Με μία καθαρά στρατιωτική επιχείρηση, οι Τούρκοι «εμβόλισαν» τα κυριαρχικά μας δικαιώματα νοτίως του Καστελόριζου και εντός FIR Αθηνών, στο σημείο που η δυνητική ελληνική ΑΟΖ τέμνει την κυπριακή και την αιγυπτιακή. Πρόκειται δηλαδή για επιχείρηση με «βαθιά» μηνύματα και συγκεκριμένα η Άγκυρα έδειξε να δηλώνει «παρόν» και απέναντι στην αξιοποίηση των ενεργειακών κοιτασμάτων.
Μιλάμε βεβαίως για το ρεσάλτο στο εμπορικό πλοίο Commander Tide, σημαίας Κονγκό, για την οποία το ΓΕΕΘΑ και οι υπόλοιπες ελληνικές υπηρεσίες τηρούν σιγή ιχθύος παρά το γεγονός ότι η επιχείρηση αυτή διαφημίζεται από τους Τούρκους ως ιστορικής σημασίας γιατί κατάφεραν να κατασχέσουν τεράστια ποσότητα ναρκωτικών, 1 τόνο και 71 κιλά ηρωίνη.
Όπως αναφέρουν τουρκικά δημοσιεύματα, προβάλλοντας με κάθε λεπτομέρεια την επιχείρηση, αυτή έγινε τη νύχτα του Σαββάτου 3 Ιουνίου 2017, καθ' ότι οι Τούρκοι είχαν πληροφορίες για τα ναρκωτικά που μετέφερε το συγκεκριμένο πλοίο και αποφάσισαν να δράσουν όταν αυτό βγήκε από τα στενά του Σουέζ και μπήκε στη Μεσόγειο.
Και εδώ αρχίζουν τα πολλά ερωτήματα. Γιατί οι Τούρκοι δεν παρακολουθούσαν το Commander Tide έτσι ώστε να πλησιάσει ακόμη περισσότερο για να κάνουν το ρεσάλτο;
Γιατί την επιχείρηση ανέλαβαν κατ' εξοχήν οι ειδικές δυνάμεις του Ναυτικού της χώρας και όχι η Ακτοφυλακή;
Γιατί επελέγη το συγκεκριμένο σημείο, που βρίσκεται νοτίως του Καστελόριζου αλλά εντός του FIR Αθηνών, αν και ήταν σε διεθνή χωρικά ύδατα;
Πίσω απ' όλα αυτά τα ερωτήματα βρίσκεται μια και μοναδική απάντηση. Γιατί στόχος της Τουρκίας ήταν να πιάσει στον ύπνο τις ελληνικές υπηρεσίες και να στείλει το μήνυμα πώς είναι «παρών» στο Αιγαίο και βεβαίως να αμφισβητήσει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα.
Θέλησε η Άγκυρα να περάσει το μήνυμα πώς μπορεί να εισβάλει στο FIR Αθηνών νύχτα. Ασφαλώς, για να είμαστε δίκαιη, δεν επρόκειτο για επιχείρηση σε ελληνικό νησί, όπου υπάρχει ομπρέλα προστασίας αλλά στη... μέση του πουθενά.
Στην επιχείρηση συμμετείχαν μία φρεγάτα του τουρκικού Ναυτικού, μαζί με δύο ομάδες Τούρκων κομάντος SAT, το οργανικό ελικόπτερο S-70 της φρεγάτας, όπως επίσης και δύο σκάφη και δύο ελικόπτερα της τουρκικής Ακτοφυλακής.
Και εδώ αρχίζουν τα ερωτήματα για την ελληνική πλευρά και πιο συγκεκριμένα το ΓΕΕΘΑ. Γιατί δεν καταγράφηκε ή δεν γνωστοποιήθηκε τη μέρα εκείνη παράβαση του FIR Αθηνών, αφού το τουρκικό ελικόπτερο απονηώθηκε από την φρεγάτα και πέταξε για πάνω από μισή ώρα; Το αντίστοιχο ισχύει και για τα ελικόπτερα της τουρκικής Ακτοφυλακής, αν και αυτά τελικώς μπορεί να μην έδρασαν στην επιχείρηση.
Έγινε αντιληπτή η όλη πρόκληση των Τούρκων νοτίως του Καστελόριζου και πώς αντέδρασαν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις; Οι καιροί είναι δύσκολοι και περίεργοι και όπως έχει δηλωθεί από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Άμυνας «απαντάμε σε κάθε πρόκληση». Δόθηκε απάντηση εκείνη την ημέρα και αν ναι ποια ήταν.
Η Άγκυρα κάνει ότι μπορεί προκειμένου να αμφισβητήσει τα κυριαρχικά μας δικαιώματα στο Αιγαίο και ειδικά να «σβήσει» από τον χάρτη το Καστελόριζο (παλαιότερα είχε δηλώσει πως δεν ανήκει στο Αιγαίο αλλά στη Μεσόγειο), καθώς η υφαλοκρηπίδα και η ΑΟΖ του νησιού φράζει την έξοδο της Τουρκίας στα κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην περιοχή της ανατολικής Μεσογείου.
Όσο λοιπόν προωθείται το σχέδιο για την αξιοποίηση τους από την Ελλάδα, την Κύπρο, την Αίγυπτο και το Ισραήλ τόσο η Τουρκία θα λυσσάει και θα προκαλεί σε κάθε σημείο του FIR Αθηνών.
Γι' αυτό απαιτείται επαγρύπνηση και επιφυλακή από τις Ένοπλες Δυνάμεις, οι οποίες βέβαια, για να μην την αδικούμε κάνουν τα μέγιστα με τις δυνατότητες που έχουν ελέω μνημονίων.