Στο μικροσκόπιο της Αθήνας μπαίνουν οι τελευταίες κινήσεις από την πλευρά της Τουρκίας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο έπειτα από μια σειρά ύποπτων κινήσεων. Τελευταίο κομμάτι στο παζλ αυτών είναι η διέλευση στόλου τουρκικών αλιευτικών όχι μόνον εντός δυνητικής ελληνικής αποκλειστικής οικονομικής ζώνης (ΑΟΖ), αλλά και εντός χωρικών υδάτων.
Ειδικότερα, πρόσφατα τουρκικά αλιευτικά κινήθηκαν εντός της αιγιαλίτιδας ζώνης στα νότια της Γαύδου, προκαλώντας εγρήγορση στο Λιμενικό Σώμα. Την κρίση παρακολούθησε από απόσταση το Πολεμικό Ναυτικό, δίνοντας απλά οδηγίες για τη διαχείριση. Οι Τούρκοι αλιείς επικαλέστηκαν κακές καιρικές συνθήκες και ζήτησαν να τους δοθεί άδεια να απαγκιάσουν τις μηχανότρατές τους στην Κρήτη. Τελικά, κάποιες από αυτές οδηγήθηκαν στον κόλπο Κισσάμου και άλλες στα ανοικτά της Σούδας.
Όπως αναφέρει η «Καθημερινή» η μετακίνηση ενός ευάριθμου στόλου αλιευτικών στα νότια της Κρήτης θορυβεί την Αθήνα. Τα τελευταία χρόνια η Αγκυρα έχει επενδύσει στην ανάπτυξη στόλου αλιευτικών με σκοπό αφενός να συμμετάσχει στον ανταγωνισμό της βιομηχανικής αλιείας στην Ανατολική Μεσόγειο, αφετέρου ώστε να υποστηρίξει διεκδικήσεις της. Υπενθυμίζεται ότι ίσως το βασικότερο στοιχείο που καθορίζεται από μια οριοθετημένη ΑΟΖ είναι εκείνο της αλιείας (η υφαλοκρηπίδα είναι εκείνη που αφορά τον ορυκτό πλούτο που μπορεί να βρίσκεται κάτω από τον βυθό).
Οι εντάσεις ανάμεσα σε τουρκικά και ιταλικά αλιευτικά στα ανοικτά της Κύπρου πριν από λίγες ημέρες αποτελούν μια ένδειξη του ανταγωνισμού που υπάρχει σε όλη την περιοχή από τον Ανατολικό Ατλαντικό και σε όλο το εύρος της Μεσογείου, καθώς αρχίζει η εποχή όπου επιτρέπεται νομίμως η αλιεία του ερυθρού τόνου.
Ως προς την υποστήριξη διεκδικήσεων, είναι απολύτως σαφές ότι η Αγκυρα επιθυμεί να αναδείξει με κάθε τρόπο προς την Αθήνα πως στα νότια της Κρήτης υπάρχουν σαφή τουρκικά συμφέροντα. Το τουρκολιβυκό μνημόνιο καλύπτει περιοχές που βρίσκονται στα νότια και ανατολικά της Κρήτης και πριν από λίγο καιρό η Αγκυρα ανάγκασε γαλλικό ωκεανογραφικό πλοίο να εγκαταλείψει περιοχή στα ανατολικά της Κρήτης με μοναδική αιτιολογία το γεγονός ότι –ως ώφειλε– ο κυβερνήτης είχε λάβει άδεια (διά της εκδόσεως NAVTEX) από την Ελλάδα.
Η προώθηση των τουρκικών αλιευτικών στα δυτικά και εντός των χωρικών υδάτων της Γαύδου αποδίδεται, βέβαια, στις καιρικές συνθήκες, ωστόσο στην Αθήνα πάντα αντιμετωπίζουν τις τουρκικές αιτιολογίες με κάποιο σκεπτικισμό.
Υπενθυμίζεται ότι οι Τούρκοι θεωρούν τη Γαύδο στην καλύτερη περίπτωση (καθώς υπάρχουν και κάποιοι που αμφισβητούν ότι έχει αποδοθεί νομίμως στην Ελλάδα) ένα νησί το οποίο δεν διαθέτει υφαλοκρηπίδα και δεν μπορεί να έχει και επήρεια για τον υπολογισμό ΑΟΖ ή άλλων θαλάσσιων ζωνών.