Ο Burak Ege Bekdil έγραψε στο γνωστό πρακτορείο αμυντικών ειδήσεων Defense News, ότι η τουρκική εταιρεία BMC, κατασκευαστής του τουρκικού άρματος μάχης Altay, έχει εισέλθει σε μεγάλες περιπέτειες με ένα σοβαρό πρόβλημα.
Η εταιρεία έχει περιορισμένα κεφάλαια ενώ άρχισε να απολύει προσωπικό, καθώς μείωσε τις βάρδιες και ανακοίνωσε ότι θα καθυστερήσει την παραγωγή αρμάτων μάχης για τουλάχιστον πέντε χρόνια.
Η BMC, που είναι μια κοινοπραξία Τουρκίας-Κατάρ, αντιμετωπίζει σοβαρές ελλείψεις ρευστότητας μετά από μια πρόσφατη αλλαγή ιδιοκτησίας.
Αξιωματούχος της εταιρείας, η οποία έχει συμβόλαιο πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων για την παραγωγή της νέας γενιάς τουρκικών αρμάτων μάχης, Altay, δήλωσε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε φάση συρρίκνωσης σε άγνωστη κλίμακα, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Εκπρόσωπος του συνδικάτου της εταιρείας ανέφερε ότι η εταιρεία απέλυσε πρόσφατα περίπου 30 υπαλλήλους, ενώ οι υπόλοιποι εργαζόμενοι φοβούνται κύμα μαζικών απολύσεων ή αδειών άνευ αποδοχών.
Ο εκπρόσωπος του συνδικάτου τόνισε επίσης ότι ορισμένες μονάδες παραγωγής έχουν αλλάξει από τρεις βάρδιες την ημέρα σε μία βάρδια.
Η BMC διέκοψε μάλιστα την παραγωγή του φορτηγού Tuğra που αφορά πολιτική χρήση. Η κατασκευή μιας μεγάλης παραγωγικής μονάδας στη βορειοδυτική Τουρκία έχει σταματήσει για οικονομικούς λόγους, ενώ οι πιστωτές της εταιρείας διαμαρτύρονται για απλήρωτους λογαριασμούς.
"Οι εισροές μετρητών είναι μικρές και αδύναμες για να υποστηρίξουν τη λειτουργία εταιρικού επιπέδου. Ελπίζουμε ότι αυτή θα είναι μια προσωρινή κατάσταση", δήλωσε αξιωματούχος της BMC.
Ένας άλλος αξιωματούχος της εταιρείας έριξε την ευθύνη στο τεράστιο απόθεμα χρέους της εταιρείας κατά την εξαγορά.
«Αναλάβαμε ένα χρέος που έχει γίνει δύσκολο να διαχειριστεί. Η εταιρεία χρειάζεται νέα μεγάλα συμβόλαια», τόνισε ο ίδιος.
Η BMC, έχει μια πολιτικά αμφιλεγόμενη ιστορία. Το 2014, ο Σαντζάκ απέκτησε την BMC, (τότε προβληματική επιχείρηση κατασκευής τεθωρακισμένων οχημάτων), έναντι 350 εκατομμυρίων δολαρίων.
Η BMC είχε αναλάβει την αποπληρωμή λόγω των εκκρεμών οφειλών του πρώην ιδιοκτήτη της, ύψους 75 εκατομμυρίων δολαρίων.Ο Σαντζάκ, στενός βοηθός του προέδρου Ερντογάν, υπηρέτησε στα ανώτερα διοικητικά συμβούλια του κυβερνώντος κόμματος AKP.
Ο μακρινός συγγενής του Ερντογάν, Talip üztürk, επένδυσε επίσης 100 εκατομμύρια δολάρια στην BMC για να γίνει συνεργάτης του Sancak.
Ο Ερντογάν μεσολάβησε στην συνέχεια για μια συμφωνία με επενδυτικό fund του Κατάρ, το οποίο επένδυσε 300 εκατομμύρια δολάρια για να αγοράσει το 49,9% των μετοχών της BMC.
Ο Sancak κατέχει τώρα το 25% της BMC και έχει ήδη συγκεντρώσει καθαρά 50 εκατομμύρια δολάρια για ολόκληρο το εγχείρημα, τα οποία φυσικά δεν επαρκούν με τίποτα.
Σε μια εξαιρετικά αμφιλεγόμενη κίνηση, η κυβέρνηση Ερντογάν διέθεσε μια δημόσια έκταση 544 στρεμμάτων (στο Karasu) στην BMC για να χρησιμοποιηθεί για μελλοντικές επενδύσεις της εταιρείας.
Η BMC ως γνωστόν νίκησε τους δύο αντιπάλους της και κέρδισε ένα στρατηγικό συμβόλαιο για την παραγωγή 250 αρμάτων μάχης Altay για λογαριασμό του τουρκικού στρατού.
Πηγές της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας εκτιμούν ότι το τελικό συμβόλαιο για την παραγωγή 1.000 Altay θα κοστίσει περίπου 11 δισεκατομμύρια δολάρια, μόνο που το πρόβλημα με τον κινητήρα του νέου άρματος δεν έχει λυθεί ακόμη.
Το πρόγραμμα Altay έχει πλέον πολλά προβλήματα, ενώ αντιμετωπίζει μεγάλες καθυστερήσεις λόγω αποτυχημένης πρόσβασης σε βασικά εξαρτήματα όπως ο κινητήρας, το κιβώτιο ταχυτήτων και ο θώρακας του άρματος.
Τον Μάρτιο, η BMC πραγματοποίησε συνομιλίες για να υπογράψει δύο στρατηγικές συμφωνίες με δύο εταιρείες της Νότιας Κορέας για να εργαστούν από κοινού σε ένα πακέτο ισχύος για το τουρκικό άρμα μάχης νέας γενιάς.
Σύμφωνα με τις συμφωνίες, οι Νοτιοκορεατικές εταιρείες Doosan και S&T Dynamics, θα...προμήθευαν τον κινητήρα του Altay.
"Είμαστε ακόμη σε συνομιλίες ...και μέχρι στιγμής δεν έχουμε καταλήξει σε συμφωνία", δήλωσε ο πρώτος αξιωματούχος της BMC.
Η ουσία είναι ότι οι κυρώσεις των ΗΠΑ, μαζί με την πτώση της τουρκικής λίρας και την γενικότερη κακή εικόνα της τουρκικής οικονομίας, οδηγούν σε αποτυχία το εγχείρημα του τουρκικού άρματος μάχης Altay,ενώ οι συνομιλίες του Τούρκου προέδρου με τον Ρώσο ομόλογο του στο Σότσι πρόσφατα, για αυτά τα ζητήματα, πιστοποιούν το τεράστιο πρόβλημα που αντιμετωπίζει πλέον η Άγκυρα.