τουρκικής κατασκευής.
Σύμφωνα με πληροφορίες τουρκικού ΜΜΕ, ο Επικεφαλής Αμυντικής Βιομηχανίας İsmail Demir και συνοδευτική αποστολή, πήγαν στην Αγγλία. Η αντιπροσωπεία, θα έχει διάφορες συναντήσεις με την BAE Systems και τη Rolls-Royce, μια από τις κορυφαίες εταιρείες αμυντικής βιομηχανίας του Ηνωμένου Βασιλείου.
Επίκεντρο της επίσκεψης, που έχει προγραμματιστεί εδώ και καιρό, είναι το Εθνικό Έργο Μάχης (MMU) που πραγματοποιείται υπό τον κύριο ανάδοχο της TAI. Η BAE Systems παρέχει σοβαρή τεχνική υποστήριξη στην TAI στο πλαίσιο του έργου MMU. Πολλοί μηχανικοί της BAE Systems εργάζονται επί του παρόντος στις εγκαταστάσεις της TAI στο Kahramankazan.
Τουρκικός αυθεντικός κινητήρας
Από αυτή την άποψη, εδώ είναι οι στόχοι των Τούρκων: Ο κινητήρας θα πρέπει να είναι supercruise χωρίς μετακαυστήρα, να έχει χαμηλή υπογραφή IR, υψηλή απόδοση καυσίμου και ικανότητα έλξης 29.000 λιβρών. Επιπλέον, ο κινητήρας πρέπει να είναι σωστά δομημένος ώστε το MMU να φτάνει ταχύτητες 1,8 Mach ανά 40.000 πόδια.
Ποιος θα σχεδιάσει και θα κατασκευάσει τον κινητήρα;
Καθώς η Τουρκία δεν έχει εμπειρία στην ανάπτυξη κινητήρα στροβιλοανεμιστήρα στο παρελθόν, ενδέχεται να συνεργαστεί με έναν ξένο εταίρο για την ανάπτυξη του αρχικού κινητήρα. Πριν από αυτό, η βρετανική εταιρεία Rolls-Royce, έκανε μια προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση και μαζί με τον όμιλο Kale το 2017, καθιερώθηκε μια εταιρεία με την επωνυμία «TAEC Aircraft Motor Industry Inc». Ο Όμιλος Kale, κατέχει το 51% των μετοχών της εταιρείας.
Ωστόσο, λόγω διαφωνιών σε διάφορα θέματα, η Εταιρεία TAEC δεν μπορούσε να λειτουργήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ο Πρόεδρος της Προεδρίας της Αμυντικής Βιομηχανίας, İsmail Demir, σε δήλωση που έκανε στις 25 Μαρτίου 2021, είπε:Η Rolls-Royce δεν έχει έτοιμο κινητήρα για αυτό το αεροσκάφος. Προσφέρθηκαν να αναπτύξουν έναν κινητήρα για αυτό το αεροσκάφος με μια συνεργασία που ίδρυσαν στην Τουρκία, αλλά υπήρχαν 5-6 αντικείμενα που δεν μπορούσαμε να δεχθούμε με τους όρους αυτής της ανάπτυξης».
Όμως τα πράγματα φαίνεται να άλλαξαν, καθώς σε μια δήλωση που έκανε ο Demir τον Μάρτιο του 2022 είπε: «Είχαμε επίσης την ευκαιρία να συνεργαστούμε με τη Rolls-Royce για τον εθνικό κινητήρα. Είχαμε κάποιες ανησυχίες εδώ και τις επιλύσαμε, ως αποτέλεσμα των συναντήσεων που πραγματοποιήσαμε. Το έργο έχει ξεκινήσει».
Η επίσκεψη στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από αυτήν την ανακοίνωση, ενισχύει την πιθανότητα ο αρχικός κινητήρας του MMU να αναπτυχθεί από την TAEC.
Την Τουρκία μπορεί να την ενδιαφέρουν τα EF-2000 Tranche-1
Εν τω μεταξύ την Τουρκία μπορεί να την ενδιαφέρουν τα EF-2000 Tranche-1 από την Αγγλία, αλλά αν πρόκειται να αγοράσουν αεροπλάνο από την Αγγλία, σκέφτονται να ασχοληθούν με τα C-130J, τα οποία λέγεται ότι αποσύρονται πρόωρα.
Αυτήν την στιγμή η τουρκική πολεμική αεροπορία έχει19 C-130 με τα 6 από αυτά να είναι αρκετά παλιά. Θα εξετάσουν αν μπορούν να πάρουν 27 C-130J από τους Βρετανούς. Έτσι ο στόλος μεταφοράς τους θα είναι πολύ άνετος με 40 C-130. Επιπλέον, τα αεροπλάνα που ενδεχομένως αγοράσουν από τους Βρετανούς δεν «γέμισαν» ούτε τη μισή ζωή της ατράκτου τους.
<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="tr" dir="ltr">İngiltere'den EF-2000 Tranche-1'lerle ilgilendiğimize dair dedikodular var ama İngiltere'den bir uçak alacaksak öncelikle erken emekli edileceği söylenen C-130J'lerle ilgilenmek lazım. <a href="https://t.co/LMLxxPOrTI">pic.twitter.com/LMLxxPOrTI</a></p>— Abdullah Bekci (@1savasansahin) <a href="https://twitter.com/1savasansahin/status/1528097056602173441?ref_src=twsrc%5Etfw">May 21, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>