Ελληνοτουρκικά
Ενημερώθηκε στις:

Γιατί η δημοπράτηση του διαγωνισμού για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε εταιρεία αμερικανικών συμφερόντων θα αποδειχθεί βαρόμετρο για τις σχέσεις ΗΠΑ-Ελλαδας

Είναι αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι οι Ελληνοαμερικανικές σχέσεις βρίσκονται στο απώγειό τους, σε αντίθεση με τις αμερικανοτουρκικές που βρίσκονται ίσως στη χειρότερη φάση τους τα τελευταία 2 χρόνια.

Οι ΗΠΑ τιμωρούν τον Ερντογάν

Οι ΗΠΑ βλέποντας την αντιαμερικανική στάση του Ερντογάν και την προσέγγισή του με τη Ρωσία, ύστερα από την αγορά των S-400 τον τιμώρησαν, αρχικά επιβάλλοντας του κυρώσεις για αυτό και στη συνέχεια δε δίστασαν, παρά το γεγονός ότι τουρκικές εταιρείες που μετείχαν στο πρόγραμμα του μαχητικού 5ης γενιάς  F-35 κατασκεύαζαν εκατοντάδες απαρτία του, να "πετάξει" την Τουρκία εκτός  του εν λόγω προγράμματος.

Αυτό δεν ήταν κάτι απλό, αφού σήμαινε αφενός μεγάλο οικονομικό κόστος  για τις ΗΠΑ, αφού η Τουρκία επρόκειτο να αγοράσει 100 μαχητικά F-35 και αφετέρου διασάλευση της γραμμής παραγωγής των συγκεκριμένων μαχητικών αεροσκαφών.

Εντούτοις οι ΗΠΑ το πραγματοποίησαν, ενώ τώρα πάλι τιμωρούν τον Ερντογάν, απαγορεύοντας του κατόπιν συνεννόησης τους με την Ρωσία να πραγματοποιήσει στρατιωτική επιχείρηση σε βάρος των Κούρδων του YPG στη Συρία.

Η "στροφή" των ΗΠΑ στην Ελλάδα

Παράλληλα οι ΗΠΑ εγκατέλειψαν την Τουρκία σταδιακά και είδαν την Ελλάδα ως χώρα αγκυροβόλιο για τα συμφέροντά τους σε Ανατολική Ευρώπη, Βαλκάνια, Μ. Ανατολή, ΝΑ Μεσόγειο και Β. Αφρική.

Αυτό όπως αντιλαμβανόμαστε έχει πολλαπλά και σημαντικά οφέλη για τη χώρα μας, τόσο σε εξοπλιστικά ζητήματα όσο και σε θέματα Εθνικής Ασφάλειας ,με την Αλεξανδρούπολη να παίζει κομβικό ρόλο μετά τη "απόβαση" τεράστιων στρατιωτικών δυνάμεων των ΗΠΑ στην πόλη και τη χρήση της ως κέντρο διαμετακόμισης Αμερικανικών δυνάμεων προς την Ανατολική Ευρώπη και Βαλκάνια.

Επίσης λόγω θέσεως της Αλεξανδρούπολης, τα παραπάνω ενοχλούν τους Τούρκους που αντιλαμβάνονται ότι τα επεκτατικά επιθετικά τους σχέδια για τη Θράκη μας σκοντάφτουν, ενώ παράλληλα μειώνεται σημαντικά η στρατηγική σημασία των στενών της Κωνσταντινούπολης, τα οποία θα μπορούν οι ΗΠΑ να ελέγχουν μέσω της Αλεξανδρούπολης.

Παράλληλα σε συγκερασμό με τις υπόλοιπες Αμερικανικές βάσεις σε Σούδα, Βόλο, Λάρισα, ελαχιστοποιείται ο κίνδυνος πολέμου Τουρκίας-Ελλάδας στο Αιγαίο.

Δύο πράγματα πρέπει να έχουμε πάντα κατά νού με τις ΗΠΑ.

Tό πρώτο είναι ότι επιθυμούν καθαρές σχέσεις και λύσεις , έχοντας ως επιτομή το "Are you with us or against us", δηλαδή "είστε μαζί μας ή είστε εναντίον μας;", οπότε και αποσαφηνίζουν εμπράκτως τη στάση τους , όπως έκαναν στην περίπτωση της Τουρκίας.

Το δεύτερο είναι ότι πάντα μα πάντα έχουν Plan B έτοιμο για κάθε περίπτωση εάν τα πράγματα δεν πάνε όπως αυτοί θέλουν. Κοινώς μέχρι πριν λίγα χρόνια είχαν την Τουρκία ως πρωτεύοντα σύμμαχο στην περιοχή και την Ελλάδα δευτερεύοντα. Όταν ο Ερντογάν πήρε τον "ανατολικό δρόμο" και τον "ισλαμικό δρόμο", αντικατέστησαν την Τουρκία με τη χώρα μας ως κύριο σύμμαχο στην περιοχή.

Τα παραπάνω τα αναφέρουμε λόγω του γεγονότος ότι το κλίμα μεταξύ του Έλληνα ΥΠΑΜ και του Πρέσβη των ΗΠΑ δεν είναι τελευταία στο καλύτερο επίπεδο, κάτι το οποίο φάνηκε κατά τη διάρκεια της παρουσίας τους στην ημέρα διακεκριμένων επισκεπτών που διοργανώθηκε στο πλαίσιο της άσκησης Atlantic Resolve 2021 στην Αλεξανδρούπολη.

Η σημασία της Αλεξανδρούπολης και τα "σύννεφα" γύρω από το λιμάνι της

Η Αλεξανδρούπολη είναι σημαντική για τις ΗΠΑ για δύο λόγους, ο ένας είναι το Σιδηριδρομικό δίκτυο, και ο δεύτερος η Εγνατία Οδός σε συνδυασμό τις κάθετες οδούς σε αυτή. Έχοντας τα δύο αυτά δίκτυα μπορούν να μεταφέρουν άμεσα δυνάμεις στις περιοχές ενδιαφέροντος.

Όμως η χώρα μας , έχει επιλέξει να μην χρησιμοποιήσει τα δύο αυτά πλεονεκτήματα για μια καλύτερη διαπραγμάτευση με τις ΗΠΑ όσο αφορά τις επενδύσεις στην περιοχή και στην Ελλάδα συνολικά, αλλά για να κρατήσει γεωπολιτικές ισορροπίες κλείνοντας ουσιαστικά το μάτι σε Κινέζους και Ρώσους.

Να θυμίσουμε τέλος, ότι στη Β΄ φάση του διαγωνισμού  για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, έχουν προκριθεί τα εξής σχήματα: 1) QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, 2) Κοινοπραξία CAMERON S.A. – GOLDAIR CARGO A.E. – BOLLORE AFRICA LOGISTICS, 3) Κοινοπραξία INTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP – EUROPORTS – EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, 4) ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ Α.Ε.

Πειραιάς  και Θεσσαλονίκη  σαν λιμάνια βρίσκονται σε Κινεζικά χέρια, κάτι που δε θα πρέπει να γίνει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

Ιδίως αν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης "πέσει" σε Κινεζικά ή Ρωσικά  χέρια, αυτό πρακτικά θα σήμαινε πως όταν οι Αμερικανοί θα μετακινούν δυνάμεις από το λιμάνι θα πρέπει να συνεργάζονται με Κινέζους και Ρώσους. Σε αυτή την περίπτωση είναι βέβαιο πως οι τελευταίοι θα δημιουργούν τεράστια προβλήματα στις διαδικασίες, και το κυριότερο θα έχουν άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες διακίνησης, υλικού. 

Εκείνη την στιγμή οι Αμερικανοί θα λειτουργήσουν ακριβώς όπως και σε όλο τον υπόλοιπα κόσμο, θα αγνοήσουν την γεωγραφία, θα τραβήξουν μια ευθεία γραμμή, και θα κοιτάξουν το λιγότερο κόστος.

Για την συγκεκριμένη περίπτωση το λιγότερο κόστος θα είναι να αντικαταστήσουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με το λιμάνι του Δυρραχίου στην Αλβανία, την Εγνατία οδό να την αντικαταστήσουν με το Οδικό Διάδρομο VIII που ενώνει την Αδριατική με τη Μαύρη Θάλασσα, και το κατά μία ημέρα πιο αργό Σιδηροδρομικό δίκτυο΄ Αλβανίας – Βόρειας Μακεδονίας – Βουλγαρίας.

Η Ουάσιγκτον  δεν θα αλλάξει Στρατηγική αλλά θα αντικαταστήσει τη χώρα σκαλοπάτι για να πετύχει αυτήν 

Στις 15 Ιουλίου η Βουλή των Σκοπίων ψήφισε για την κατασκευή του Οδικού Διαδρόμου VIII ενώ το έργο ανέλαβε να το κατασκευάσει η αμερικανική εταιρεία Bechtel & Enka, ενώ , οι Πρέσβεις των ΗΠΑ σε Σκόπια και Τίρανα, βρέθηκαν στο συνοριακό πέρασμα Kjafasan.

Η Αλβανία είναι το Plan B  των ΗΠΑ

Αν οι Αμερικανοί εξακολουθήσουν να χρησιμοποιούν την Αλεξανδρούπολη μόνο ως εργαλείο για την μεταφορά στρατευμάτων, τότε ανά πάσα στιγμή αυτό θα το αλλάξουν και θα χρησιμοποιούν πλέον το  Αλβανικό λιμάνι, του Δυρραχίου μάλλον ή του Αυλώνα, αν και το πρώτο φαίνεται επικρατέστερο λόγω των προετοιμασιών που διενεργούνται.

Στις 4 Μαΐου 2020 στο λιμάνι της γειτονικής χώρας έγινε η επίσημη έναρξη της άσκησης «Defender Europe 21»ο Λιμάνι του Δυρραχίου,την οποία παρακολούθησαν ο Πρόεδρος Μέτα, ο πρωθυπουργός Έντι Ράμα, ο στρατηγός των ΗΠΑ Tod D. Wolters, ο Ανώτατος Συμμαχικός Διοικητής της ΝΑΤΟ Ευρώπης Jeffrey Harrigian, Διοικητής της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ στην Ευρώπη – Air Force Africa, καθώς και ο Christopher Cavoli.

Στο λιμάνι είχαν φτάσει εκείνες τις ημέρες χιλιάδες στρατεύματα, στρατιωτικά οχήματα και εξοπλισμός, αριθμοί ισάριθμοι από αυτούς που έφτασαν στην Αλεξανδρούπολη. Μόνο από τις ΗΠΑ, 6.000 στρατεύματα είχαν φτάσει σε 6 στρατιωτικές βάσεις στην Αλβανία. Οι Αλβανοί έδωσαν τεράστια σημασία στο γεγονός για αυτό και παραβρέθηκαν ο Πρόεδρος και Πρωθυπουργός της χώρας.

«Συγχαίρουμε την Αλβανία που δεν δίστασε να βοηθήσει τους συμμάχους της. Μας δείξατε το στρατηγικό και τακτικό δυναμικό της Αλβανίας. Αυτή η εκπαίδευση στην Αλβανία είναι ιστορική από μόνη της. Αυτή η εφοδιαστική επιχείρηση για την οποία έχετε δει όλοι, δείχνει την ικανότητα των ΗΠΑ να στέλνουν στρατιωτικές δυνάμεις όπου χρειάζονται. Η Αλβανία έχει στρατηγική θέση. Η υποστήριξή μας για το ΝΑΤΟ είναι εμφανής », είχε δηλώσει η πρέσβης των ΗΠΑ Γιούρι Κιμ.

Ακολουθήστε το Πενταπόσταγμα στο Google news Google News

ΔΗΜΟΦΙΛΗ