Συμπληρώθηκαν πριν λίγες μέρες 22 χρόνια από το αποκορύφωμα της κρίσης των Ιμίων. 22 χρόνια από την μεγαλύτερη τουρκική πρόκληση στην κυριαρχία της Ελλάδας στο Αιγαίο, που σημαδεύτηκε από τον θάνατο τριών αξιωματικών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού.
Στις 31 Ιανουαρίου του 1996, κορυφώθηκε η κρίση των Ιμίων, όπου έφερε Ελλάδα και Τουρκία στα πρόθυρα της ένοπλης σύρραξης, σε μία εποχή που η κυβέρνηση Σημίτη έκανε τα πρώτα της βήματα.
Οι Τούρκοι όμως δεν σταμάτησαν εκεί τις προκλήσεις, καθώς μετά από αυτήν την «μαύρη» μέρα με τον θάνατο των τριών ανδρών του Πολεμικού Ναυτικού ακολούθησαν και άλλες προκλήσεις.
Τα «θερμά» επεισόδια που ακολούθησαν μετά την κρίση
Στις 17 Απριλίου του 1996 συνέβη άλλο ένα επεισόδιο. Ενώ οι δύο πλευρές έκαναν τις συνηθισμένες περιπολίες τους, κατά τις 2 το μεσημέρι εμφανίστηκε ένα ταχύπλοο πολιτικό σκάφος με επιβαίνοντες τρία άτομα. Κατά την αναγνώριση διαπιστώθηκε πως ήταν μέλη της οργάνωσης Ελληνοαμερικάνικη Ένωση και ήθελαν να τελέσουν τρισάγιο στην μνήμη των στρατιωτών που χάθηκαν, στην Μεγάλη Ίμια, έχοντας άδεια από το Λιμεναρχείο Καλύμνου.
Παρ’ όλο που τους δόθηκε η εντολή να τελέσουν το τρισάγιο εν πλω, πέρασαν στην πίσω πλευρά των Ιμίων, όπου η ελληνική πλευρά δεν είχε οπτική επαφή και ελέγχεται από τουρκικές ακταιώρους. Αργότερα φαίνονται να αποβιβάστηκαν στο νησί, αφήνοντας ένα στεφάνι και δύο μικρές σημαίες, μία ελληνική και μία αμερικάνικη και αποχωρούν. Μετά από λίγο δύο τουρκικά αεροσκάφη και ένα ελικόπτερο πετούν πάνω από την Μεγάλη Ίμια.
ΝΝεκρός 46χρονος ψαράς βρέθηκε στην Κέρκυρα
Επιτελείς του ελληνικού στρατού κρίνοντας πως σκοπός των Τούρκων είναι να πάρουν τις σημαίες, ενημέρωσαν το ελληνικό ΥΕΘΑ. Πήραν την εντολή να πάρουν τις σημαίες από το νησί, πριν από τους Τούρκους. Στην περιοχή κατέφθασε μία ελληνική κανονιοφόρος, ενώ βατραχάνθρωποι από την Μονάδα Υποβρυχίων Αποστολών Λιμενικού Σώματος κατέβηκαν σε φουσκωτό στο νησί. Στον αέρα πέταγαν τα τουρκικά F-16 εμποδίζοντας την κάθοδο των βατραχανθρώπων μέχρι να φθάσουν στην περιοχή ελληνικά μαχητικά, και να αρχίσουν τις εμπλοκές.
Νωρίς το απόγευμα ανακοινώθηκε το πέρας της αποστολής με αίσιο τέλος καθώς οι βατραχάνθρωποι είχαν καταφέρει να κατεβάσουν τις σημαίες και το στεφάνι και να επιστρέψουν με αυτά. Άλλο ένα περιστατικό που «πόνεσε» την Ελλάδα καθώς δεν χωρούσαν και δεν έπρεπε να χωρέσουν πανηγυρισμοί στο να κατεβάσεις εθνικά σύμβολα από δικό σου έδαφος.
Στις 12 Απριλίου 2005, υπήρξε ένα ακόμα συμβάν στη περιοχή των Ιμίων. Κατά τη διάρκεια επίσημης επίσκεψης στην Τουρκία του τότε Υπουργού Εξωτερικών της Ελλάδας Πέτρου Μολυβιάτη, τουρκικές ακταιωροί πλησίασαν αρκετά στα νησιά αρνούμενες να αποχωρήσουν, ακόμα και όταν ελληνικά σκάφη κατέφτασαν στην περιοχή. Το επεισόδιο διήρκεσε για αρκετές ώρες μέχρι την στιγμή που οι Τούρκοι αποφάσισαν να αποχωρήσουν.
Τουρκικά πλοία εμπόδισαν την προσέγγιση Καμμένου στα Ίμια
Στα Ίμια βρέθηκε το πρωί της Κυριακής 28 Ιανουαρίου, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Πάνος Καμμένος, όπου πραγματοποίησε ρίψη στεφάνου στην μνήμη των πεσόντων Ελλήνων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού.
Σύμφωνα με τα τουρκικά Μέσα, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας παρεμποδίστηκε από το να προσεγγίσει τα Ίμια. Συγκεκριμένα, η τουρκική ακτοφυλακή παρεμπόδισε την προσέγγιση του ελληνικού σκάφους «Νικηφόρος» στην περιοχή.
Τουρκική πρόκληση στα Ίμια από τους Τούρκους με παρόντα τον Πάνο Καμμένο
Εκεί βρίσκονταν ένα περιπολικό σκάφος του τουρκικού Πολεμικού Ναυτικού, μια ακταιωρός της τουρκικής ακτοφυλακής και ίπτατο ένα τουρκικό ελικόπτερο, ενώ από ελληνικής πλευράς υπήρχε και ένα σκάφος του Λιμενικού Σώματος- Ελληνικής Ακτοφυλακής. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, από τουρκικής πλευράς έγινε προσπάθεια να παρεμποδιστεί η εκδήλωση, ωστόσο έγιναν οι κατάλληλοι ελιγμοί από την κανονιοφόρο, η οποία τους εγκλώβισε και η ρίψη του στεφάνου έγινε ακριβώς στο σημείο όπου έπεσε το ελικόπτερο.
Τελευταία πρόκληση ήταν τα μεσάνυχτα της Δευτέρας 11 Φεβρουαρίου 2018 όταν τουρκική ακταιωρός χτύπησε με την πλώρη την πρύμνη του πλοίου ανοιχτής θαλάσσης με τον κωδικό αριθμό 90 του Λιμενικού Σώματος, το οποίο εκείνη τη στιγμή ήταν ακίνητο.
Το υπουργείο Ναυτιλίας υπογραμμίζει ότι δεν πρόκειται για εμβολισμό, αλλά για πρόσκρουση. Δηλαδή το τουρκικό χτύπησε από πίσω το ελληνικό, σαν να θέλει να το διώξει από την περιοχή! Το ελληνικό σκάφος βρισκόταν στο σημείο για περιπολία και είχε 27 άτομα πλήρωμα.
Η τουρκική ακταιωρός μετά το συμβάν απομακρύνθηκε προς τα τουρκικά παράλια, ενώ το αρχηγείο Λιμενικού -και συγκεκριμένα το Κέντρο Επιχειρήσεων- ενημέρωσε άμεσα το υπουργείο Εθνικής ‘Αμυνας και Εξωτερικών, για το συμβάν.
Στο πλοίο του Λιμενικού προκλήθηκαν υλικές ζημιές, ενώ ευτυχώς δεν υπήρξε τραυματισμός.