Ένας σημαντικός πυλώνας στον οποίο εδράζεται η τουρκική επιθετικότητα σε βάρος της χώρας μας και της Κύπρου, είναι η αναπτυσσόμενη τουρκική πολεμική βιομηχανία.
Αυτός είναι ο λόγος που επιχειρούμε να αναλύσουμε τα όσα ανέφερε σήμερα ο Πρόεδρος του SSB Καθ. Δρ. İsmail Demir, ο οποίος είναι και ο επικεφαλής ουσιαστικά της τουρκικής πολεμικής βιομηχανίας.
Ο συγκεκριμένος συναντήθηκε με μέλη του Τύπου στο πλαίσιο του Συνεδρίου για τις Παγκόσμιες Στρατηγικές στην Αμυντική και Αεροπορική Βιομηχανία και απάντησε σε ερωτήσεις σχετικά με τα τρέχοντα εξοπλιστικά προγράμματα της χώρας του, αναφέροντας τα εξής:
Τουρκικό άρμα μάχης Altay
Θα υπογραφεί μνημόνιο κατανόησης με τη Νότια Κορέα σχετικά με τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων. Η κορεατική αντιπροσωπεία θα έρθει στην Άγκυρα τον Φεβρουάριο. Η στασιμότητα στο έργο έχει τελειώσει. Από την άλλη πλευρά, η Τουρκία θα συνεχίσει να εργάζεται με τη δική της ομάδα σε αυτά τα δύο απάρτια.
Επίσης ανέφερε:
"Υπήρξε μια επιβράδυνση από την πλευρά της Κορέας ως προς αυτό λόγω των επιπτώσεων της επιδημίας. Κατά την επίσκεψη του Υπουργού Εξωτερικών μας, τέθηκε αυτό το θέμα πάλι και υπογράφηκε θέμα αδειών εξαγωγής Στη συνέχεια υπογράφηκε μνημόνιο συνεννόησης με την Νοτια Κορέα.
Αφού ολοκληρωθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες θα έρθουν σε υπογραφή και έχουμε ένα σχέδιο να τους συναντήσουμε πρόσωπο με πρόσωπο τον Φεβρουάριο και ίσως να έχουμε μια επίσκεψη πριν από αυτό.
Στη δική μας δουλειά, τόσο ο κινητήρας όσο και το σύστημα μετάδοσης στην ομάδα των 1000 ίππων ξεκίνησαν τη φάση δοκιμών. Οι ολοκληρωμένες δοκιμές βρίσκονται σε εξέλιξη.
Όσον αφορά την ομάδα ισχύος, οι εγχώριοι κινητήρες και τα κιβώτια ταχυτήτων μας λειτουργούν στη δοκιμαστική φάση. Πρέπει επίσης να γίνει γνωστό ότι αυτές οι διαδικασίες δοκιμών δεν είναι σύντομοι από πλευράς χρόνου".
Κινητήρας Εθνικού μαχητικού αεροσκάφους
Ο κινητήρας F-110 θα προέρχεται από τις ΗΠΑ. Για την δημιουργία του κινητήρα του Εθνικού αεροσκάφους, θα κινηθούμε με τη στρατηγική του να περπατάμε χέρι-χέρι με τις εγχώριες εταιρείες. Όσοι έχουν την ικανότητα θα μαζευτούν στο ίδιο τραπέζι.
Σύστημα κάθετης εκτόξευσης
Εθνικοί πύραυλοι θα εκτοξεύονται από αυτό το σύστημα. Όσο εκτελούνται τα έργα λαμβάνεται μέριμνα στον προγραμματισμό ώστε να μην διαταραχθούν τα προγράμματια πλοίων του πολεμικού ναυτικού.
Κινητήρας Ramjet (υπερηχητικός κινητήρας)
Τόσο η TÜBİTAK SAGE όσο και η ROKETSAN εργάζονται σε συντονισμό. Όταν γίνει η πρώτη δοκιμή, τα καλά νέα θα ανακοινωθούν στο κοινό.
Το ζήτημα των S-400 και των Patriot
Όταν ρωτήθηκε για τις προσπάθειες της Τουρκίας να προμηθευθεί νέα συστήματα αεράμυνας σε μεγάλο υψόμετρο, ο Ντεμίρ είπε ότι το δεύτερο σύστημα S-400 περιλαμβάνει συνεργασία σε ορισμένους τομείς και υπάρχουν συγκεκριμένες εξελίξεις προς αυτή την κατεύθυνση.
Σημειώνοντας ότι δεν υπήρξε καμία εξέλιξη στο θέμα των Patriot, ο Demir δήλωσε ότι οι εργασίες ταυτοποίησης για το SAMP-T έχουν τελειώσει και αυτό το σχέδιο των 3 χωρών δεν έχει προχωρήσει πολύ γρήγορα λόγω της επίδρασης της επιδημίας. Ο Ντεμίρ είπε, "Έχουμε υπογράψει μερικές λεπτομέρειες και μετά θα καθίσουμε και θα το σχεδιάσουμε εντός του πλαισίου για το οποίο μιλήσαμε νωρίτερα".
Συνεργασία Τουρκίας-ΗΑΕ στην αμυντική βιομηχανία
Απαντώντας στο ερώτημα εάν θα υπάρξουν νέες συνεργασίες με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα στην αμυντική βιομηχανία, ο Ντεμίρ είπε ότι εξετάζοντας τις εξαγωγές σε αυτόν τον τομέα, υπάρχουν στοιχεία που δείχνουν ότι ορισμένες εργασίες συνεχίστηκαν ακόμη και κατά τη διάρκεια της κρίσης στις σχέσεις των δύο χωρών.
Επισημαίνοντας ότι η αμυντική βιομηχανία είναι ένα πιθανό πεδίο συνεργασίας, ο Ντεμίρ είπε: "Γνωρίζουμε ότι η θέση και το επίπεδο της Τουρκίας τράβηξαν την προσοχή τους. Υπήρξε μια επαφή ακόμη και όταν οι σχέσεις δεν ήταν πολύ θερμές. Είμαστε σε πολύ πρώιμα στάδια, αλλά θα δείτε το θέμα καθώς έρχονται οι εξελίξεις».
Η πώληση UAV στην Ουκρανία
Εξηγώντας ότι η πώληση μη επανδρωμένων εναέριων οχημάτων (UAV) στην Ουκρανία είναι μια διαδικασία και ότι το έργο, το οποίο συζητήθηκε από την αρχή, συνεχίζεται σε παρτίδες, συμπεριλαμβανομένης της παραγωγής και των επενδύσεων, ο Demir είπε ότι δεν είναι σωστό να συσχετίζονται οι εξελίξεις με τη Ρωσία.
Ο Ντεμίρ είπε, "Ως απαίτηση προηγούμενων συμφωνιών, υπάρχει μια ιδέα που περιλαμβάνει ορισμένες παραγωγές. Δεν πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η Τουρκία στέλνει UAV/SİHA παρεμβαίνοντας στην ένταση μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας".
Πυροσβεστικά αεροσκάφη
Ο Ντεμίρ εξήγησε ότι η μίσθωση πυροσβεστικών αεροσκαφών και η δημιουργία μόνιμου στόλου πραγματοποιούνται μέσω της Προεδρίας, ενώ επανεξετάζονται και τα στοιχεία σχετικά με το ελικόπτερο που σχεδιάζεται να προμηθευτεί.
Η τουρκική αεράμυνα
Ο Ισμαήλ Ντεμίρ δήλωσε ότι οι προσπάθειες της Τουρκίας για τη δημιουργία πολυεπίπεδης αεράμυνας ξεκινούν από 1-2 χιλιόμετρα και φτάνουν μέχρι τα 200 χιλιόμετρα και ότι οι μελέτες για πολύπλευρες τεχνολογίες συνεχίζονται.
Εκφράζοντας ότι αξιολόγησαν πολλά θέματα συνεργασίας, συμπεριλαμβανομένου του Εθνικού Αεροσκάφους Μάχης, στις συναντήσεις τους με τη Ρωσία, ο Ντεμίρ δήλωσε ότι τα συστήματα που επιλέχθηκαν για την έξοδο του αεροσκάφους από το υπόστεγο το 2023 θα είναι μια διαδικασία αλλαγής, ανάπτυξης, ανανέωσης και τοπικής προσαρμογής με την πάροδο του χρόνου.
Ο Demir δήλωσε ότι το σύστημα αεράμυνας Siper θα είναι τελικά καλύτερο από το σύστημα αεράμυνας Hisar O+.
Ο İsmail Demir, απαντώντας στην ερώτηση σχετικά με την παράδοση του συστήματος Hisar O+, είπε, "Η διαδικασία παράδοσης του Hisar O+ συνεχίζεται. Το σύστημα είναι έτοιμο για τον κατασκευαστή. Υπάρχουν ορισμένοι έλεγχοι, εκπαιδεύσεις προσαρμογής κ.λπ. με τον χρήστη. Θα ήταν ωραίο να το θέλαμε στο τέλος αυτής της χρονιάς, αλλά μπορεί να περάσει λίγο περισσότερο το τέλος της χρονιάς, ώστε όλοι να νιώθουν άνετα».
Το TCG Anadolu
Δηλώνοντας ότι εργάζονται για να θέσουν σε λειτουργία το πλοίο TCG Anadolu στις αρχές του 2022, ο Demir είπε,
"Σκεφτήκαμε ότι θα ήταν δυνατό να εξοπλίσουμε το πλοίο κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του. Έχουμε ένα σχέδιο να θέσουμε το πλοίο μας σε λειτουργία όπως ήταν στον αρχικό του σχεδιασμό, για να ωριμάσει το έργο του Bayraktar TB3 και να το ενσωματώσουμε στο πλοίο όταν είναι έτοιμο».
Οι εξαγωγές του Hürkuş στο Αζερμπαϊτζάν
Ερωτηθείς για τις εξαγωγές της Hürkuş στο Αζερμπαϊτζάν, ο İsmail Demir είπε, "Το Hürkuş σίγουρα προσελκύει την προσοχή από το Αζερμπαϊτζάν. Ελπίζω ότι σύντομα θα δούμε σημαντικές εξελίξεις εκεί".
Τι αποφέρει ως κέρδος η τουρκική πολεμική βιομηχανία
Ερωτηθείς για την επίδραση της αύξησης του συναλλάγματος στα έργα αμυντικής βιομηχανίας, ο Ντεμίρ είπε:
«Λέμε ότι οι εταιρείες μας θα δείξουν μεγαλύτερη όρεξη για τοπικοποίηση και θα αναζητήσουν υπεργολάβους, μαζί με το κόστος που θα προκύψει από τιμαριθμικά στοιχεία σε ξένο νόμισμα. Υπό αυτή την έννοια, μπορούμε να τονίσουμε μια θετική συμβολή
Έχουμε την ικανότητα να ανταπεξέλθουμε.
Στην πραγματικότητα, μια μεγάλη ποικιλία εννοιών μπορεί να έρθει στο προσκήνιο στα μοντέλα χρηματοδότησης. Μερικές φορές οι κρίσεις δημιουργούν ευκαιρίες, οι οποίες είναι πολύ πιθανό να δημιουργήσουν ευκαιρίες άνευ προηγουμένου.
Περιμένουμε πολύ θετικά αποτελέσματα από εδώ, γιατί μπορώ να πω ότι έχουμε πολύ πρωτότυπες ιδέες για το μοντέλο, ελπίζω να έχουν αντίκτυπο στην αύξηση των εξαγωγών μας».
Πύραυλος Atmaca
Ο Ντεμίρ δήλωσε ότι η παράδοση του πυραύλου Atmaca έχει ξεκινήσει και ότι οι εργασίες για πυρομαχικά και οπλικά συστήματα στις ναυτικές πλατφόρμες συνεχίζονται.
Διαπιστώσεις-Συμπεράσματα
Τα παραπάνω δέον όπως παρακολουθούνται στενά από τους αρμόδιους φορείς της χώρας μας , προκειμένου να υπάρξει η δέουσα "απάντηση" κυρίως μέσω ΕΕ, δηλαδή εξοπλιστικών προγραμμάτωντης ενοποιημένης πολεμικής βιομηχανίας της, PESCO.
Σε όποια των περιπτώσεων διαφαίνεται μια σημαντική χρονική καθυστέρηση των τουρκικών εξοπλιστικών προγραμμάτων, αφού αναγκαιοί η εισαγωγή βασικών απάρτιων των υποτιθέμενων εγχώριων οπλικών συστημάτων από χώρες του εξωτερικού, ενώ το κόστος πληρωμής τους ανεβαίνει δραματικά, λόγω της κατρακύλας της τουρκικής λίρας έναντι του δολαρίου και του ευρώ.
Η τουρκική πολεμική βιομηχανία, παρά τους κομπασμούς των Τούρκων υπευθύνων και αρμοδίων , φαίνεται ότι σε βασικά εξοπλιστικά προγράμματα όπως του άρματος Altay και του TF-X μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς έχει ανάγκη από κινητήρες από τρίτες χώρες ή από τεχνογνωσία που θα λάβει από τρίτες χώρες.
Όσον αφορά το TCG Anadolu, παραδέχονται και επισήμως πλέον ότι δεν έχουν άλλη λύση από το "ντύσιμό του" με UAV, εφόσον μπορέσουν και λύσουν τα προβλήματα αποπροσγείωσής τους από το μικρό μήκος του καταστρώματός του...
Συμπερασματικά η τουρκική αμυντική βιομηχανία εξαρτάται ακόμη από τρίτες χώρες και σε συγκερασμό με την κάκιστη οικονομική κατάσταση της χώρας, αλλά και την αλλοπρόσαλλη εξωτερική πολιτική του Ερντογάν, οδηγούν αυτή σε τέλμα και μεγάλες χρονικές καθυστερήσεις.